Wilson demonstrerar Placebo i blindtest!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Wilson demonstrerar Placebo i blindtest!

Inläggav jonasp » 2004-01-16 09:45

David Wilson, Wilson Audio Specialties, driver lite me sin publik under CES 2004. Man skulle kunna kalla det ett "blindtest", eller ännu hellre en demonstration av förvnätningarnas makt (placebo):

"We also heard David Wilson's fascinating presentation of his conception of system hierarchy. He compared a pair of Wilson Sophias driven by a Parasound stereo power amplifier with a competitor's flagship speaker and an extremely powerful premium-priced amplifier. Not, as he explained, because he thought the Sophias sounded better, but to prove that meaningful comparisons could be made between systems assembled according to different priorities. This was a demo aimed at his hi-fi dealer clientele, after all (it's a trade show, remember?), but there's a kicker: after we all confirmed that we could hear meaningful differences, Wilson whipped a fake component shell off the digital source and revealed that we weren't listening to a $20,000 CD player, but an Apple iPod playing uncompressed WAV files!"

(citerat från Stereophiles hemsida)

mvh
J.P.

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2004-01-16 09:58

Jag är INTE förvånad! :lol:

Användarvisningsbild
Mackan

Inläggav Mackan » 2004-01-16 10:26

Tja, okomprimerade wav-filer är ju lika högupplösta som en CD-skiva, så varför inte?

Tryck ner datorkomponenterna i en skitcool aluminiumlåda och sätt en prislapp på 100 000:- på den och ingen skulle ha skrivit den här tråden...

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Re: Wilson demonstrerar Placebo i blindtest!

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-16 11:21

jonasp skrev:after we all confirmed that we could hear meaningful differences, Wilson whipped a fake component shell off the digital source and revealed that we weren't listening to a $20,000 CD player, but an Apple iPod playing uncompressed WAV files!"

Men det här var ju bara vid ETT tillfälle. Dessutom var det ju 60 Hz och 110 V, så det säger ju ingenting om hur det låter här i Sverige. Tänk om det skulle låta annorlunda vid andra tillfällen? Jag tycker Wilson borde försöka hitta skillnaderna mellan en iPod och konkurrentens CD-spelare, istället för att prata så negativt hela tiden.

NOT!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-16 11:23

Christer, ditt monster, du lurade mig nästan! :wink:

Visst är det ett lite oväntat inslag från David Wilson av alla typer? Lite, vad ska vi kalla det, lite väl dyr-hifi politiskt inkorrekt?

Kul!

/J.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-16 11:24

Med tanke på Wilson-produkternas ljudkvalitet/pris-förhållande så undrar jag om inte David Wilson skjutit sig rejält i foten den här gången. Förvånande med tanke på att marknadsföring annars är Wilson Audios starkaste sida.
Senast redigerad av Isidor 2004-01-16 11:26, redigerad totalt 1 gång.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-16 11:26

Ärligt talat så kan man faktiskt lura väldigt många även med vanliga Mp3-låtar. Om man spelar upp bra inspelningar i t ex 192 bit på en hyfsad anläggning, men döljer att det är en Mp3-spelare som står för signalen och säger att det är den där halvdyra CD-spelaren som är den som spelar. Ja då har många nickat gillande och tyct det låtigt riktigt bra. De brukar ha helt andra åsikter om samma ljud och musik om de från början vet att det är just Mp3 som spelar. Då hör de direkt "vilken skit det är...." :D :D

Våra förväntningar ligger ständigt i bakhåll och lurar oss oftare än vi någonsin anar.

