Lyssningsintryck och neutralitet.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Lyssningsintryck och neutralitet.

Inläggav meanmachine » 2007-06-13 09:49

Jag har nu varit FF en vecka och därför kunnat labba lite och leka lite mer än vanligt.

Jag har testat lite olika högtalare, förstärkare, samt cd-spelare/DVD i eget testutförade för min egen skull.

Detta på grund av att jag känner mig lite avslipad från debatterna här. Eller som lasselite skulle sagt lite avprogrammerad.

Jag fick för mig att det kanske inte har så stor beydelse trotts allt och kanske gubbsen här har lite koll på läget osv.

Sagt och gjort så har jag lyssnat varje dag och bara använt samma skiva för enkelhetens skull. Diana Krall. The girl i the other room. En skiva jag är väl bekant med.

Grunduppsättningen är alltså.

Bow zz-1 förstärkare
Bow zz-8 CD
Audio Vector m3 signatur högtalare.

Därefter har jag bytt ut eftesom olika enheter och testat.
Ni som sett min presentationstråd vet ju all jag har lite att välja mellan.

Nu har passerat.

cd/dvd
Pioneer dv737
Pioneer PD-s06
Arcam alpha 7se
Cambridge dv-57
Cyrus da-7

Förstärkare.

Arcam delta 290
Yamaha ax-550
Yamaha M-02 med arcam delta 290 dom pre
Denon pma-2000r
Denon avr-1700 biostärk

Högtalare
Wharfedale modus 1-3
Audio Pro 2.42
Yamha ns-244
Celestion f-30

Dessa prylar har cirlulerat runt i lite olika uppställningar och jag har lyssnat.

Det roliga nu var att jag nog mest var ute efter att höra hur obetydliga skillnaderna egentligen är. Alltså i avprogrammeringens namn. :)

Döm om min förvåning så det är stora skillnader på ljudet trotts allt. Speciellt grund uppställningen BOW och AV. Det spelar skjortan fullständigt av t.ex. Yamaha ax-550 med DV-737 med Audio pro.

Det är så fånigt att jämför dessa mellan varandra.

Dete som är synd är att det i detta faktiskt sammanhang finns en skyddsmur av cirkelresonemang som skyddar medlemmarna från dessa skillnader.

ord som Blindtest, Placebo, subjektivt osv haglar tätt så fort någon försöker beskriva någon som oliklåtande bättre eller sämre.

Jag vill hävda att en sak som kostar pengar ofta ger valuta för dessa mer än vad man här ger credit för.

Känslan i mitt trest var likhet till instrument så som främt tre för mig hörbara saker. Visparna på virveln, cymbalernas klang samt kontrabasens ljud. i Rösten hörs en verkligare mer naturtrogen stämma och mer sårbar och tunn än på de billigare uppsättnignarna. Lokalkänslan allså ekon och luft i rummet som ger livekänsla. Slutligen storheten i ljudbilden och klarheten.

Det är ju som en projektor som projecerar upp bil bild på 100". Och en sämre kombo ger en bild av 60" så ger den bättre en på 120".

Hur kan detta vara sådan hetstoff här på faktiskt????
Detta är min fråga varför sådant här dirfityckande är så kontroversiellt och varför det huggs så hårt på detta.
Vad är fel i mitt resonemang tycker ni. Eller håller ni med att Dyrhifi är bättre än billig hifi.

:)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-13 10:11

Att det är hetstoff på Faktiskt.se är att det allt som oftast visat sig att priset på highend (i betydelsen "svindyr hifi") många gånger saknar kopplingen till god prestanda. Det betyder inte att svindyr hifi alltid låter kass, vilket verkar vara främsta argumentet då man kritiserar Faktiskt-forumets generella hållning.

Min hållning (som kanske delas av många andra, förhoppningsvis) är att bra, utomordentlig hifi skall få kosta hur mycket, och hur litet, som helst. Man kan förvisso bortse från argumentet "prisvärdhet" om man vill, men samtidigt är det kopplat till självdestruktivt beteende och fånighet om man betalar en massa pengar för just ingenting.

Jag tror på den medvetne och upplyste audiofilen. Fåntrattar finns det mer av än vad som är hälsosamt. 8)

Steffo Törrnqvist definierade en entusiast och njutare som en som verkligen är medveten om sin egen njutning och vad den beror på, för att få ut så maximalt som möjligt. Av ngn anledning så finns det ett tabu mot att fördjupa sig i och förstå mänsklig njutning. Argumentet "jag tycker det låter helt underbart, och behöver inte veta vad det beror på" är förvisso hedervärt, men samtidigt så stänger man dörren till vidare funderingar förbi diktandets och känslornas värld. Att förstå och veta är inte att nedvärdera njutningen (mätnissar vs esoteriker och kabelfetischister etc), det är att ta det hela till helt ny nivå. Utan detta synsätt blir alltsammans nihilistiskt på sätt och vis.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subsand

Re: Lyssningsintryck och neutralitet.

Inläggav subsand » 2007-06-13 10:21

meanmachine skrev:Jag har nu varit FF en vecka och därför kunnat labba lite och leka lite mer än vanligt.

FF= FöräldraFri = Föräldraledig ?
Eller Fri Från Frun = FFF ?

Är själv föräldraledig men tycker jag har fullt upp endå.

Om lyssnandet vet jag inte riktigt. Det hörs säkert skillnad. Sen är kanske inte alla dyrmärken bra heller. Men BOW har väl kredd?

Jag är inte ute och lyssnar och testar själv utan litar nog ganska mycket på vad som skrivs här. Sen köper jag att det är skillnad på bra och korrekt ljud. Men har inte rum, tid eller pengar för rumsåtgärder osv. Så jag nöjer mig med bra ljud.

Sitter på budget/vintage -hifi själv och det skulle sitta fint med lite dyrhifi här hemma. Eller jag vill ha både och precis som du.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-13 10:38

Frufri och föräldrarldig så FFFF.

Tid på kvällen när kottarna somnat.

Intressanta inlägg än så länge. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-13 10:44

Jag vill ju mena att man kan hitta såväl bra som dåliga produkter i dom flesta prisklasser. Bra slutsteg, som duger nåt till, blir dock med nödvändighet en smula kostsamma då det krävs stor trafo och stora kylflänsar för att klara den effekt som man med vanliga högtalare behöver.

Det finns utmärkt bra svindyra produkter, men ett högt pris är ingen garanti för att produkten är bra, tvärtom. Störst chans att hitta bra grejjor finns hos dom stora japanska drakarna, i skapligt rimliga prisklasser.

Det är dock fortsatt så att högtalare och rum påverkar så enomrt mycket mer än elektroniken. Att lägga pengar där mycket mer välljuds-effektivt än att t.ex. byta CD-spelare. Är men beredda att lägga ett antal tusen kan man ju få (eller få tillverkat) bra akustikreglerande produkter med hög WAF.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-13 11:35

Så det handlar lite om att plocka russinen ur kakan.

Dock är det saker som förbryllar. T.ex. När man snacka dyr hifi som en Bow förstärkare som kostar 44000:- då är den inte prisvärd som regel men man kan med glädje rekommendera en Nad 208 som är PP godkänd och dessutom är bland det bästa man kan hitta ljudmässigt enligt en del. Denna som min Bow överlever 5st uppsättnignar av eftersom den inte är tillförlitlig. Då räknas inte PP in. Eller har jag fel. Jag förstår inte helt allt detta.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-13 11:41

Du skulle göra något mer ordentligt/djupgående test någon gång och jämföra PMA-2000r eller något mot din BOW-förstärkare, nivåmatchat och så att du lätt kan skifta.

Många skillnader man hör/upplever tenderar att försvinna (och nya skillnader tillkommer ibland som man inte upptäckt innan) när man skalar bort så många förvillande moment som möjligt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-13 11:57

Martin skrev:Du skulle göra något mer ordentligt/djupgående test någon gång och jämföra PMA-2000r eller något mot din BOW-förstärkare, nivåmatchat och så att du lätt kan skifta.

Många skillnader man hör/upplever tenderar att försvinna (och nya skillnader tillkommer ibland som man inte upptäckt innan) när man skalar bort så många förvillande moment som möjligt.

Då gäller det att grejorna är väldigt lika ljudande om man skulle i sin hemmiljö med kända förhållanden skulle ha svårt att höra skillnader..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-13 11:57

Jämförelsen är ju så klar direkt och nivåmatchning sker genom vad som jag når med örat. Jag jämför ju inte med stora skillnader. Det vore ju kortkat. PMA-2000r är ju jättebra. Speciellt om man jämför priset mellan dem. Det motiverar ju egentligen inte att lägga 34000:- mellan om man är någolunda smart men jag talar inte om Prisprestanda nu utan bara prestanda. Bow är ändå tydligare, följasammare och större i ljudet.

Yamaha M-02 som är ett kanonsteg märkte jag och förtjänar ett bättre försteg än vad jag använde kom ändå närmast och låter väldigt trevligt dock känns den inte riktigt lika smidigt och len som Bow. Men jag skulle säkert kunna överleva med den också. Har ju itne jämfört med Accuphase och framförallt Denon poa-3000 som är ett väldigt kompetent steg.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-13 12:13

meanmachine skrev:Så det handlar lite om att plocka russinen ur kakan.

Dock är det saker som förbryllar. T.ex. När man snacka dyr hifi som en Bow förstärkare som kostar 44000:- då är den inte prisvärd som regel men man kan med glädje rekommendera en Nad 208 som är PP godkänd och dessutom är bland det bästa man kan hitta ljudmässigt enligt en del. Denna som min Bow överlever 5st uppsättnignar av eftersom den inte är tillförlitlig. Då räknas inte PP in. Eller har jag fel. Jag förstår inte helt allt detta.

NAD 208 tillverkas inte längre, så det är väl en orättvis jämförelse?

Om BOWen är prisvärd eller inte, är upp till var och en att bedömma. För många är det ju mer en bara ljudet som man är beredd att betala för. Utseende, status, kvalitetsintryck, garantier, kul-å-ha-faktor mm. När det gäller t.ex. CD-spelare köper jag hellre en som är vettig att använda och betalar lite mer för det, än en som låter exakt likadant och kostar mycket mindre. För mig är den dyrare då mer prisvärd, trots att ljudet är samma.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-13 12:32

meanmachine skrev:Frufri och föräldrarldig så FFFF.

Tid på kvällen när kottarna somnat.

Intressanta inlägg än så länge. :)
FruFri och FöräldraansvarsbeFriad ?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-06-13 13:22

Jag skulle nog inte säga som du säger att jag skulle sagt 8) :wink:

Men;

Jag ser två tydliga svagheter i ditt resonemang.

1. Jag kan tycka att du kunde berätta vad du gjort lite bättre. Och du kunde ha frågat under tiden. Kanske har du gjort så som jag tänker kunde vara intressant, men inte berättat om det.

2. Du verkar göra jämförelsen mellan subjektivt "bra ljud" och "korrekt återgivning". Det måste inte vara samma sak.

I och med att du testat öppet, så kan en del av dina resultat faktiskt vara just placebo. Du har inte heller nivåmatchat, vilket ofta innebär att "högst vinner". Jag påstår inte att du gjort fel, men resultaten är inte särskilt relevanta för någon annan någon annan stans :wink: Å andra sidan skulle jag göra ungefär lika dant, men inte beskriva det som att resultaten är allmängiltliga.

Sen undrar jag lite om vad du tycker påverkar ljudet mest. CD, stärkare, eller högtalare?

Upplevde du större skillnader mellan olika förstärkare beroende på vilka högtalare du använde?

Eller var jätteenkelt. Koppla in det dyraste, så lät det bäst?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-14 09:04

Jag har inte utgått för att vara vetenskaplig utan mest för min egen skull och för att jag kännt av en viss avtrubbning efter min tid här.

Dock notarar jag vissa saker att skillnaderna är så pass stora att det inte behövs något blindtest enligt min uppfattning utan jag känner skillnaderna klart.

Jämföreslen mella olika ble litemer förbruyllande än jag trodde t.ex har jag alltid hävdat att högtalare gör mest inverkan på ljudförändring och sedan förstärkare och sist CD. Men i detta test förvånades jag över skillnaden mellan Cambridge dv-57 och Bow zz-8. Det som ibland beskrivs av tidningar som att en ridå faller bort hörs ju tydligt. Det är som om högtalaren lindas in i en filt när cambridgen kommer på.

Inte för att jag tycker cambridgen är då jättedålig. Det är ok för lyssning men det finns skillnader som är tydliga och om det är värt pengarna mellan är inte öppet för detta samtal.

Men skillanderna mellan förstärkare finns ju också där kanske inte gigantiska mellan Yamaha m-02 ock Bow men mellan Bow och Yamaha ax-550. Den senare känns klart mer odynamisk och tråkig speciellt med pure direct. Då faller madrassen framförhögtalaren ovillkorligen.

Mellan högtalare är det även här timing och precision som talar. AV siggnatu kliver så lätt fram medan t.ex. A-2.42 eller celestion känns anssträngda och mekaniska. Inte precis i instrument.

Så det känns som likvärdiga förändringar. Dock Vidhåller jag att med bra högtalare och förstärkare så om jag måste välja så lever jag hellre med en sämre CD.

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-14 09:21

Du gör helt rätt i att lyssna dig igenom olika apparater i lugnan ro och därigenom bilda dig uppfattningar om hur dom relaterar till/mot varandra.

Mycket, mycket bättre än att skriva och bråka om dom som vi andra gör.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-14 10:28

Har drivit mina effekthungriga DQ10:or med en Nad 3020 ett tag och bytte i förrgår ut den mot en lika kraftfull Musical Fidelity Maestro. Vilken skillnad i ljud! Betydligt fastare och mer markerad bas (inte mer eller mindre) och betydligt mer ordning.

Det behövdes ingen blindtest för att konstatera detta även om jag kanske upplever skillnaderna större än vad de skulle bli vid en "riktig" test och inte bara en lyssning i största allmänhet.

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-14 11:24

Att lyssna har sin tid och att bråka sin tid. Det viktiga är väl att man inte är så stolt och oödmjuk att man inte kan ändra åsikter om det visar sig att man har fel. :)

hifiguru@spray.se

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-14 11:45

När det gäller neutralitet och lyssningströtthet så är det så här för mig:

Man/jag måste utvärdera prylar under en längre tid. Alltså under flera dagar - helst 1 vecka minimum.

Efter denna tid byter jag tillbaka till grunduppsättningen, och lyssnar åter ca 1 vecka.

Lyssningströtthet tror jag uppstår när något är fel, alltså inte neutralt, eller att något i registret "sticker ut". Min åsikt är alltså att en neutral, eller någorlunda neutral anläggning, inte gör mig lyssningstrött iaf!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-14 11:53

Lyssningströtthet tror jag uppstår när något är fel, alltså inte neutralt, eller att något i registret "sticker ut". Min åsikt är alltså att en neutral, eller någorlunda neutral anläggning, inte gör mig lyssningstrött iaf!
Det kan inte vara musiken/inspelningar då?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-14 11:54

Martin skrev:
Det kan inte vara musiken/inspelningar då?

Visst kan det. När något är fel. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-14 12:12

nefilim skrev:När det gäller neutralitet och lyssningströtthet så är det så här för mig:

Man/jag måste utvärdera prylar under en längre tid. Alltså under flera dagar - helst 1 vecka minimum.

Efter denna tid byter jag tillbaka till grunduppsättningen, och lyssnar åter ca 1 vecka.

Lyssningströtthet verkar ju betyda lite olika för olika personer. För mig är det nog mest som du verkar uttrycka att något sticker ut som i löägden blir jobbigt. Men även när det är filtöverhögtalarekänsla för då vill jag bara stänga av. En till sak som jag inte klarar är om ljudet blir för vasst eller basigt. Harmoni och ballans är slagord som tilltalar mig väldeliga.
Om detta betyder neutralt eller inte är helt ovidkommande för mitt intresse.
Inspelningarna är ju klart varierande men ajg anser detta ointressant som ämne när man talar om ljudåtergivning eftersom det är en icke påvärkbar sak. Alla har väl mins någon bra skiva att lyssna på. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-14 12:13

Nefilim skrev:Lyssningströtthet tror jag uppstår när något är fel, alltså inte neutralt, eller att något i registret "sticker ut". Min åsikt är alltså att en neutral, eller någorlunda neutral anläggning, inte gör mig lyssningstrött iaf!

Jag tror det är för att musiken är för dålig. Det verakar bara vara audiofiler som drabbas av lyssningströtthet. Folk som spelar skivor för musiken verkar inte drabbas. Folk sitter med fina anläggning och spelar skivor från shefield labs och DMP (för det har dom läst i HiFi-tidningar, att dessa bolag har bra ljud) och blir... lyssningströtta! Inte undra på, men sån ***** musik! Tar ju högst 5 minuter innna man får stark lust att göra något helt annat.

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-06-14 13:31

Max_Headroom skrev:
Nefilim skrev:Lyssningströtthet tror jag uppstår när något är fel, alltså inte neutralt, eller att något i registret "sticker ut". Min åsikt är alltså att en neutral, eller någorlunda neutral anläggning, inte gör mig lyssningstrött iaf!

Jag tror det är för att musiken är för dålig. Det verakar bara vara audiofiler som drabbas av lyssningströtthet. Folk som spelar skivor för musiken verkar inte drabbas. Folk sitter med fina anläggning och spelar skivor från shefield labs och DMP (för det har dom läst i HiFi-tidningar, att dessa bolag har bra ljud) och blir... lyssningströtta! Inte undra på, men sån ***** musik! Tar ju högst 5 minuter innna man får stark lust att göra något helt annat.

Tja.. beror väl på vad för musiksmak man har kanske. Jag har väl några Sheffield Lab cd men inte (enbart) pga deras eventuella ljudkvalitet.
En av mina favoritskivor alla kategorier är just från detta bolag. Michael Ruff - Speaking in melodies..
Däremot har jag några knappt spelningsbara skivor, tex Judas Priest - British steel, som låter så förskräckligt, vasst, ljust, tunnt och etsigt, att jag knappt spelar den trots att jag gillar musiken.

MVH / Daniel

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-06-14 21:21

Meanmachine; Det är bra att du börjat ifrågasätta dina gamla sanningar. Det är också bra att du ifrågasätter nya. Och att du genom lyssning finner att allt du tyckt förut inte behöver vara fel. Med ett öppet sinne och ett glatt humör kommer man långt här i livet. :D

En liten reflektion kring dyrare=bättre (eller att man får vad man betalar för); Går du in till någon hifi-handlare och ber honom kombinera tre olika anläggningar för 10.000, 30.000, respektive 100.000 kr, så är jag tämligen övertygad om att det i samtliga fall visar sig att den dyraste låter bäst och den billigaste sämst. Ur den aspekten är nog påståendet "dyrare=bättre" sant. Skulle du däremot lyssna på synnerligen välkomponerade anläggningar i lågbudgetklassen (varför inte med litet begagnat instoppat) så skulle du bli förvånad över hur litet extra man får för både ett och flera hundra tusen kronor till!

En liten reflektion till att dina prylar låter olika; Jag vet att man ibland kan få intrycket av vissa här på forumet att det inte är någon skillnad (att bry sig om) mellan olika CD-spelare och olika förstärkare. Men de allra flesta kan nog vittna om att det finnas skillnader som ibland kan vara stora. Ett faktum som dock kan grumla det hela är att ibland dyker det upp välkonstruerade budgetalternativ som fungerar förvånansvärt väl. De kan ur flera aspekter väl jämföras med mångdubbelt dyrare konkurrenter. Detta skall dock inte tas som intäkt att budgetspelare/förstärkare generellt är jättebra! Bara att det finns synnerligen prisvärda alternativ.

En sista reflektion; Du konstaterar att dina prylar låter olika. Att kontatera vad som låter bäst är dock inte så enkelt som det kan tyckas. Ett exempel: En viss högtalarplacering gynnar kanske en "slank" förstärkare så att denna låter bäst. En annan förstärkare (som kanske egentligen är mer neutral) låter då litet för "köttig" och bumlig. Vilken förstärkare är då bäst? Att hitta optimala högtalarplaceringar för respektive CD-spelare och förstärkare tar nog en stor del av en livstid. Att vara medveten om detta (och att inte leta efter det optimala) utan nöja sig med att det låter jäkligt bra är nog en bra utgångspunkt.

Lycka till i ditt fortsatta sökande! :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-14 22:21

Michael.
Jag förstår inte hur du orkar vara så oerhört odmjuk. :) Bra och intressant inlägg.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 03:18

meanmachine skrev:Jämförelsen är ju så klar direkt och nivåmatchning sker genom vad som jag når med örat. Jag jämför ju inte med stora skillnader. Det vore ju kortkat.

Som jag förstår det så har du inte jämfört blint och nivåmatchningen är via örat? Då faller ju det lite, eftersom det finns fortfarande problem med placebo.
Sedan är det många gånger där folk hört stora skillnader i öppna test som inte hör dom i blindtester.
Tycker det är bra du testar och ifrågasätter dig själv, men det går ju göra det ännu bättre också. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-18 07:12

Visst går det och skall i framtiden också fortskrida testverksamheten lite. Det finns alltid i riskt på att bli partisk och dessutom bedömmer man efter eget ljudideal vilket kanske inte är korrekt heller. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-18 09:24

Jag tror att olika former av distorsion är betydligt mer tröttande än klangliga fel. Grusigt ljud gör ingen glad!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-06-18 12:39

paa skrev:

Jag tror att olika former av distorsion är betydligt mer tröttande än klangliga fel. Grusigt ljud gör ingen glad!

Njae, jag håller inte med, alls!

Man blir INTE lyssningstrött av återgivningen (i en begränsad del av kedjan). Man blir lyssningstrött av det resulterande ljudet.

Om man kan anta att allt "originalljud", dvs det som frambringas av röster och instrument, aldrig är tröttande i sig så kunde man då dra slutsatser om lyssningströtthet -> återgivningsfel.

Så är det inte, tyvärr. Det finns sångerskor som inducerar okontrollerbart flyktbeteende efter högst 10 sekunder i original. Som man kan återge med njutbart resultat via nån riktigt usel anläggning.

Däremot är det sant att "grusigt ljud gör ingen glad", NB om man inte gillar grusigt ljud.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 12:42

paa skrev:

Rördist med? :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-18 13:15

subjektivisten skrev:
paa skrev:Jag tror att olika former av distorsion är betydligt mer tröttande än klangliga fel. Grusigt ljud gör ingen glad!

Rördist med? :?

Nja, jag skrev "olika" former av distorsion , inte "alla olika former av distorsion". Harmonisk distorsion kan ju som alla vet låta henskt illa eller ganska snyggt. Jag tänkte väl på olika distorsioner som intermodulation och övergångsdistorsion och även lavindistorsion hos högtalare.
Mot detta skall ställas några dB hit och dit på tonkurvan.
Det är inte alls i samma härad tycker ju jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi