Vad handlar då detta om?? Jo, jag sitter här och knökar in en herrans massa musik på min dator, och blir så förunfrad över utvecklingen att jag bara garvar.....
Jag har alltså en rätt hyfsad ljudanläggning i finrummet, och en massa CD-skivor DAT-band och vinyl. Gillar verkligen att sitta i fotöljen och njuta av musik av alla de slag, och med ett i mitt tycke rätt bra ljud trots att apparaternas varunamn kanske inte är de blåblodigaste.
Men ett problem finns ju, ja flera. Man får fan inte tumen ur röven att lyssna på alla de ca 600 CD-skivor man har, åch sen var det ju DAT och vinyl med.... Det är för bökigt att leta och rota bland alla skivor, och att byta skivor i spelaren ideligen. Man börjar uppenbarligen bli gammal lat och gnällig.......
Sen har man ju problemet med att verkligen kunna ta sig tid att lyssna, särskilt som jag ytterst sällan har "skvalmusik" på i bakgrunden här hemma. Jag vill oftast verkligen lyssna på musiken, och inte ha den som en grå smet i bakgrunden, ja ni fattar va!?
Alltså är det ofta svårt att ge sig tid till att sitt i lugn och ro och lyssna hemma. Många gånger har jag mer tid till att sitta/ligga och lyssna när jag är ute och far på jobbresor mm. Fast då var det ju det där med att få med sig de skivor man vill lyssna på, de tar plats och man får inte med sig särskilt många så man riskerar att bli less på dem under en 2-3 veckors arbetstur. Dessutom är ju frestyle-apparater inte så små de heller egentligen, inte om man ser till helheten med mänden skivor eller band man ska släpa med sig.
Så vad gör man då? Tja, jag föll som en sten när polaren visade sin nya leksak, en 10Gb iPod hårddiskspelare, stor som en kortlek ungefär. Jag lyssnade lite på lite CD-skivor han lagt in i 128 Bit/s och ärligt talat så lät det snuskit bra med tanke på vad det handlar om, att ca 90 % av musiksignalen skalats bort. Visst det låter inte riktigt lika bra som hemma i myshörnan med fina Staxlurar eller liknande och från originalskivan. Fast skillnaden är inte så vansinnigt stor som man skulle kunna tro, för det låter jäkligt bra. I synnerhet om man väger in vad det hela handlar om, att smidigt kunna ta med sig den musik man vill på ett lätt sätt, och lyssna var man vill men helt ok ljudkvalitet, ja det låter riktigt bra tycker jag.
Jag funderade inte länge innan jag var klar över de fördelar konceptet har för mig på mina resor i jobbet, så jag beställde värstingen, en iPod på 40 Gb.
Detta är alltså orsaken till varför jag sitter och knökar in alla mina CD-skivor i datorn, för att jag sen skall kunna tanka in dem i iPoden när den kommer hem.
Och det perversaste av allt, är att med denna 40Gb iPod som är stor som en kortlek och väger 176 gram, så får jag ledigt med mig hela min CD-skivsamling!!!!! I denna lilla grunka, med låtnamn, skivnamn mm mm. Alla mina ca 650 CD-skivor rätt ner i fickan i detta lilla mirakel, och det finns ändå gott om plats över förr annat t ex talböcker. Ja det rymms faktiskt ca 850 CD-skivor eller ca 10 500 låtar i den innan den är full!! Helt sjukt, och så låter det riktigt bra som grädde på moset.
Kan det bli bättre på resande fot??
Frågan är ju hur det ser ut om 10 år, med tanke på hur utvecklingen skenar fram...... Då kanske en 40Gb iPod är rena stenåldern och anses vara en otymplig tegelsten i fickan.....
Hur som helst, så kommer det att vara en mycket stor källa till musikglädje, att ha alla sina 6-700 CD'n med sig i fickan, färdiga att avnjutas med en knapptryckning.
Åsikter tankar och kommentarer är välkommna.
Dr Tinnitus