Moderator: Redaktörer
Rysligt svårt med en ensam sub. Föredrar därför minst dubbla. Många sätter dessutom nivån på basen på tok för högt. Det verkar som om de tror att "jag har minsann köpt den då skall den höras med".Mind skrev:Jag har personligen aldrig hört ett hemmabiosystem eller ett 2.0 system kompletterat med en sub där basen har låtit passande.
Antingen så tycker jag att basen brummar för djupt eller att volymen på subben inte kallibreras alls efter volymen på resterande högtalare.
Är det helt enkelt svårt som satan att få en sub att passa in i ljudbilden eller är det för att folk inte klarar av att ställa in dom korrekt ?
Vad tycker ni ?
Mind skrev:Är det helt enkelt svårt som satan att få en sub att passa in i ljudbilden eller är det för att folk inte klarar av att ställa in dom korrekt ?
Vad tycker ni ?
Richard skrev:Bäst med 2 subbasar. ( då kan du använda 12 db/okt.)
Så brukar jag köra, men med delningen vid 80 hz, och självklart måste man då även HP filtrera huvudhögtalrana vi samma frekvens. Jag tror REL har tänkt att det ska vara lätt att switcha mellan film 5.1 och musik för tvåkanal. Att beskära LFE kanalens material vid 50hz är alldeles för lågt, där för finns det två olika LP filter beroende på ingång.Högtalaretillverkaren REL har fel med sitt påstående att subbasen skall anslutas via högtalarutgången från förstärkaren. Argumentet från REL är att man då får samma signal till huvudhögtalarna som till subbasen.
Provning har naturligtvis gjorts av mig och andra jag känner, och det blir klart bäst ljud om man kan ta signalen från en preout utgång från förstärkaren till subbasen, samt gör filtreringen i subbasen.
Integreringen och framförallt kvaliteten blir mycket bättre så.
Martin, Jag citerade mig själv från tidigara inlägg i tråden. Jag vet att rummet kan hjälpa till att maskera ev grupplöptid, men kan det vara deras flacka filter som gör att ingen påtaglig grupplöptid hördes när jag gjorde testen? Och visst, många av fördelarna med en sep. bashögtalare försvinner ju på detta sätt.Subben jag har, heter REL strata 5 och och är tänkt att LP filtreras ungefär där huvudsystemet börjar rulla av, då finns det ju nåt som heter "grupplöptid" som ska vara hörbart, om delningen sker så långt ner som tex. 40 hz. Jag har testat detta, eftersom mina nya högtalare håller på att spleas in och behöver en "full range signal", har jag ställt subbens interna LP filer vid 40 hz och sänkt volymen på förstärkaren och sen höjt volymen på subben ordentligt, nu kommer det konstiga, jag hör ingen fördröjning i form av grupplöptid, men jag vet inte heller hur LP filteret är konstruerat, jag vet bara att det INTE är brant. Kan detta förklara saken?
Den genererar mer 2:a tonsdist, vilket får den att subjektivt spela högre. 100g extra på slaven är MYCKET och torde bli oerhört påfrestande för slaven. Effekttåligheten kan inte bli så hög efter det.Richard skrev:Min Acebass 2 Audiopro subwoofer är jag grymt nöjd med, dock efter en modifiering av slavbasen ( 100 grav extra vikt bakom konen )
Det låter osannolikt, men kanske har du rumstillskott som passar in. Varför delar du så lågt? Det kommer innebära att subben bara arbetar en oktav och du får en grupplöptid som torde vara extremt hög och oerhört svårt att integrera med huvudhögtalarna. Faktiskt omöjligt.Richard skrev: Nu går den spikrakt till 24 Hz och jag kan dela vid 50 Hz 36/db oktav.
Om man inte delar mellan huvudhögtalare och sub kommer du omöjligt kunna få fashomogenitet i basområdet. Det är dessutom gravt felaktigt att påstå att du kan dela med flackare filter för att du har flera subbar! Brantheten på filtret ger dig bara möjlighet att friare placera ut dem. Ett 12db filter gör att du ENKELT kan lokakisera subbarna i rummet vilket du absolut INTE vill kunna göra. De kommer grumla ljudet kopiöst.Richard skrev:
Enligt min subjektiva uppfattning blir det bäst integrering med huvudhögtalarna om:
Ingen delning görs med huvudhögalarna ( Large )
Brant delning från subwoofer, minst 24 db/okt.
Bäst med 2 subbasar. ( då kan du använda 12 db/okt.)
Martin skrev:focus, det finns många anledningar till att grupplöptiden blir mindre hörbar.
Kaffekoppen skrev:..grupplöptid som torde vara extremt hög och oerhört svårt att integrera med huvudhögtalarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster