Jodå. De tillverkas åt mig av den lilla franska fabriken som jag nämnde.
patrikf skrev:Nej, säkert inte menat som tomma floskler, men jag tycker att det vore riktigare att kalla högtalare för illusionsförmedlare istället för nån sorts genomsläppare. Det sistnämnda ger ju ett (falskt) intryck av att det finns något sant och rätt som kan släppas igenom.
Det handlar ju bara om en tolkning av en händelse i form av elektriska signaler som ska bli en illusion för lyssnaren.
Nej verkligen inte. Dels är de signalerna som når lyssnaren akustiska, men framförallt är min
ambitionen ingenting som har med subjektiva illusioner att göra, som du antyder. Min ambition är att signalerna som hörsel-/hjärnsystemet hanterar skall vara så väl överensstämmande med vad de vore vid ursprungshändelsen som möjligt. Eftersom inspelning och uppspelning är en enkodnings-/dekodningsprocess är inte en akustisk kopia ett bra mål dock, men väl en psykoakustisk.
Dekodern inkluderar ju både högtalare, deras uppställning i rummet och hela ljudfältet som skapas framför dem och som sträcker sig mot lyssnaren. Dekodern kan avläsas/värderas först framme vid hörselgången som tidigast, eftersom det är först där som vi är tillbaka i ett system som kan beskrivas som en kedja av transmissionslänkar.
Jag vill inte att det bara skall "låta allmänt illusoriskt", utan att det skall vara en illusion av JUST DEN VERKLIGHET som rådde under inspelandet. Därför har jag under utvecklingsarbetet gjort många hundra inpelningar så att det skall gå att jämföra med ett
känt ursprung, och gissningar om hur originalet var, skall slippa göras.
Låt mig redogöra för mina egna ambitioner, jag vet mer om dem än du Patrik. Tro mig.
Om du sedan inte upplever att jag lyckats (eller spekulerar om att jag inte kan ha lyckats) må vara hänt. Det överlever jag nog.
Berätta gärna om dina egna ambitioner dock. Jag tänker inte rätta dig. Tror du känner dem bättre än jag.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).