Är ni nöjda med era subwoffers ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mind

Är ni nöjda med era subwoffers ?

Inläggav Mind » 2007-02-22 00:35

Jag har personligen aldrig hört ett hemmabiosystem eller ett 2.0 system kompletterat med en sub där basen har låtit passande.

Antingen så tycker jag att basen brummar för djupt eller att volymen på subben inte kallibreras alls efter volymen på resterande högtalare.

Är det helt enkelt svårt som satan att få en sub att passa in i ljudbilden eller är det för att folk inte klarar av att ställa in dom korrekt ?
Vad tycker ni ?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-22 00:49

Testa med flera subbar, det funkar väldigt mycket bättre!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Är ni nöjda med era subwoffers ?

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-22 01:04

Mind skrev:Jag har personligen aldrig hört ett hemmabiosystem eller ett 2.0 system kompletterat med en sub där basen har låtit passande.

Antingen så tycker jag att basen brummar för djupt eller att volymen på subben inte kallibreras alls efter volymen på resterande högtalare.

Är det helt enkelt svårt som satan att få en sub att passa in i ljudbilden eller är det för att folk inte klarar av att ställa in dom korrekt ?
Vad tycker ni ?
Rysligt svårt med en ensam sub. Föredrar därför minst dubbla. Många sätter dessutom nivån på basen på tok för högt. Det verkar som om de tror att "jag har minsann köpt den då skall den höras med".

Koppla in den utan att filtrera huvudhögtalarna låter sig nästan aldrig göras. De flesta hemmabioförstärkarna har möjlighet till filtrering och då blir det bättre.

Ett sätt som ibland används med visst positivt resultat är att ställa subben där du brukar sitta. Kryp sedan runt i rummet tills basen låter som bäst. Det är där basen skall stå. Det brukar dock inte bli så designmässigt möblerat...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Är ni nöjda med era subwoffers ?

Inläggav Nattlorden » 2007-02-22 07:11

Mind skrev:Är det helt enkelt svårt som satan att få en sub att passa in i ljudbilden eller är det för att folk inte klarar av att ställa in dom korrekt ?
Vad tycker ni ?

Svårt 30% - Folk kan inte 40% - subbarna felbyggda 30%
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-02-22 10:10

Subbar måste enligt mina erfarenheter justeras in med hjälp av mätningar annars är det bara grova gissningar. Att dela in subbar i bra och dåliga annars är bara en slump. Parametrisk eq hjälper otroligt mycket där man kanske inte har möjlighet att totaloptimera sitt rum. Men mät!! Annars så är det bara chansningar. Och att gå runt i olika butiker för att jämföra subbar är tyvärr helt omöjligt. Går inte ens på olika platser i samma rum.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-02-22 10:23

Mind,
om du har tillräckligt med bas i dina frontar slår jag ett slag för buttkickers under soffan 8)

Känns ju inte i bröstet som en subba direkt men känslan av "rumble" finns där i soffan/kroppen iallafall.

Bild

[url]http://www.minhembio.com/användarnamn/77441/[/url]

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-22 10:31

Tycker dom där billiga buttkickers ofta får samma resultat som en överstyrd dålig sub.. rummlar o rister lite men ingen som helst definition..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-02-22 10:48

Nu kan jag inte kommentera kvalitén hos dessa "skakare" men jag skulle inte sätta dom i soffan. Hellre bygga ett litet podium att sätta soffan på så att man skakar fötterna också när det rumlar runt. Att bara skaka kroppen och inte fötterna funkar inte så bra för hjärnan. Kommentaren att dom saknar definition är väl ungefär samma som skälet till hur en subb beter sig. Riktigt ordentligt slutsteg+kontroll på resonanser är bättre än motsatsen.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-02-22 10:51

Jag är väldigt nöjd med mina basmoduler :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-22 11:36

Jag är också väldigt nöjd med mina basmoduler :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-22 11:41

Jag med! (även min NHT/Audio Pro combo i hemmabion, även om det inte är på samma nivå. :lol: )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-22 11:54