Mp3 förresten, det kan ju faktiskt mer eller mindre tydligt höras skillnad mot en redig CD om man lyssnar kritisk och på hyfsad anläggning, och gärna då på musik som är extra svår för just Mp3. Men jag måste ändå säga att personligen tycker jag att Mp3 låter sanslöst bra om man tänker på vad den stackars spröda musiksignalen fått gå igenom!! Helt makalöst, och just fenomenet med Mp3. är egentligen bara ännu ett bevis på hur förbannat svårt det kan vara att höra skillnad på ljudkvalitet mm, samt hur lätt man blir lurad. För vi snackar alltså om att man kan ta bort ca 90% av den ursprungliga signalen, och ändå låter det förvillande lika originalet!! Ja var det Mike Oldfield från början, så är det även efter "misshandeln" fortfarande helt klart Mike oldfield nästan som förut, bara en smula skrynkliga scenkläder här och var...... :lol: 8O

Fan, helt makalöst tycker jag, och ändå är jag på ingavis en Mp3-älskare.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-01-16 18:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-16 11:26

Christer_Tamm skrev:
jonasp skrev:after we all confirmed that we could hear meaningful differences, Wilson whipped a fake component shell off the digital source and revealed that we weren't listening to a $20,000 CD player, but an Apple iPod playing uncompressed WAV files!"

Men det här var ju bara vid ETT tillfälle. Dessutom var det ju 60 Hz och 110 V, så det säger ju ingenting om hur det låter här i Sverige. Tänk om det skulle låta annorlunda vid andra tillfällen? Jag tycker Wilson borde försöka hitta skillnaderna mellan en iPod och konkurrentens CD-spelare, istället för att prata så negativt hela tiden.

:lol: :lol: :lol: Nu är du sådär ogeneröst inskränkt igen, Christer!

//Michael

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-01-16 11:28

Hade de något att jämföra med eller var det bara wav filer de lyssnade på :?:

Och vart ligger det där Plassebo någonstan egentligen :roll:
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-16 11:32

dole skrev:Och vart ligger det där Plassebo någonstan egentligen :roll:

Det finns olika hypoteser kring detta. Själv lutar jag åt östra Småland. :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-16 11:38

Isidor:
Vill påpeka att jag inte ser Wilson som en speciellt duktig högtalarkonstruktör. Mätning från senaste generationen Watt/Puppy:

Bild
0, 15 och 30 grader off axis.

Dock är företaget en exponent för dyr high-end audio, så tilltaget var väldigt oväntat, minst sagt.

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-16 11:48

Och vad värre är, de låter inte bättre än de mäter heller!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-16 11:58

Instämmer med Isidor.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-01-16 12:15

Jag har bara hört Wilson några korta tillfällen och har inget bestående minne av vad jag egentligen tyckte. Vad är det som ni inte gillar?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-16 12:45

Det som irriterar mig mest är att trots Watt/Puppys pris på över 200 kkr i Sverige så låter de ungefär lika bra som en hyfsad högtalare för 5 kkr paret. Det enda som skiljer är ljudtryckskapaciteten. Någon kallade dem en gång för riktigt hyfsade discohögtalare och även om det var lite väl elakt så är det inte alltför långt från min uppfattning heller.

Mer specifikt så hörs både baspuckeln och mellanregisterpuckeln tydligt. Den oroliga diskanten likaså. Detta får till följd att ljudet blir ganska ojämnt och "rått". I tidigare versioner märktes även den extrema diskantresonansen (sådär +8-10 dB vid 17 kHz vill jag minnas) som gav ett extra "zing".

En del kritiker luras dock av baspuckeln och övriga ojämnheter och hyllar Watt/Puppy för deras "härligt slagkraftiga mellanbasåtergivning" och för att vara "analytiska" och "superdetaljerade".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-16 12:46

*konstaterar att så bra hade jag inte kunnat sagt det själv*

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-16 15:01

dole skrev:Hade de något att jämföra med eller var det bara wav filer de lyssnade på :?:

Och vart ligger det där Plassebo någonstan egentligen :roll:

Ja, jag håller med! Vad är placebo effekten? Och vad är relevansen om dom inte jämförde mot vanlig CD också?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-16 15:39

Frekvensgången hos watt/puppy lämnar uppenbarligen en del att önska :? Vill minnas att "Sophia" är bättre i det avseendet. 8)

Har tyvärr bara lyssnat på wilssons "CUB", som lät något alldeles förskräckligt illa :cry: Någon högtalare med konstigare klang har inte hört på länge. Att någon betalar cirka 100 kkr för en sådan kalkonkonstruktion är lite märkligt :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-01-16 16:35

Om de lät dåligt så beror det antagligen på undermålig elektronik bakom vilket genast visar sig i ljudet från dessa. Det kanske drevs med NAD 208 :wink: :D .

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-16 16:46

Aha!

Ni har använt Wilson till att utvärdera NAD 208! Det förklarar varför ni tror att steget låter illa! :wink: :D

/JP

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-16 16:50

Christer_Tamm skrev:

CT:
Du är en klippa. Tänker precis som jag. Dessutom om det var i Las Vegas så har dom ju ingen luftfuktighet alls. :-)

NOT!

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-16 16:59

Callisto,

De gånger jag avlyssnade Watt/Puppy så handlade det om elektronik från Krell respektive ML. Resultatet var detsamma så det är högst otroligt att bristerna låg i elektroniken.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-16 17:20

Krell FPB600 i det ena fallet, minnesbrist förhindrar mig att berätta vad det var i det andra fallet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-16 17:37

Var det inte så (läste på Sterephiles hemsida) att topparn var först monitorer som skulle stå dikt an mot vägg? Det kan kanske förklara en del av den konstiga frekvensgången i mellanreg. Dock när basarna kom och högtalarna kanske blev mer fristående kompenserade man för den svagare mellanbas/längre mellanreg med en puckel i basen...

Vet vet?

T

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-16 18:00

Av jonasp's rubrik att döma så trodde jag att Wilson
demade med musik av Placebo, gruppen alltså... :wink:

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-01-16 18:53

Haha, vilken kul test :D
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-01-16 19:25

Christer_Tamm skrev:Men det här var ju bara vid ETT tillfälle. Dessutom var det ju 60 Hz och 110 V, så det säger ju ingenting om hur det låter här i Sverige. Tänk om det skulle låta annorlunda vid andra tillfällen? Jag tycker Wilson borde försöka hitta skillnaderna mellan en iPod och konkurrentens CD-spelare, istället för att prata så negativt hela tiden.

Vad menar du? Och vari bestod det negativa pratet?
Jag tycker det var ett mycket talande experiment.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-16 19:57

Callisto skrev:Om de lät dåligt så beror det antagligen på undermålig elektronik bakom vilket genast visar sig i ljudet från dessa. Det kanske drevs med NAD 208 :wink: :D .

CUB drevs av Gamut-slutsteg. Dessutom är det inte sannolikt att ett transistorsteg av rimlig dignitet skulle färga klangen så till den mildaste grad som de ktuella högtalarna gjorde. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-16 19:57

Hmm, jag fösrstår inte det kontroveriella i wilsons "demo".

Själv har jag byggt nya högtalare med likadana element som wilson använde(r) i puppy. Fast han har nog specat egna, men dom ser likadana ut. Enligt mina egna högst oeriösa mätningar så mäter min bättre, tycker jag (Jag kör med en seas-diskant)! Jag har ingen puckel i basen så vitt jag kan märka av, men däremot lite för mycket output runt 800 Hz (effekter av baffeln som jag ännu inte kunna kontrollera), samt en mycket smal peak vid ca 1450 Hz som sannolikt beror på en uppbrytning i basens membran. Tillverkaren har med samma problem på databladet... Annars låter dom bra. Min förstärkare är dock lite klen, men nytt är ju på G.

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-01-16 20:31

Nu visade det ju sig att under huven fanns en high end produkt ;-)

http://www.stereophile.com/digitalsourc ... ndex5.html

/j

PS.Heja Apple DS.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi