Moderator: Redaktörer
MP skrev:Lyssna framför allt på olika högtalare om du inte redan bestämt dig för att just de här högtalarna är de du ska leva med.
Så får vi ju heller inte glömma rummet och placeringen vilka säkerligen ger de största förändringarna.
phon skrev: Det "rena" ljudet är väl just det ljud som finns på den CD man köper?
Alltså, det ljud som låter precis som artisten vill att det skall låta.
Om man inte vill ha det ljud som artisten har spelat in så verkar det enklare att byta artist till en som har "fetare" ljud i sin musik. Eller är det så att helt oberoende av hur "fett" ljud artisten vill spela in, så vill man ändå ha det ytterligare lite "fetare"?
Jag förstår nog inte poängen med att alltid vilja ha ett annat ljud än det ljud artisten vill spela, finns det verkligen inga artister som motsvarar det man vill höra?
MP skrev:Sat Amplifix vet jag inte vad det är det men har nog sett namnet i ett annat forum någon gång. Antagligen dyrt för att locka rätt målgrupp.
Om man inte vill ha det ljud som artisten har spelat in så verkar det enklare att byta artist till en som har "fetare" ljud i sin musik. Eller är det så att helt oberoende av hur "fett" ljud artisten vill spela in, så vill man ändå ha det ytterligare lite "fetare"?
RJohan skrev:Det har tillverkats många godbitar förr som står sig hur bra som helst mot dagens apparatur.
Jajamen!
Eller menar du Kenwood 8100 (integrerad förstärkare)? Jag hade lillebror 7100 en gång i världen.
JohanR
Lust skrev:
Är du säker på att artisten har så mycket att säga till om angående ljudet?
Och skulle artisten ha 100% att säga till om angående ljudet kanske artisten vill att det ska tweakas för att låta som bäst i en low-fi anläggning.
Jag menar bara att det mesta brukar befinna sig på en gråskala och sällan är svart eller vitt.
Syntesis skrev: Bara att EQ:a lite.. Man byter ju inte till en annan artist bara för att en artist alltid gör mellanregistertunga låtar.. Very Happy
boyafraid skrev:
jag tror inte artister bryr sig över huvud taget om hur det låter hemma hos mig
phon skrev:Precis, fast du missade pointen. Byt artist mot slutmix, skivbolag, vad du vill, så slipper du klaga på just den detaljen.
Fast det är inte heller pointen. Min poäng är att det är en rätt dålig metod att fixa till det ljud man vill ha genom att välja nån komponent som gör att det alltid låter på ett visst sätt. Fett, tungt, skirt, ellar vad man nu är ute efter just vid det tillfället.
Haken med det är att alla CD man köper låter på samma sätt då. Även sådana som inte alls blir behagliga med just det ljudet.
Bättre är att själv kunna ratta in vilket sound man vill ha. Det vill jag kunna göra när som helst, på de skivor jag önskar. Då behövs en utrustning som inte är "hårdvarurattad" från början.
Det är just då man kan ställa in allt mellan svart och vitt. Med en halvgrå förstärkare låter det alltid bara halvgrått, både på vita och svarta låtar.
Lust skrev:
Känns precis som jag hört det här förr...
phon skrev:Lust skrev:
Känns precis som jag hört det här förr...
Absolut![]()
Jag har alltid gillat min gamla rörförstärkare med ordentliga tonkontroller och massor av filter. Finns inga färdiag såna, man får bygga. Den hängde med i säkert 20 år.
Det var mycket bättre förr.
Men jag har precis köpt en stor påse från Elfa med delar till en ny förstärkare. Rör alltså ....![]()
En som inte färgar om jag inte vill det. Man är väl inte dum och kopplar in nåt färdigfärgat.
Som att limma fast tonkontrollerna ......![]()
![]()
En del gillar limmade tonkontroller. Andra gillar fastsvetsade styrstag, så bilen bara går i högersväng.
Högersvängar är bäst. Hela tiden.
Jag vill helst ha Diravi, men det är inte många som fattar sig på såna fina saker.
>> minus 90 grader.![]()
FTS
Ny förening för ljudentusiaster. Som LTS ungefär, fast tvärtom.
Fastlimmade Tonkontrollers Sällskap. FTS
Ansök nu, innan vi höjer priset.
phon skrev:FTS Ja precis, när det finns en helt egen förening att tjafsa i. FTS
Medlemsblaska, hmmm, jag har ju precis grundat föreningen, men nåt skall väl gå att hitta på.
Man kunde ju ha färgtest av förstärkare, helt oblint då. Den som färgar mest är bäst. Testet går ut på att man inte skall kunna känna igen låtarna alls.
CD-panel som dissar nya CD. Alla som inte är utstyrda till minst +3dBq går i arkivet. Fyrkantvåg har alltid företräde. Inte till arkivet alltså.
Inspelningstest förstås. Hur lång tid tar inspelningen av kryssskruvar till frontpaneler? Är spårskruv verkligen snabbare? Intressanta rön utlovas.
Snabbast bastest. Vilken bas blir snabbast diskant? Kast med stor pappkon.
Färglära och färgteori. Hur blandas allt så det snabbast blir grått? Är grått verkligen snyggare än grått?
Kabelkäbbel. Är grå plast snabbare än inspelad östrogen? Vad händer om banankontakten visar sig vara en apelsin?
Jag behöver nog en blindstyrelse här, några frivilliga?
FTS
Fastlimmade Tonkontrollers Sällskap
phon
Färgad grundare.
Närmast gråhårig faktiskt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster