HiFi-filosofitråden (vad sysslar vi med egentligen!?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

HiFi-filosofitråden (vad sysslar vi med egentligen!?)

Inläggav phloam » 2007-04-16 20:20

Här är den! Äntligen! *whoohoo!* Den tråd där de som vill kan dissekera allas vår hobby in i minsta detalj, analysera sig själva (och andra) eller bara flumma lite.

Så lägg er ner i fåtöljerna och börja ställa er frågor som t.ex. "Är jag en tönt?" eller "Vilka behov försöker jag tillfredsställa?" eller "Är kaffet klart snart?".

Vem börjar? :)

Edit: Kunde lika gärna hetat "hifi-psykologitråden" men nu kör vi på det som står. Både och!
Senast redigerad av phloam 2007-04-16 21:34, redigerad totalt 1 gång.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-16 20:27

ja var ska man börja....kan väl säga att jag mest är en "läsare" av faktiskt.se, har inte så mycket kunskap mm, är här för att lära mig bara. Samtidigt förvånas jag över vuxna män som bråkar om i-landsproblem typ f/e-lyssning! 8) Fattar inte hur man kan vara så nördig, där är min nördgräns passerad med flera km.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 20:31

JeLe skrev:ja var ska man börja....kan väl säga att jag mest är en "läsare" av faktiskt.se, har inte så mycket kunskap mm, är här för att lära mig bara. Samtidigt förvånas jag över vuxna män som bråkar om i-landsproblem typ f/e-lyssning! 8) Fattar inte hur man kan vara så nördig, där är min nördgräns passerad med flera km.

Ah. Intressant det där ordet; "nördgräns". *noterar i anteckningsblocket* Hmm. Varför är HiFi "nördigt" egentligen? Eller, när blir den det (för dig/genrerellt)?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-16 20:34

Jo när jag gjorde en kort visit på diy-träffen förra året så kändes det nördigt. Det fanns en del pojkar där som var nördar (inte alla dock). Bara att fråga vilken brud som helst så hade de sagt samma sak, jag lovar. 8)

Nördgränsen för mig är när man vet lite eller mycket mer än "svenssons". Detta gäller dock inte yrkesverksamma tycker jag, då det är deras profession.
Senast redigerad av JeLe 2007-04-16 20:38, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 20:38

JeLe skrev:Jo när jag gjorde en kort visit på diy-träffen förra året så kändes det nördigt. Det fanns en del pojkar som var nördar (inte alla dock). Bara att fråga vilken brud som helst så hade de sagt samma sak, jag lovar. 8)

Nördgränsen för mig är när man vet lite eller mycket mer än "svenssons", detta gäller dock inte yrkesverksamma tycker jag, då det är deras profession.

Bra definition..! Annars, kopplingen hifi & sex låter intressant. Freud, någon? :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-16 20:58

Kanske ska lägga in en definition på nörd? Verkar mer vara geeks vi pratar om eller? ;)

Oxford English Cat and Girl
When routine bites hard

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-04-16 20:59

Det är inte intresset i sig som är nördigt, det är omfattningen!
Iaf. om du frågar mig.
Jag har ofta blivit kallad HiFi-nörd av min sambo och mina vänner, inte för att de tycker att HiFi är nördigt utan för jag ibland enligt dem inte tänker på någonting annat.

EDIT: det finns dock enligt mig många här som är betydligt mycket mera nördiga än mig, jag har t.ex. inte orkat läsa den 120 sidor långa tråden "F/E vetenskap eller Dogm"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-16 21:03

Vi får inte glömma alla Hifi noobs :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 21:07

Jag gillar den här hobbyn för att den kombinerar en hel del olika saker som intresserar mig. För det första är jag nyfiken på hur saker fungerar. Plockar gärna isär men även ihop saker. Sen är jag amatörmusiker och kan alltså ha nytta av tekniskt tänkande även där. Sen får jag utlopp för en "konstruktiv" ådra i och med att jag kan konstruera en del saker. Sen har reparerande gett en del vidsidaninkomster. Sen är det förstås lyssningen i sig, men jag lyssnar alltig numera på låg volym. Vill inte störa grannarna. Om jag är nördig eller inte skiter jag högtidligt i. Kära hustrun klagade i alla fall inte. Inte ungarna heller, tre vuxna söner, men det beror väl på att dom är likadana själva.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: HiFi-filosofitråden (vad sysslar vi med egentligen!?)

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-16 21:14

phloam skrev: "Är kaffet klart snart?".

Kaffet är just slut :(
Men fin musik sprides i stugan: Mike Oldfield - Tubular Bells ||.

Ska sanningen fram så känns HiFi just nu ganska ointresant. Får jag bara tag i någon som kan kapa ut MDF åt mig så basarna änligen blir klara, så, tja, då finns inte så mycket att göra åt anläggningen i sig. Dax då att fixa ihop lite snygga absorbenter och front-tyg till mina högtalare. Trevligt det med.
Jo, en annan grej som är på G är att jag måste skaffa Green Days - American Idiot antingen på CD eller en bra ripp. Yeah!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 21:20

menace skrev:
EDIT: det finns dock enligt mig många här som är betydligt mycket mera nördiga än mig, jag har t.ex. inte orkat läsa den 120 sidor långa tråden "F/E vetenskap eller Dogm"

Det är ju egentligen det jag vill försöka ge klarhet i :) Varför just en sån fråga kan generera så mycket. Uppenbarligen rör den vid grundläggande saker som har att göra med varför folk gillar hifi överhuvudtaget.

Är hifi-folk mer dogmatiska rent generellt kanske? Gillar vi vetenskap så mycket? Osv.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 21:21

Max_Headroom skrev:

Ska sanningen fram så känns HiFi just nu ganska ointresant. Får jag bara tag i någon som kan kapa ut MDF åt mig så basarna änligen blir klara, så, tja, då finns inte så mycket att göra åt anläggningen i sig. Dax då att fixa ihop lite snygga absorbenter och front-tyg till mina högtalare. Trevligt det med.
Jo, en annan grej som är på G är att jag måste skaffa Green Days - American Idiot antingen på CD eller en bra ripp. Yeah!

Hallå där, var nu inte för sund och normal här va :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-16 21:35

Du ska få ett nytt namn på tråden: Hifilosofi :)

/Peter

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-04-16 22:43

Hjärnan påverkad av 'a shit load of crap'

:)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-16 22:44

phloam skrev:
Max_Headroom skrev:

Hallå där, var nu inte för sund och normal här va :D

Åh nej, tänk om han är en spion! 8O :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 22:50

Hifi är en verklig idioti ett jagande efter svansen som vi sedan förädlat till den milda grad att vi tom kallar det vetenskap. Vi slåss som om det vore botemedled mot Aids. :lol: Det ger inga brudar, Ingen respekt bara ångest efter mer. Likt knarkare är vi missbrukare på jakt efter nästa kick. Vart skall detta sluta. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 23:39

meanmachine skrev: inga brudar, Ingen respekt

:lol:

Allvarligt talat så är du inne på nåt intressant - finns det kanske nånstans en kärna av subjektivitet som många - rent desperat ibland - försöker spackla över med så mycket vetenskap som möjligt?

Vilket i sin tur leder till nästa fråga - var har ens hifi-intresse sitt ursprung? Teknik? Musik? Annat?

Är kanske tekniken en ursäkt för att tillåta sig själv att uppleva känslor som kanske annars hade varit otillgängliga?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 23:50

I sandlådan snackade vi om att min pappas bil den går 116. Min pappas bil går 374. Jag har mer och större leksaker än du. Nu har vi blitt vuxna och fortsätter i sandlådan fast med dyrare leksaker. Därför kommer vi inte överens alls i dessa trådar eftersom vi är lika kompromisslösa som när vi var små. :wink: Så egentligen gillar vi inte musik så mycket inte heller tekniker så mycket utan kicken och känslan av välbefinnande om att jag har nått speciellt. Vi attraheras av vårt ego. Om någon anna har värre så knäcks detta och stimulerar tävlingsinstikten hos oss, det djuriska, jag skall VINNA. På stenåldern hade vi inte Hifi utan så släpade man hem en kvinna och helst grannens. :wink: .

Det är en sjuka detta och den som kan mest är mest insjuknad. Tänk om all denna energi lades på nått väsentligt som att ge pengar till fattiga, Forska om sjukdommar istället. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-17 08:49

meanmachine skrev:
Det är en sjuka detta och den som kan mest är mest insjuknad. Tänk om all denna energi lades på nått väsentligt som att ge pengar till fattiga, Forska om sjukdommar istället. :?

Donera en stereo eller hemmabioanläggning kanske? :roll:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-04-17 09:46

Vad det gäller nörderi. Jag håller också på med modelljärnväg som hobby. Man skulle ju kunna tänka sej att detta skulle generera lustiga kommentarer, men inte alls. I stort sett alla (mest undantaget egna flickvänner) blir intresserade och vill prata om det.

Hur mycket min stereoanläggning kostat skulle jag däremot aldrig våga nämna offentligt.

Varför vi håller på med HiFi? Min teori är för att det ger oss en möjlighet att påverka musiken vi lyssnar på. Vi är alltså inte bara passiva lyssnare, vi deltar i den kreativa processen.

JohanR

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 09:54

meanmachine skrev:Så egentligen gillar vi inte musik så mycket inte heller tekniker så mycket utan kicken och känslan av välbefinnande om att jag har nått speciellt. Vi attraheras av vårt ego. Om någon anna har värre så knäcks detta och stimulerar tävlingsinstikten hos oss, det djuriska, jag skall VINNA. På stenåldern hade vi inte Hifi utan så släpade man hem en kvinna och helst grannens. :wink: .

Så känner jag också; det finns ett element av tävlan gentemot sig själv/andra där det är viktigt att åtminstone vara "oantastlig" när det gäller t.ex. val av utrustning. Om det är fel så ska det helst vara fel på rätt sätt, man vill gärna vara unik, eller äga nåt riktigt åtråvärt. Att bara köpa jättedyr utrustning duger inte, för då har man inte gjort det svårt för sig. Det finns ett slags grupptryck som säger att man måste vara "rätt".

Nu finns det säkert nån som kommer att säga usch fy för detta resonemang, men det är hursomhelst en sida av saken som knappast går att bortse ifrån helt. En del av vår mänskliga natur skulle jag vilja påstå.

Å andra sidan finns då positivare saker; vackra föremål, hantverk, musikupplevelser, intressant teknik, gemenskap.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 10:18

*undrar stilla vad LTS eller den genomsnittlige LTS'aren har för grundsyn i dessa frågor*

Edit: ;)
Senast redigerad av phloam 2007-04-17 10:32, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-17 10:32

meanmachine skrev:I sandlådan snackade vi om att min pappas bil den går 116. Min pappas bil går 374. Jag har mer och större leksaker än du. Nu har vi blitt vuxna och fortsätter i sandlådan fast med dyrare leksaker. Därför kommer vi inte överens alls i dessa trådar eftersom vi är lika kompromisslösa som när vi var små. :wink: Så egentligen gillar vi inte musik så mycket inte heller tekniker så mycket utan kicken och känslan av välbefinnande om att jag har nått speciellt. Vi attraheras av vårt ego. Om någon anna har värre så knäcks detta och stimulerar tävlingsinstikten hos oss, det djuriska, jag skall VINNA. På stenåldern hade vi inte Hifi utan så släpade man hem en kvinna och helst grannens. :wink: .

Intressant aspekt. Fast här är det ofta omvänt men inte mindre konfliktskapande. Omvänt i betydelsen "Jag har Denon 2105, den är lika god musikåtergivare som din Krell KSA100" eller "EKK är en bra högtalarkabel". Innebär det att den lilla knatten har mognat? Det kanske innebär att man prioriterar just musiken eftersom det blir mer pengar till skivinköp?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-17 10:34

we must join him now :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-17 10:41

meanmachine skrev:Så egentligen gillar vi inte musik så mycket inte heller tekniker så mycket utan kicken och känslan av välbefinnande om att jag har nått speciellt.
Tala för dig själv - det där stämmer över huvud taget inte in på mig. Jag är musikintresserad först och främst; har alltid spelat instrument och spelar i band. Såsom intresserad av inspelning i studio och liveframträdande blir man med nödvändighet indragen i det tekniska, vilket jag tycker är ganska intressant, men endast som medel att nå fram till en musikupplevelse. Har jobbat som elektronikkonstruktör, och har i alla fall en rudimentär kunskap om förstärkeri och ljudgenerering.

phloam skrev:*undrar stilla vad LTS eller den genomsnittlige LTS'aren har för grundsyn i dessa frågor*
Mycket bra fråga! :D

Vilket instrument spelar den genomsnittlige LTS:aren? (cello+trummor+piano)/3 = cembalo?

Vilken musiksmak har den genomsnittlige LTS:aren? (yello+einstürzende neubauten+kajagoogoo)/2 = yazoo?

Vad dricker den genomsnittlige LTS:aren vid musiklyssnande? (rödvin+öl+whisky)/3 = fulgrogg?

För du skojar väl? :)

Det är ju enkelt: Hifi är ett medel för att nå ett mål - att njuta av musiklyssning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 10:44

dimitri skrev:Innebär det att den lilla knatten har mognat? Det kanske innebär att man prioriterar just musiken eftersom det blir mer pengar till skivinköp?

Bara en liten kommentar:
Jag tror att de flesta här - mer eller mindre omedvetet - har musiken som ett separat, parallellt intresse. Nånstans finns en brytpunkt, där investeringen i ljudteknik blir så stor att den inte alls kan motiveras med "musikintresse". Eftersom musiken i sig aldrig någonsin ställer krav på vilken apparat du använder.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 10:52

Almen skrev:
phloam skrev:*undrar stilla vad LTS eller den genomsnittlige LTS'aren har för grundsyn i dessa frågor*
Mycket bra fråga! :D

Vilket instrument spelar den genomsnittlige LTS:aren? (cello+trummor+piano)/3 = cembalo?

Vilken musiksmak har den genomsnittlige LTS:aren? (yello+einstürzende neubauten+kajagoogoo)/2 = yazoo?

Vad dricker den genomsnittlige LTS:aren vid musiklyssnande? (rödvin+öl+whisky)/3 = fulgrogg?

För du skojar väl? :)

Det är ju enkelt: Hifi är ett medel för att nå ett mål - att njuta av musiklyssning.

Här gäller det att väga orden på guldvåg :) Stryk "genomsnittlige", stryk "LTS'aren" också för den delen - vad jag undrade var om LTS kanske har ett intresse av att diskutera dessa frågor eller om det redan finns nån gemensam grundsyn (outtalad eller officiell)?

Dock anser jag själv att hifi kan uppnå fler mål än musiklyssning, även om det kanske borde vara det primära...!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-17 11:01

phloam skrev:vad jag undrade var om LTS kanske har ett intresse av att diskutera dessa frågor eller om det redan finns nån gemensam grundsyn (outtalad eller officiell)?
Tjaa, du har ju blivit pekad mot hemsidan tidigare antar jag, men om du är för slö för att gå in där och läsa, så:
LTS skrev:§ 2 Ljudtekniska Sällskapets syfte
...
främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet
...
verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning
...
sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning
...
hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar
...
på olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik

Ständigt detta LTS... Vadan denna fixering? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 11:04

Almen skrev:Tala för dig själv - det där stämmer över huvud taget inte in på mig. Jag är musikintresserad först och främst; har alltid spelat instrument och spelar i band

Var det en känslig betraktelse. :) Jag talade för min egen del :wink:

Men är själv amatörmusiker och har många goda vänner som är proffsmusiker och deras pengar går till fina instrument och anant. Stereo är i deras värld en prylar som inte är av intresse så du kan nog inte generallisera med detta heller. :wink:

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-17 11:06

Almen skrev:Ständigt detta LTS... Vadan denna fixering? ;)

Bra fråga.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi