Komponenttweak - vetenskap eller självbedrägeri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Komponenttweak - vetenskap eller självberägeri?

Vetenskap
18
31%
Självbedrägeri
40
69%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Komponenttweak - vetenskap eller självbedrägeri

Inläggav Flint » 2007-03-12 11:59

Tippar att rubriken är tillräckligt tydlig för de flesta.

Om inte, t.ex. byte från standardkomponenter till exotiska dyrprylar och dyra material

Jag tog bara med ytterligheterna för att slippa velande som "det beror på". Ni som ändå tycker att det "beror på" berätta gärna vad det beror på.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-03-12 12:07

Bra Hifi-spray gör ju en otrolig skillnad, men att hålla på att fibbla med akustiken är bara larv.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-12 12:11

Det beror ju alldels på det! Kan ge en förbättring, kan ge en försämring. Olika från fall till fall vill jag påstå. Om man i ett filter tagit hänsyn till ett motstånds alla egenskaper (inkl induktans och kapacitans) vid konstruktion, för just den typen, kommer ett byte till en annan typ att ge, ja en försämring. Om konstruktören bara brytt sig om resistansen kan kanske ett byte ge en förbättring genom en minskning av oönskade bieffekter. Kort sagt: Väl konstruerade saker far nog mer illa av komponentbyten.

Men det kanske är bättre att anävnda material som är tekniskt lämpliga, än bara dyra...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-12 12:11

Vetenskap såklart.. vilket naturligtvis inte utesluter att många pysslar med självbedrägeri ändå.

edit: som Max var inne på, tekniska parametrar och prestanda är såklart det intressanta. Priset kan ju ofta påverkas utav detta men jag gillar inte Flint's formulering med fokus på det "erotiska".... ehr.. "exotiska"!

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-12 12:30

Piotr skrev:men jag gillar inte Flint's formulering med fokus på det "erotiska".... ehr.. "exotiska"!

/Peter

Jasså du ä sån'. Nej, min fokusering ligger på själbedrägeri och inte erotiska... flåt. exotiska, men håller med om att för vissa som förspråkar det är nog släktskapet rätt' stort.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Komponenttweak - vetenskap eller självbedrägeri

Inläggav DQ-20 » 2007-03-12 12:34

Flint skrev:Tippar att rubriken är tillräckligt tydlig för de flesta.

Om inte, t.ex. byte från standardkomponenter till exotiska dyrprylar och dyra material

Jag tog bara med ytterligheterna för att slippa velande som "det beror på". Ni som ändå tycker att det "beror på" berätta gärna vad det beror på.

Kan vara antingen eller. Det beror på hur man går tillväga. Man kan gå vetenskapligt tillväga med det mesta, t.ex. kaffekokning. Frågan är dock om det är relevant alla gånger. Hade vi människor inte små fickor av frihet där vi relativt ostört kan idka självbedrägeri skulle nog livet vara ganska torvtigt på det hela taget.

/D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-12 12:38

Den avgörande faktorn är om man själv vet bättre än den som konstruerade från början. ;)

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-03-12 12:46

Det är klart att det går att förbättra elektronik. Men att slumpmässigt ersätta komponenter till ekvivalenter med dyrare inköpspris, såsom en del gör, ställer jag mig skeptisk till.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-12 12:46

Han kanske också vet bättre, men fick inte för marknadsavdelningen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-12 12:48

phloam skrev:Den avgörande faktorn är om man själv vet bättre än den som konstruerade från början. ;)

Nja det är ju oftast en fråga om ekonomi. Sony var nog fullt medvetna om att jitterspecifikationerna inte var på topp i SCD-XB940 (4000kr) som jag köpte för några år sen men förbättringar på fabrik skulle lyfta upp spelaren i en annan prisklass än den tänkta.

Genom att installera en ny klocka med bättre prestande så lyftes kvaliten ordentligt på denna maskin. Inte för att jag "vet bättre" än Sony (eller kanske ändå?) men för att jag la ner nån tusenlapp och ett par timamrs jobb. Samma insatts från Sony med vinstmarginal i flera steg skulle gjort spelaren kanske dubbelt så dyr.

Detta enkla ingrepp gjorde spelaren bättre än flaggskeppet SCD-1 (40000kr) enligt info från en expert i branschen.

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-12 12:57

Piotr skrev:Inte för att jag "vet bättre" än Sony (eller kanske ändå?) men för att jag la ner nån tusenlapp och ett par timamrs jobb. Samma insatts från Sony med vinstmarginal i flera steg skulle gjort spelaren kanske dubbelt så dyr.

Nej precis... hmm jag kanske skulle skrivit "tror sig veta bättre" :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 13:06

Skaparen av DNA serierna hom Maccormac har ju gått ut med uppgraderigar till alla DNA serier eftersom han höllstillbaka av ekoroteln och allt handlar om komponentkvalite. Rakt i genom. Layouten är bra men komponenterna bristfälliga. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Komponenttweak - vetenskap eller självbedrägeri

Inläggav Naqref » 2007-03-12 13:36

Dahlqvist skrev:Hade vi människor inte små fickor av frihet där vi relativt ostört kan idka självbedrägeri skulle nog livet vara ganska torvtigt på det hela taget.

/D

Så sant så.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-12 14:20

Till 95% självbedrägeri
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-12 14:24

subjektivisten skrev:Till 95% självbedrägeri

Inte 94.7%... eller 95.02%... utan exakt 95%? ;)

Och vidare.. finns det personer som lyckas bättre dvs. kanske bara bedrar sig i 7.4% av de fallen där denne person bytt pryttlar medans vissa vilsna själar kanske bedrar sig till sisådär 99.8% eller tom. 100%?

:D

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 14:45

Man kanske kunde fråga sig varför det tillverkas prylar av olika kvaliteer. Om man lika bra lyckas nå ett bra resultat med dett billigate ?

KAnske bara för att luras :lol:

Mendan det stora tillverkarna som Denon och Pioneer är ärliga och ger oss bara det bästa :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-12 15:16

meanmachine skrev:Man kanske kunde fråga sig varför det tillverkas prylar av olika kvaliteer. Om man lika bra lyckas nå ett bra resultat med dett billigate ?

KAnske bara för att luras :lol:

Mendan det stora tillverkarna som Denon och Pioneer är ärliga och ger oss bara det bästa :wink:

Bara och bara. Att lura folk tycker jag i vissa fall är ett hedervärt uppsåt. Sådär lite lagom utan att det blir smaklöst. Jämför hifi-världen med hudvårdsartiklar. Vill du ha resultat är det bara att köpa upp dig på en pumpburk med Fenuril och smörja på. Men då får du klara dig helt utan flärd och nöja dig med en nästintill perversa förtröstan över att ditt flärdlösa liv iallafall är rationellt. Som jag.

/D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 15:26

Jo jag köper hurvårdsartiklar på ÖoB lika med schampo osv. Men det är klart att när jag ragga påstan blir brudarna inte lika impad med 10k parfymen från öob som Lacoste för 800:- så då blir jag utan kvällsnöje :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-12 19:55

meanmachine skrev:Man kanske kunde fråga sig varför det tillverkas prylar av olika kvaliteer.

Man kanske kunde svara att det finns människor med olika stor köpkraft och motivation att handla dom.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-12 20:22

Jag bockade faktiskt i "vetenskap".

Det KAN ju vara vetenskapligt fysikaliskt baserat, om en pryl är för klent dimensionerad tex.

Sen är ju placebo en vetenskapligt bevisad effekt också, så hur man än vänder sig så går det att hitta nån sorts vetenskaplig motivering, men man kan inte alltid säga att det är självbedrägeri.

Men ändå ville jag nog egentligen rösta tvärtom. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-12 21:24

Vetenskap naturligtvis.
Det är stor mätmässig och ljudmässig skillnad mellan olika kondensatorer t.ex.
Jag håller helt med Piotr om att en uppgraderad klocka i en Cd spelare är mycket kostnadseffektivt, även om många i detta forum nog inte tror det. ( jag har själv moddat en Maranz cd67).

Sedan är det en annan sak att det är möjligt att göra ljudmässigt bra apparater med komponenter från skräplådan, om konstruktionen är korrekt. Denon har ju lyckats rätt väl med sina billiga surroundreceivers. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 21:29

Det där var ett skojigt och trevlig inlägg mannen :lol:

Håller helt med :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-03-13 09:48

Det finns det faktum att komponenter åldras. Mest känt är ju elektrolytkondensatorer. Tänkt scenario: Femton år gamla högtalare av god kvalitet, det är dags att byta kondensatorerna i delningsfiltret. Köper man då billigaste möjliga elektrolyter på Kjell&Co eller några fina HiFi specade plastfolie? Vad är rätt, vad är fel?

Jag har inget absolut svar.

JohanR

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 12:44

Köp de billigaste allt annat är ju bara till föra att luras har jag hört :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-13 13:55

Piotr skrev:Genom att installera en ny klocka med bättre prestande så lyftes kvaliten ordentligt på denna maskin. Inte för att jag "vet bättre" än Sony (eller kanske ändå?) men för att jag la ner nån tusenlapp och ett par timamrs jobb. Samma insatts från Sony med vinstmarginal i flera steg skulle gjort spelaren kanske dubbelt så dyr.

Inte så säkert. Du köpte en (1) klocka, Sony köper hundratusentals. Gissa om dom har bättre pris än du?

Däremot skulle Sony säkert ta bättre betalt för att dom levererar en bättre produkt. Och det gäller ju att hela tiden ha en stege med produkter, från billigt till dyrt. För att de dyra produkterna ska kännas motiverade lägger man krut på mekaniken, kontaktdon osv. Jag säger inte att detta görs i onödan, tycker själv det är trevligare att hantera en apparat som inte flyttar på sig när jag trycker in en knapp. Ett bättre kontaktdon har större förutsättningar att fungera om 15 år än ett av sämre kvalité. Men om man bara tittar på det ljudande resultatet skulle många apparater kunna vara mycket billigare idag än vad de är.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-03-13 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-13 15:02

meanmachine skrev:Köp de billigaste allt annat är ju bara till föra att luras har jag hört :wink:

Trots :wink: så tycker jag det är oseriöst av dig att föra debatten så.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 16:49

Måste man vara så seriös jämt då :wink:

Det brukar stå i reglerna att man skall ha skoj på forumet.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 18:16

meanmachine: Din agenda verkar uppenbarligen vara att hela tiden attackera vad som bara är dina egna fördomar om LTS.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 21:20

Hur menar du då

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 21:27

tvett skrev:meanmachine: Din agenda verkar uppenbarligen vara att hela tiden attackera vad som bara är dina egna fördomar om LTS.

Han kan ju knappast argumentera utifrån någon annans värderingar än sina egna. Det är ju det han gör. Och jag med. Gör inte alla det? Argumenterar utifrån sina egna värderingar.

Det är dessutom bara motståndarsidan som tycker att ens värderingar är förutfattade meningar medan deras egna är välgrundade sanningar.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi