Var det bättre förr?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shamrock

Var det bättre förr?

Inläggav shamrock » 2007-05-28 23:09

Hej!

Håller på att bli tokig, jag har en gammal Pioneer SA9800 från 79, och ett par HPM150 högtalare, det låter absolut toppen.
Men det hjälper ju inte, givetvis så letar man andra grejjer och har skaffat lite Sentec-prylar, SC8, SC9 och PA9 samt en Audio Research LS3, men oavsett vilken förförstärkare jag använder till mina PA9or låter ljudet lite tunnt, näst bäst är kombinationen SC8 och PA9 men absolut bäst låter min gamla Pioneer stärkare.
Är det PA9orna som gör att ljudet saknar lite bas/dynamik eller är det så att den gamla Pioneer-stärkaren lägger på lite extra av den varan så man har vant sig vid lite "fetare" ljud.

Någon som har kommentarer till detta?

Enklast är att sälja av allt utom Pioneer prylarna och låta det vara som tidigare, men planen är faktiskt tvärtom så jag skulle behöva lite råd i detta ämne.

Janne

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-29 00:31

Jag tycker du ska sälja Pioneer prylarna om du strävar efter att uppnå en så ofärgad återgivning som möjligt.
Å andra sidan gör du säkert någon köpare glad om du avyttrar Sentec prylarna. :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-29 00:48

Sentec-prylarna är ganska "korrekta" ljudmässigt så det är troligt att det är Pioneer-apparaterna som låter lite "fett" eller varmt. Och det är precis det som jag gillar med Pioneer. Lite lagom "gosigt" men ända detaljerat och med hyggligt "sväng".

Lita du på dina öron och välj det som låter bäst. Men lyssna på många olika sorters musik och inspelningar innan du väljer. Lyssna inte bara på sk audiofila inspelningar när du utvärderar, lyssna på de skivor och den sortens musik du vanligen lyssnar på.

/ B

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-29 00:54

Lyssna framför allt på olika högtalare om du inte redan bestämt dig för att just de här högtalarna är de du ska leva med.

Så får vi ju heller inte glömma rummet och placeringen vilka säkerligen ger de största förändringarna.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-29 01:07

Självklart ska du behålla det du gillar bäst.

I mitt tycke är HPM-150 lite "vassa" eller "hårda" i klangen vilket kan balanseras upp lite av en "varmare" förstärkare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-29 01:15

MP skrev:Lyssna framför allt på olika högtalare om du inte redan bestämt dig för att just de här högtalarna är de du ska leva med.

Så får vi ju heller inte glömma rummet och placeringen vilka säkerligen ger de största förändringarna.

Största förändringarna frekvensmässigt ja. Men upplevelsemässigt, dvs hur du uppfattar och "förstår" musiken så bidrar alla andra enheter i anläggningen med minst lika mycket.

Lyssnar du på tex Frank Zappa, som ju var helt underbar att lyssna på live, så låter hans musik ibland ganska kaotisk hemma i "stereon". Men en bra anläggning presenterar musiken på ett förståeligt sätt och det har inget med klangfärg eller "mer eller mindre bas" att göra. Och det är ju dessa klangfärgsskillnader som märks mellan olika högtalare. Tyvärr slutar många jämförelser mellan olika apparater vid klangfärgsmässiga skillnader, men det är ju bara en parameter av många att ta hänsyn till.

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-29 01:21

Det har tillverkats många godbitar förr som står sig hur bra som helst mot dagens apparatur. :) Jag har testat och jämfört en del och mina subjektiva tester säger att det finns så sjukt bra potens i många av de äldre förstärkarna men som sagt lite fett och varmt låter det lite boostad i basen. Jämförde en Kenwood kr-8010 tror jag den hette mot en Sat amplifix och drivkraften i Kenwooden överglänste satten vida men säkert är den lite neutralare och korektare men vad gör det när den andra charmar 8) Högtalarna var mina Avance som är klart tröga och svårflirtade.

:)
Det roligaste är när man kan sätta en märkes snobb i soffan en sådan gång och låta dem lyssna. :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-29 01:31

Menar du den gamla receivern kr-8010
http://www.fmtunerinfo.com/oldp3-8010rx.gif

eller den gamla förstärkaren ka-801 ?
http://www.fmtunerinfo.com/newp9-801-701amp.gif

Sat Amplifix vet jag inte vad det är det men har nog sett namnet i ett annat forum någon gång. Antagligen dyrt för att locka rätt målgrupp. :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-29 09:12

Behåll det du tycker låter bäst. Ofärgad återgivning är inget självändamål om man inte tycker att det låter bra!

Som svar på frågan om det var bättre förr: Ja det var det!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-29 10:21

Det har tillverkats många godbitar förr som står sig hur bra som helst mot dagens apparatur.

Jajamen!

Eller menar du Kenwood 8100 (integrerad förstärkare)? Jag hade lillebror 7100 en gång i världen.

JohanR

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Var det bättre förr?

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-29 10:44

"Var det bättre förr?"

- Nej.

Å andra sidan, kanske inte så mycket sämre heller. Det är en generell tendens är nu att medelsnittet av ljudkvaliteten hos apparater har blivit bättre. Billigare också. Fast det finns förstås alltid undantag...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-29 11:25

Horn var mer populära på bronsåldern.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
shamrock

Inläggav shamrock » 2007-05-29 14:45

Det "rena ljudet" är kanske det mest korrekta men jag tycker nog att det är lite trist, jag vill nog ha lite fylligare ljud, ungefär det som Pioneeren levererar.
Men det är ju lite skoj att prova nya prylar också, helst skulle jag nog vilja få min SC9 ombyggd (ursäkta alla Sentec-freaks) så att ljudet passar mej bättre. Den är ju så satans snygg och "ren" invändigt, enkla lösningar tilltalar mej.
Öppnar man huven på en 70-talare så har ju den lika många komponenter som idag skulle räcka till 10 förstärkare.

Någon som vet om någon person som har moddat Sentec-stärkare förut? Med lyckat resultat förståss:)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-29 15:09

Det "rena" ljudet är väl just det ljud som finns på den CD man köper?
Alltså, det ljud som låter precis som artisten vill att det skall låta.

Om man inte vill ha det ljud som artisten har spelat in så verkar det enklare att byta artist till en som har "fetare" ljud i sin musik. Eller är det så att helt oberoende av hur "fett" ljud artisten vill spela in, så vill man ändå ha det ytterligare lite "fetare"?

Jag förstår nog inte poängen med att alltid vilja ha ett annat ljud än det ljud artisten vill spela, finns det verkligen inga artister som motsvarar det man vill höra?

Däremot förstår jag poängen med att ibland kunna ändra klangen efter eget val, men då måste det ju finnas ett rimligt neutralt läge att ändra från, och till.

För övrigt var det mycket bättre förr, ju förr desto bättre. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-29 16:07

phon skrev: Det "rena" ljudet är väl just det ljud som finns på den CD man köper?
Alltså, det ljud som låter precis som artisten vill att det skall låta.

Om man inte vill ha det ljud som artisten har spelat in så verkar det enklare att byta artist till en som har "fetare" ljud i sin musik. Eller är det så att helt oberoende av hur "fett" ljud artisten vill spela in, så vill man ändå ha det ytterligare lite "fetare"?

Jag förstår nog inte poängen med att alltid vilja ha ett annat ljud än det ljud artisten vill spela, finns det verkligen inga artister som motsvarar det man vill höra?

Är du säker på att artisten har så mycket att säga till om angående ljudet?

Och skulle artisten ha 100% att säga till om angående ljudet kanske artisten vill att det ska tweakas för att låta som bäst i en low-fi anläggning.

Jag menar bara att det mesta brukar befinna sig på en gråskala och sällan är svart eller vitt.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-29 19:44

jag tror inte artister bryr sig över huvud taget om hur det låter hemma hos mig

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-29 20:09

MP skrev:Sat Amplifix vet jag inte vad det är det men har nog sett namnet i ett annat forum någon gång. Antagligen dyrt för att locka rätt målgrupp.

Just så. Kenwood kr-8010. Sat amplifix är väl lite av en hypead audiofilpryl som faller snobbarna i smaken men inte dålig på nått sätt men lite dyr i förhållande till prestandan kanske. Gamla prylar är riktigt bra många gånger. :) För bra ibland med tanke vad man betalar för dem på myrornas etc. :oops:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-05-29 20:12

Vet inte om det generellt var bättre förr men det fanns mer stereoapparater i alla prisklasser. Samt att de kanske hade lite trevligare fetare sound.
Framförallt höll de bättre... Idag är det ju mer regel än undantag att man får gå tillbaka med det man köpt.. jäkla kinaskit.. (fast det verkar finnas i alla prisklasser)

Bara att EQ:a lite.. Man byter ju inte till en annan artist bara för att en artist alltid gör mellanregistertunga låtar.. :D

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-29 20:30

De där gamla Kenwood receivrarna var sköna saker som jag minns det.
Ha ett fint liv.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-05-29 21:01

Klart det var bättre förr !!

[quote]Var det bättre förr?b [/quoté]

Inget jitter, ingen övergångs dist, ingen Sentec, inga kloner ... inga oscilloskop ...... Inga ettor och nollor.... osv.

Bara rakt in, rakt ut, Klass A,rör ,Horn, no feedback.....

MVH
Lech :D

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-29 21:10

RJohan skrev:
Det har tillverkats många godbitar förr som står sig hur bra som helst mot dagens apparatur.

Jajamen!

Eller menar du Kenwood 8100 (integrerad förstärkare)? Jag hade lillebror 7100 en gång i världen.

JohanR

Har en sådan där "lillebror" KA-7100 på hyllan.
Spelar med den lite till och från och det är ett mustigt ljud som kommer ur den.
Senast redigerad av Lust 2007-05-29 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-29 21:28

Lust skrev:

Är du säker på att artisten har så mycket att säga till om angående ljudet?

Och skulle artisten ha 100% att säga till om angående ljudet kanske artisten vill att det ska tweakas för att låta som bäst i en low-fi anläggning.

Jag menar bara att det mesta brukar befinna sig på en gråskala och sällan är svart eller vitt.

Precis, fast du missade pointen. Byt artist mot slutmix, skivbolag, vad du vill, så slipper du klaga på just den detaljen. :)

Fast det är inte heller pointen. Min poäng är att det är en rätt dålig metod att fixa till det ljud man vill ha genom att välja nån komponent som gör att det alltid låter på ett visst sätt. Fett, tungt, skirt, ellar vad man nu är ute efter just vid det tillfället.

Haken med det är att alla CD man köper låter på samma sätt då. Även sådana som inte alls blir behagliga med just det ljudet.

Bättre är att själv kunna ratta in vilket sound man vill ha. Det vill jag kunna göra när som helst, på de skivor jag önskar. Då behövs en utrustning som inte är "hårdvarurattad" från början.

Det är just då man kan ställa in allt mellan svart och vitt. Med en halvgrå förstärkare låter det alltid bara halvgrått, både på vita och svarta låtar.

Syntesis skrev: Bara att EQ:a lite.. Man byter ju inte till en annan artist bara för att en artist alltid gör mellanregistertunga låtar.. Very Happy

Syntesis har fattat det. Bara att EQ:a lite. När man vill, behöver eller önskar av någon anledning.

Det bästa med EQ är att den går att ställa tillbaks till noll. Eller till nåt annat läge som man kanske gillar bättre efter ett halvår, eller fyra år.

boyafraid skrev:
jag tror inte artister bryr sig över huvud taget om hur det låter hemma hos mig

Nej, det kan man ju aldrig veta förstås. Jag tror nog att många artister ändå bryr sig om hur det dom spelar låter, även om det kanske låter skit hos dig. Annars skulle dom inte ens behöva öva på låtarna. Finns väl dom som inte gör det kanske .... :)

.

edit: stafvel
Senast redigerad av phon 2007-05-30 07:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-29 21:37

phon skrev:Precis, fast du missade pointen. Byt artist mot slutmix, skivbolag, vad du vill, så slipper du klaga på just den detaljen. :)

Fast det är inte heller pointen. Min poäng är att det är en rätt dålig metod att fixa till det ljud man vill ha genom att välja nån komponent som gör att det alltid låter på ett visst sätt. Fett, tungt, skirt, ellar vad man nu är ute efter just vid det tillfället.

Haken med det är att alla CD man köper låter på samma sätt då. Även sådana som inte alls blir behagliga med just det ljudet.

Bättre är att själv kunna ratta in vilket sound man vill ha. Det vill jag kunna göra när som helst, på de skivor jag önskar. Då behövs en utrustning som inte är "hårdvarurattad" från början.

Det är just då man kan ställa in allt mellan svart och vitt. Med en halvgrå förstärkare låter det alltid bara halvgrått, både på vita och svarta låtar.

Whooo... Spooky...

Känns precis som jag hört det här förr...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-05-29 22:28

Svaret är JA.

Forumet var bättre förr 8)

Hifi?? Nja snarare ju förr dess bättre.....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-29 23:09

Bättre förr? Nja, men kanske roligare.
Skulle gärna ha upplevt 30-talets Western Electric, 40-50 talets Altec och JBL, 50-60 talets engelska epok och 60-talets amerikanska igen. Den japanska, nej den hoppar jag gärna över. Dom startade den hysterisk årsmodells-HIFI'n. Där årets apparater vida överträffar förra årets apparater osv osv osv.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-29 23:52

Lust skrev:

Absolut :lol:

Jag har alltid gillat min gamla rörförstärkare med ordentliga tonkontroller och massor av filter. Finns inga färdiag såna, man får bygga. Den hängde med i säkert 20 år.

Det var mycket bättre förr.

Men jag har precis köpt en stor påse från Elfa med delar till en ny förstärkare. Rör alltså .... :lol:

En som inte färgar om jag inte vill det. Man är väl inte dum och kopplar in nåt färdigfärgat.
Som att limma fast tonkontrollerna ...... :lol: :lol:

En del gillar limmade tonkontroller. Andra gillar fastsvetsade styrstag, så bilen bara går i högersväng.
Högersvängar är bäst. Hela tiden.

Jag vill helst ha Diravi, men det är inte många som fattar sig på såna fina saker.
>> minus 90 grader. :) :)

FTS

Ny förening för ljudentusiaster. Som LTS ungefär, fast tvärtom.

Fastlimmade Tonkontrollers Sällskap. FTS

Ansök nu, innan vi höjer priset.

.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-05-29 23:59

Jag skulle kunna vara med där på halvtid, har de nån medlemsblaska där de testar pioneers gamla stärkare med fina gamla loggan, gamla technics, jbl, och cerwins nyaste? :lol:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-30 00:01

phon skrev:
Lust skrev:

Absolut :lol:

Jag har alltid gillat min gamla rörförstärkare med ordentliga tonkontroller och massor av filter. Finns inga färdiag såna, man får bygga. Den hängde med i säkert 20 år.

Det var mycket bättre förr.

Men jag har precis köpt en stor påse från Elfa med delar till en ny förstärkare. Rör alltså .... :lol:

En som inte färgar om jag inte vill det. Man är väl inte dum och kopplar in nåt färdigfärgat.
Som att limma fast tonkontrollerna ...... :lol: :lol:

En del gillar limmade tonkontroller. Andra gillar fastsvetsade styrstag, så bilen bara går i högersväng.
Högersvängar är bäst. Hela tiden.

Jag vill helst ha Diravi, men det är inte många som fattar sig på såna fina saker.
>> minus 90 grader. :) :)

FTS

Ny förening för ljudentusiaster. Som LTS ungefär, fast tvärtom.

Fastlimmade Tonkontrollers Sällskap. FTS

Ansök nu, innan vi höjer priset.

Ja... och sedan frågar man sig varför det ofta blir massa tjafs om LTS?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-30 00:32

FTS Ja precis, när det finns en helt egen förening att tjafsa i. FTS

Medlemsblaska, hmmm, jag har ju precis grundat föreningen, men nåt skall väl gå att hitta på.

Man kunde ju ha färgtest av förstärkare, helt oblint då. Den som färgar mest är bäst. Testet går ut på att man inte skall kunna känna igen låtarna alls.

CD-panel som dissar nya CD. Alla som inte är utstyrda till minst +3dBq går i arkivet. Fyrkantvåg har alltid företräde. Inte till arkivet alltså.

Inspelningstest förstås. Hur lång tid tar inspelningen av kryssskruvar till frontpaneler? Är spårskruv verkligen snabbare? Intressanta rön utlovas.

Snabbast bastest. Vilken bas blir snabbast diskant? Kast med stor pappkon.

Färglära och färgteori. Hur blandas allt så det snabbast blir grått? Är grått verkligen snyggare än grått?

Kabelkäbbel. Är grå plast snabbare än inspelad östrogen? Vad händer om banankontakten visar sig vara en apelsin?

Jag behöver nog en blindstyrelse här, några frivilliga?

FTS
Fastlimmade Tonkontrollers Sällskap

phon

Färgad grundare.
Närmast gråhårig faktiskt.

.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-30 00:50

phon skrev:FTS Ja precis, när det finns en helt egen förening att tjafsa i. FTS

Medlemsblaska, hmmm, jag har ju precis grundat föreningen, men nåt skall väl gå att hitta på.

Man kunde ju ha färgtest av förstärkare, helt oblint då. Den som färgar mest är bäst. Testet går ut på att man inte skall kunna känna igen låtarna alls.

CD-panel som dissar nya CD. Alla som inte är utstyrda till minst +3dBq går i arkivet. Fyrkantvåg har alltid företräde. Inte till arkivet alltså.

Inspelningstest förstås. Hur lång tid tar inspelningen av kryssskruvar till frontpaneler? Är spårskruv verkligen snabbare? Intressanta rön utlovas.

Snabbast bastest. Vilken bas blir snabbast diskant? Kast med stor pappkon.

Färglära och färgteori. Hur blandas allt så det snabbast blir grått? Är grått verkligen snyggare än grått?

Kabelkäbbel. Är grå plast snabbare än inspelad östrogen? Vad händer om banankontakten visar sig vara en apelsin?

Jag behöver nog en blindstyrelse här, några frivilliga?

FTS
Fastlimmade Tonkontrollers Sällskap

phon

Färgad grundare.
Närmast gråhårig faktiskt.

Tagit en för mycket? :oops:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi