Harryup skrev:Ibland (ofta) finns det en utbredd vilja att missförstå pga. ett inte exakt perfekt ordval här på faktiskt.
Eller, om man ser det från andra hållet, så är det ganska vanligt att man uttrycker sig vagt och svepande, och när man blir ombedd att precisera sig blir man stött.

Om ingenjörer vill prata enbart ingenjörska så skulle man kanske kunna ha en egen avdelning för det.
Menar du att alltför tekniska inlägg skall bannlysas från
Generellt om hifi och hänvisas till
Teknikforum? Vore väldigt synd, tycker jag.
Och sen kunde man ha en blandad avdelning där man försökte förstå varandra och tillsammans föra diskussionen framåt, eller?
Även om otight bas, långsam bas etc. är strikt felaktiga begrepp så borde det för var och en som vill förstå vad som menas inte vara en omöjlig uppgift även om man har en högre utbildning som en belastning.
Absolut inte felaktiga begrepp, men oprecisa om man, som du säger, vill föra diskussionen framåt. Om man med "utbildning" menar att lära sig saker kan ju det inte ses som en belastning, tycker jag.
paa skrev:Så här ser XTZ på frågan:
Tekniskt så avser vi med uttrycket "snabb" en bas med mindre djupbasinformation. Kan även benämnas "hård", "attackbas", "tight", "punchig" etc.
Det räcker gott för att jag skall förstå, i alla fall.