Jag tror alla som förklarat sig nöjda hittills har två eller fler basmoduler. När jag gick från en stor basmodul med dubbla 15" i push-pull, till två separata med 7"-element, så blev det en klar förbättring i integrationen med huvudsystemen och rummet. Totalt sett bättre trots att dom har mindre kapacitet.
Här finns en utomordentlig tråd om varför det inte duger med en enda:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=141
En annan tråd som förklarar en del av problemen med samverkan mellan huvudsystem och basmoduler: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=171851
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-02-22 12:05

hej,är nöjd nu,har passiva subbar nu till 2 kanalslyssning,har även haft aktiva ock dom fick jag aldrig nån riktig ordning på, säkert mycket beroende på att jag inte skar basen på frontarna,men nu behövs inte det= bra mycket mer ljudtryck än om frontarna vore skurna ex under 80hz.mvh.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-22 13:59

Jag är så nöjd man kan vara! Det enda jag skulle vilja ändra på mina moduler är lite högre ljudtryckskapabilitet. Men 8"-basar har ju naturligtvis det emot sig...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-02-22 14:34

Jag måste nog slå ett slag för lågt delad sub (i mitt fall) då jag vet att de flesta förespråkar aktiv delning av systemet vid 80 hz, så har även jag kört mitt system, dock endast med en sub. Subben jag har, heter REL strata 5 och och är tänkt att LP filtreras ungefär där huvudsystemet börjar rulla av, då finns det ju nåt som heter "grupplöptid" som ska vara hörbart, om delningen sker så långt ner som tex. 40 hz. Jag har testat detta, eftersom mina nya högtalare håller på att spleas in och behöver en "full range signal", har jag ställt subbens interna LP filer vid 40 hz och sänkt volymen på förstärkaren och sen höjt volymen på subben ordentligt, nu kommer det konstiga, jag hör ingen fördröjning i form av grupplöptid, men jag vet inte heller hur LP filteret är konstruerat, jag vet bara att det INTE är brant. Kan detta förklara saken?

Annars är jag ganska nöjd med subben men skulle gärna pröva med en till och då båda med aktiv delning vid 80 hz. Men sen jag fick nya (mer baskompetenta) högtalare tycker jag dom låter bättre utan sub. Med EN sub delad vid 80 hz och de nya burkarna får jag en mindre homogen upplevelse av musiken, helt enkelt. Nu när jag inte märker av nån eftersläpning vid låg delning så kan den få va på och hjälpa till lite längst ner, men hur mycket nytta den egentligen gör, kan man ju fråga sig, den avastar ju varken högtalare eller förstärkeri i de läget.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-02-23 11:59

Jag hade förr problem med min Sub Ego audio pro. Då frågade jag killarna på Component och efter att ställt in min sub enligt länken i slutet, så har min sub jobbat mycket bättre :)

http://www.component.se/docs.php?page=artikel-basfakta_del2.php
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-23 13:35

Min Acebass 2 Audiopro subwoofer är jag grymt nöjd med, dock efter en modifiering av slavbasen ( 100 grav extra vikt bakom konen )
Nu går den spikrakt till 24 Hz och jag kan dela vid 50 Hz 36/db oktav.

Enligt min subjektiva uppfattning blir det bäst integrering med huvudhögtalarna om:

Ingen delning görs med huvudhögalarna ( Large )
Brant delning från subwoofer, minst 24 db/okt.
Bäst med 2 subbasar. ( då kan du använda 12 db/okt.)
Används en sub bör den ställas mellan huvudhögtalarna, dock inte
exakt i mitten. Att krypa runt och lyssna som den förövrigt genomsympatiske kaffekoppen påstår har jag naturligtvis provat många gånger men tycker subjektivt att denna metod blir klart sämre än att ställa subben ungefär i mitten.
Om subbasen står mycket stabilt låter det hörbart bättre.

Högtalaretillverkaren REL har fel med sitt påstående att subbasen skall anslutas via högtalarutgången från förstärkaren. Argumentet från REL är att man då får samma signal till huvudhögtalarna som till subbasen.
Provning har naturligtvis gjorts av mig och andra jag känner, och det blir klart bäst ljud om man kan ta signalen från en preout utgång från förstärkaren till subbasen, samt gör filtreringen i subbasen.
Integreringen och framförallt kvaliteten blir mycket bättre så.

Observera att detta är subjektiva åsikter från mig efter 25 års provande, bytande, byggande och lyssnande, dvs. ingen absolut sanning. :wink:

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-23 14:02

Richard skrev:Bäst med 2 subbasar. ( då kan du använda 12 db/okt.)

Hur/vad/varför menar du att man kan dela vid 12dB med 2stycken? Menar du även att det funkar med 6db om man har 4 o.s.v.?
Jag hänger inte med där.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-23 14:22

Jag tror att det Richard pratar om är att om han har haft två så har de stått som ett stereopar i rummet, eller helt enkelt så långt ifrån varandra att de inte gått att lokalisera dem....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-02-23 15:01

Högtalaretillverkaren REL har fel med sitt påstående att subbasen skall anslutas via högtalarutgången från förstärkaren. Argumentet från REL är att man då får samma signal till huvudhögtalarna som till subbasen.
Provning har naturligtvis gjorts av mig och andra jag känner, och det blir klart bäst ljud om man kan ta signalen från en preout utgång från förstärkaren till subbasen, samt gör filtreringen i subbasen.
Integreringen och framförallt kvaliteten blir mycket bättre så.
Så brukar jag köra, men med delningen vid 80 hz, och självklart måste man då även HP filtrera huvudhögtalrana vi samma frekvens. Jag tror REL har tänkt att det ska vara lätt att switcha mellan film 5.1 och musik för tvåkanal. Att beskära LFE kanalens material vid 50hz är alldeles för lågt, där för finns det två olika LP filter beroende på ingång.

Förresten, hänger inte brant delning och grupplöptid ihop, dvs att ju brantare ett tex LP filter är ju högre grupplöptid blir det?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-23 15:16

Jo, både brantheten och frekvensen hänger intimit ihop med grupplöptiden. En delningsfrekvens på 50Hz ger en betydligt längre (och mer hörbar grupplöptid) än en delning vid 80Hz. Förutsatt att delningen sker rimligt korrekt.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-02-23 15:27

Subben jag har, heter REL strata 5 och och är tänkt att LP filtreras ungefär där huvudsystemet börjar rulla av, då finns det ju nåt som heter "grupplöptid" som ska vara hörbart, om delningen sker så långt ner som tex. 40 hz. Jag har testat detta, eftersom mina nya högtalare håller på att spleas in och behöver en "full range signal", har jag ställt subbens interna LP filer vid 40 hz och sänkt volymen på förstärkaren och sen höjt volymen på subben ordentligt, nu kommer det konstiga, jag hör ingen fördröjning i form av grupplöptid, men jag vet inte heller hur LP filteret är konstruerat, jag vet bara att det INTE är brant. Kan detta förklara saken?
Martin, Jag citerade mig själv från tidigara inlägg i tråden. Jag vet att rummet kan hjälpa till att maskera ev grupplöptid, men kan det vara deras flacka filter som gör att ingen påtaglig grupplöptid hördes när jag gjorde testen? Och visst, många av fördelarna med en sep. bashögtalare försvinner ju på detta sätt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-02-23 15:30

Richard skrev:Nu går den spikrakt till 24 Hz och jag kan dela vid 50 Hz 36/db oktav.

Hur vet du det ? Att den går spikrakt alltså ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-23 15:36

focus, det finns många anledningar till att grupplöptiden blir mindre hörbar. Tex att lådan är sluten och kanske har lite mindre fasvridning pga det (men det är inte säkert). Jag vet inte hur branta filter rel använder men de behöver ju ha en viss branthet för att funka som de ska dvs skära bort högre frekvenser. Har de en låg branthet så gör de ju inte sitt jobb och högre frekvenser blandas med huvudhögtalarnas ljud så att man ändå behöver ställa ner delningsfrekvensen (jämfört med om man hade haft ett brantare filter) och då har man ju fått längre grupplöptid pga det.

Rummet och dess resonanser kan även maskera grupplöptid och även programmaterialet har avgörande betydelse. En låt som inte innehåller så stor mängd djupbas i det området som subben tar hand om kommer inte att låta lika slö som en en låt med stark djupbas. Djupbasen brukar ju även vara slö i sig till naturen på skivan. Syntetiska och rytmiska djupbasljud kan vara bra för att avslöja slöheten.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-02-23 15:48

Jo, sluten är den ju. För att summera: Att köpa en sub från REL för ca 10000 som avvänds som REL rekommenderar och till ENDST tvåkanals bruk, är ett föga kostnadseffektivt sätt att få mer kvalitativ lågbas. Men den funkar finfint till filmljud och då ser jag det lilla bidraget i de lägsta frekvenserna för tvåkanalslyssning som en liten bonus, (den stör inte).

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-02-23 16:04

Syntetiska och rytmiska djupbasljud kan vara bra för att avslöja slöheten.
Har du några specifika tips? (låtar alltså)

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-02-23 22:38

Min erfarenhet är att det låter dåligt om man inte ser till att frontar och bas integrerar bra fasmässigt, jag brukar använda WinISD för att simulera fram vilka filterfrekvenser och brantheter som behövs för att det ska summera bra. Naturligtvis behöver frontarna filtreras i de flesta fall.

För övrigt använder jag min gamla 10" Zachry bas som jag konstruerade för 10 år sen när jag gick i 6an, den fungerar utmärkt till mina frontar. Så ja, det går att få ett 2.1 system att låta bra om man bara vet vad man pysslar med. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-23 23:29

Richard skrev:Min Acebass 2 Audiopro subwoofer är jag grymt nöjd med, dock efter en modifiering av slavbasen ( 100 grav extra vikt bakom konen )
Den genererar mer 2:a tonsdist, vilket får den att subjektivt spela högre. 100g extra på slaven är MYCKET och torde bli oerhört påfrestande för slaven. Effekttåligheten kan inte bli så hög efter det.
Richard skrev: Nu går den spikrakt till 24 Hz och jag kan dela vid 50 Hz 36/db oktav.
Det låter osannolikt, men kanske har du rumstillskott som passar in. Varför delar du så lågt? Det kommer innebära att subben bara arbetar en oktav och du får en grupplöptid som torde vara extremt hög och oerhört svårt att integrera med huvudhögtalarna. Faktiskt omöjligt.
Richard skrev:
Enligt min subjektiva uppfattning blir det bäst integrering med huvudhögtalarna om:

Ingen delning görs med huvudhögalarna ( Large )
Brant delning från subwoofer, minst 24 db/okt.
Bäst med 2 subbasar. ( då kan du använda 12 db/okt.)
Om man inte delar mellan huvudhögtalare och sub kommer du omöjligt kunna få fashomogenitet i basområdet. Det är dessutom gravt felaktigt att påstå att du kan dela med flackare filter för att du har flera subbar! Brantheten på filtret ger dig bara möjlighet att friare placera ut dem. Ett 12db filter gör att du ENKELT kan lokakisera subbarna i rummet vilket du absolut INTE vill kunna göra. De kommer grumla ljudet kopiöst.

Tack för att du kallar mig sympatisk. Det skall jag utnyttja så fort någon gnäller på mig :)

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-24 04:33

Martin skrev:focus, det finns många anledningar till att grupplöptiden blir mindre hörbar.

Kaffekoppen skrev:..grupplöptid som torde vara extremt hög och oerhört svårt att integrera med huvudhögtalarna.

:oops: Kan nån enkelt förklara vad grupplöptid är, och vad det blir av den?
Tub - nu på burk

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-24 11:10

Tvett: Du hade alldeles rätt i det jag tänkte, dvs. två subbasar placeras i huvudhögtalarnas omedelbara närhet, höger och vänster kanal. ( Audio pros ingengör rekommenderade, om jag nu skulle köra med två subbar, att en skulle placeras i mitten fram och en längst bak i rummet, i mitten, både till multikanal och stereoåtergivning, detta har jag dock ej kunnat pröva.)

Focus: Genom att skicka ljudsignalen via slutsteget till subbasen måste den först dämpas och sedan förstärkas, sedan filtreras och sedan förstärkas igen, med klar ljudförsämring som följd.(Som Rel rekomenderar ).
Filtrering av huvudhögtalarna bör inte göras om det inte är nödvändigt, signalen måste ju passeras genom ett ljudförstörande aktivt filter och, mätbart transparent eller inte, jag lovar att det hörs! Om högtalaren kan gå ned till, säg, 50 hz utan problem behöver den inte filtreras.

Bamsefar: Med testskivan" the calibrator ( io.f.sig. värdelös på många andra sätt ) finns det ett mycket använbart frekvenssvep för alla separata kanaler i ett 5.1 system . Frekvenssvepet går långsamt från 20 Hz till 120 Hz vid mätning av enbart subwoofer och frång 20-20000 Hz med fullrange ( sub + huvudhögtalare ). Grejen är att du på din plattskärm/tv kan se Hz-antalet grafiskt hela tiden. Min subbas i nuvarande skick går SUBJEKTIVT, med hjälp av hörseln ned till 24 Hz, sedan rullar den av. ( Alltså har jag inte mätat, du har nog rätt i att frekvensgången inte mätbart är spikrak, endast subjektivt i mitt 40 kvm. rum.

Kaffekoppen: Du har rätt i att 12 db/okt generellt är sämre än en brant delning, men erfarenhetsmässigt, om du delar lågt, kan du använda 2 subbasar som står nära huvudhögtalarna utan att bluddra ljudet hörbart. ( Enligt min subjektiva uppfattning ) :wink:

100 gram på slavbasens baksida visade sig vara det optimala för mitt subjektiva ljudideal. Acebass 2 var " tunad från fabrik vid 34 Hz, enligt " The calibrator" och mätningar i tidningen High fidelity, dvs, subben rullade av brant vid ca 30-32 Hz. Inte nog djupt tyckte jag.
Därför frågade jag Svante om jag kunde sabotera acebass principen med att göra slaven tyngre, vilket motsvarar att göra ett reflexrör längre, dvs, " tuna lägre" Svaret blev att acebass endast påverkar de aktiva elementen, inte slavens/rörets avstämning. Jag är också osäker om Acebass 2 verkligen är en äkta sådan, eller bara en konventionell konstruktion. Nåväl, jag provade med metallbrickor i 50 gramsintervall
och det optimala i mitt rum tyckte jag var 100 gram. Effekttåligheten har inte påverkats det minsta subjektivt, troligen är de aktiva subbaselementen ( 4 st ) hårt filtrerade nedåt, så slavens " nedtuning" påverkar nog endast slaven.

Subbasen är placerad mellan, men inte exakt i mitten av de båda huvudhögtalarna. Mina högtalare är ett 5.1 system av fabrikat Mirage, Inwall, kraftigt modifierat ilter 12/db Okt ( Luftlindade spolar 1,4 mm tråd, polypropar, induktionsfria motstånd, hardvire.). Alla högtalare är identiska, även bakkanalerna, vilket blev ett enormt lyft efter att ha kört andra högtalare bak. Som kabel används vanlig lampsladd, efter noggran lyssning/utvärdering, subjektivt av olika kabeltyper. Filtrering av huvudhögtalarna rekomenderar jag inte, om dom kan tåla att köra fullrange, aktivt filter försämrar ljudet speciellt vid högre frekvenser som det ju blir då du låter hela signalen gå igenom detta. ( Man kan ju även filtrera huvudhögtalarna passivt med tex. en kondensator i serie med baselementet, men det blir en ännu större försämring.) Eftersom jag kör Inwall har jag inget basreflexrör som försämrar integreringen subbas/ huvudhögtalare.
Miragehögtalarna går enligt kalibrator ned till ca 50 Hz. och kan tåla en hög effekt ofiltrerat.
Grupplöpstidförsämringen vid låg delning i mitt system nog vara mätbar, men definitivt inte speciellt hörbart i mitt system. Detta var helt enkelt den bästa lösningen för mig ( subjektivt ). :wink:

Det är klart att Kaffekoppen och många andra verkar vara en hyvens man, själv kan jag dock nog uppfattas som dryg och besservisseraktig 8O på detta forum, jag älskar dock debatt och vill lära mig så mycket jag kan och kan ibland sticka ut hakan, hoppas ni står ut med mig. :wink:
Senast redigerad av Richard 2007-02-24 15:13, redigerad totalt 2 gånger.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi