Musikglädje är det bara välljud det....??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Musikglädje är det bara välljud det....??

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-22 17:53

Lite skum rubrik kanske, men fantasin tröt....

Vad handlar då detta om?? Jo, jag sitter här och knökar in en herrans massa musik på min dator, och blir så förunfrad över utvecklingen att jag bara garvar.....

Jag har alltså en rätt hyfsad ljudanläggning i finrummet, och en massa CD-skivor DAT-band och vinyl. Gillar verkligen att sitta i fotöljen och njuta av musik av alla de slag, och med ett i mitt tycke rätt bra ljud trots att apparaternas varunamn kanske inte är de blåblodigaste.

Men ett problem finns ju, ja flera. Man får fan inte tumen ur röven att lyssna på alla de ca 600 CD-skivor man har, åch sen var det ju DAT och vinyl med.... Det är för bökigt att leta och rota bland alla skivor, och att byta skivor i spelaren ideligen. Man börjar uppenbarligen bli gammal lat och gnällig.......

Sen har man ju problemet med att verkligen kunna ta sig tid att lyssna, särskilt som jag ytterst sällan har "skvalmusik" på i bakgrunden här hemma. Jag vill oftast verkligen lyssna på musiken, och inte ha den som en grå smet i bakgrunden, ja ni fattar va!?

Alltså är det ofta svårt att ge sig tid till att sitt i lugn och ro och lyssna hemma. Många gånger har jag mer tid till att sitta/ligga och lyssna när jag är ute och far på jobbresor mm. Fast då var det ju det där med att få med sig de skivor man vill lyssna på, de tar plats och man får inte med sig särskilt många så man riskerar att bli less på dem under en 2-3 veckors arbetstur. Dessutom är ju frestyle-apparater inte så små de heller egentligen, inte om man ser till helheten med mänden skivor eller band man ska släpa med sig.

Så vad gör man då? Tja, jag föll som en sten när polaren visade sin nya leksak, en 10Gb iPod hårddiskspelare, stor som en kortlek ungefär. Jag lyssnade lite på lite CD-skivor han lagt in i 128 Bit/s och ärligt talat så lät det snuskit bra med tanke på vad det handlar om, att ca 90 % av musiksignalen skalats bort. Visst det låter inte riktigt lika bra som hemma i myshörnan med fina Staxlurar eller liknande och från originalskivan. Fast skillnaden är inte så vansinnigt stor som man skulle kunna tro, för det låter jäkligt bra. I synnerhet om man väger in vad det hela handlar om, att smidigt kunna ta med sig den musik man vill på ett lätt sätt, och lyssna var man vill men helt ok ljudkvalitet, ja det låter riktigt bra tycker jag.

Jag funderade inte länge innan jag var klar över de fördelar konceptet har för mig på mina resor i jobbet, så jag beställde värstingen, en iPod på 40 Gb.

Detta är alltså orsaken till varför jag sitter och knökar in alla mina CD-skivor i datorn, för att jag sen skall kunna tanka in dem i iPoden när den kommer hem.

Och det perversaste av allt, är att med denna 40Gb iPod som är stor som en kortlek och väger 176 gram, så får jag ledigt med mig hela min CD-skivsamling!!!!! I denna lilla grunka, med låtnamn, skivnamn mm mm. Alla mina ca 650 CD-skivor rätt ner i fickan i detta lilla mirakel, och det finns ändå gott om plats över förr annat t ex talböcker. Ja det rymms faktiskt ca 850 CD-skivor eller ca 10 500 låtar i den innan den är full!! Helt sjukt, och så låter det riktigt bra som grädde på moset.

Kan det bli bättre på resande fot??

Frågan är ju hur det ser ut om 10 år, med tanke på hur utvecklingen skenar fram...... Då kanske en 40Gb iPod är rena stenåldern och anses vara en otymplig tegelsten i fickan..... :lol: :lol:

Hur som helst, så kommer det att vara en mycket stor källa till musikglädje, att ha alla sina 6-700 CD'n med sig i fickan, färdiga att avnjutas med en knapptryckning.

Åsikter tankar och kommentarer är välkommna.

Dr Tinnitus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-22 18:04

Låter onekligen fantastiskt - och jag håller med dig om det där med att börja bli för gammal och bekväm.. :oops:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-22 18:18

MP3 är klart underskattat enligt min mening. Jag skulle nog använda 192kB, det finns ju plats så det räcker.

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-22 18:22

En sak till.

Jag nämnde att låtarna samplas ned med 128 Kb/s och det låter ju inte mycket. Normalt brukar jag personligen anse att vanligt Mp3 på 128 fyller sin funktion, men att man relativt lätt kan höra att det är just nedskalat och komprimerat: Inte för att det direkt låter piss, med tanke på syftet med tilltaget, men man börjar här ganska tydligt (om man lyssnar kritiskt och jämför med finanläggningen hemma) höra div brister här och var i musiken.

Nu har det ju dykt upp en ny komprimeringsstandard, AAC, som stöds av iPod och är dess default-standard. Denna AAC-standard motsvarar normalt 192 Kb/s Mp3.

Personligen aå anser jag 192 Kb/s Mp3 ligga mycket nära vanlig CD-kvalitét, ja återigen, för att vara tänkt att lyssnas ute på fältet i språnget så att säga. Det är under dessa förutsättningar och den utrustning man då normalt lyssnar på, rätt svårt att säkert höra skillnad i alla lägen, mellan original-CD och 192 kb/s Mp3. Och nya AAC håller alltså den ljudkvalitéten med låga 128 kb/s vilket spar mycket utrymme i minnet.

En 40Gb iPod kostar ca 5200 Kr och då ingår lurar, fjärr, dockningsstation, fodral, USB 2,0 och Firewire-kabel, laddare mm. Rätt prisvärt tycker jag.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-01-22 18:26

Jag tänkte ju precis säga "iPod är klart habegärsframkallande, synd bara att den ska vara så d-a dyr!". Fast tydligen tycker vi inte lika! :)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-22 18:29

Är det sant att man bara kan använde batteri från Apple i ipoden?
Har hört att dessa är VÄLDIGT dyra, det är nästan lika bra att köpa en ny. Ligger det nån sanning i detta?

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-01-22 18:29

Fast "dyr" behöver förstås inte utesluta "prisvärd"... :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-22 18:44

En 40Gb iPod kostar ca 5200 Kr och då ingår lurar, fjärr, dockningsstation, fodral, USB 2,0 och Firewire-kabel, laddare mm. Rätt prisvärt tycker jag.

Tycker jag med det låter som! Lurarna håller väl ingen högre klass, eller? Bild??

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-22 18:46

Vet inte exakt vad för batteri som sitter i iPoden, fast det torde inte vara nåt megaunikt rent teknologiskt. Men kanske form eller annat låser en vid just Apples egna batterier. Och som alltid så brukar priserna fara i höjen så fort det är apparattillverkarens egna batterier.

Jag har läst lite om att Apple fått på skallen för att ganska många upplevt att batterierna i iPod har kroknat betänkligt redan efter 18 månaders bruk. Därför så har Apple ordnat med förlängd servicegaranti eller nåt sånt, om man tecknar en förmånlig tilläggsförsäkring eller vad det nu var. Håller på och kollar upp detta lite nu.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-22 18:49

Originallurarna håller faktiskt riktigt bra klass för att vara standardlurar. Sen finns det ett snäpp bättre för 395 kr. Men antagligen så kan man hitta ännu bättre om man letar runt själv på marknaden.

Jag tyckte dock att det var riktigt bra ljud i standardpropparna.

Jag köpte till de lite bättre ändå, då det var så lite slantar. Men sannolikt så kommer jag att köpa nåt värre än dessa bara jag får en chans att lyssna vilka jag vill ha. Kanske några Koss eller så.

Dr Tinnitus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-22 18:51

Här säljs förresten en Apple iPod 15 Gb för 2000:-.. 8O
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3892
Bild

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-22 19:07

Bara att slå till... :D :D :D :D

Jag ser att jag just nu, hittills, har knökat in 4979 låtar, vilket är 18,57 Gb. Det är 388 CD-skivor och de har en total speltid på 14 dygn, 4 tim, 44 min, 28 sekunder...... 8O 8O 8O 8O 8O

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-01-22 19:11

Fast 15 GB känns lite lite när man ändå ska ut med pengar och till minsta modellen följer det inte heller med docka och det andra godiset...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-22 23:40

Måste säga att en hel del musik blir det framför datorn nu för tiden.
Men jag tycker det är fortfarande kul att blädra bland LP-skivorna och plocka fram skivan, kolla på omslaget, ta ut skivan och kolla skicket, lägga den på tallriken och föra över pcik-upen på skivan.

Sedan när det gäller MP3 så skulle inte JAG använda 128 kbps p g a att det är för lätt att höra skillnad. Lame 3.93 och 196 kbps så funkar det bra för bärbart IMO.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-23 00:11

subjektivisten

Helt riktigt så finns det en njutning i allt pyssel och "ritualer" kring myspyslyssnandet i favvofotöljen. Men det låter sig ju inte riktigt göras helt smidigt på resande fot eller på språnget på annat vis. Just därför skaffade jag en iPod för att täcka det behovet. Inte fan var det för att jag skulle hiva ut ljudanläggningen hemma genom fönstret........ :wink:

Och inte heller jag använder (undviker) Mp3 och 128 kbps, just för att det låter lite för "pressat" här och var. Jag brukar använda 192 kbps, minst. Men med iPod'en så är det ju lite annat, då den stöder det nya formatet AAC som anses ge samma kvalitét med 128 kbps som Mp3 ger på 192 kbps. Därför kör jag just AAC 128 och får plats med mer musik i manicken 8) :lol:

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-23 02:47

Lame 224 kb/s tycker jag funkar utmärkt till slölyssning framför datorn.
WMA 160 kb/s är ett bra snikalternativ. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2004-01-23 02:53

Man kan byta batteri själv på sin Ipod, men inte utan att garantin försvinner. Så det bästa är nog att skicka in den och få det gjort.

Jag är lite sugen på nya iPod mini som verkar vara lite smidigare att ha med sig och 4GB räcker då gott och väl för mig. Sen är det ju ganska mycket billigare också, runt 2500kr kommer den kosta när den dyker upp.

Massa roliga färger finns den i också :)
Bild

http://www.apple.com/ipodmini/
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-01-23 13:11

fonzeka skrev:Sen är det ju ganska mycket billigare också, runt 2500kr kommer den kosta när den dyker upp.

Massa roliga färger finns den i också :)

Mja, billigt blir det ju inte eftersom man måste köpa flera olika färger för att kunna matcha kläderna! :D :wink:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-01-23 13:57

Hallå pojkar!

Jag skall köpa en ny bärbar. Har en Sony DD3 freestyle som låtit så grymt att jag inte brytt mig förrän nu. Vad rekommenderar ni för ca 1000penningar??

Mp3 -spelare eller en vettig cd eller nåt ?? Jag kan inte ett jota om sånt här men ljudkvaliteten behöver inte vara topp topp men helst bra. Helst bättre än min DD3:a

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-23 14:19

Jag är nog mer för enklare mp3 spelare med minneskort.
128MB räcker för ca: 40 låtar med 128K bitrate och mer orkar jag knappast lyssna på åt gången. När man tröttnar är det ju bara att tanka över nya.
Då kostar en spelare inte mer än knappa tusenlappen och det är det ju värt. Ger ju slantar över till att köpa riktiga skivor.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-23 22:00

jag tycker att iPoden är extremt prisvärd om man tänker på vad som faktiskt sitter i den i form av liten (och därmed dyrare) hårddisk etc.

De medföljande hörlurarna låter inget vidare, man kan få rejält bättre för en 5-hundring.

192 kpbs är INTE CD-kvalitet. Särskilt dynamiken är betydligt sämre, dock märks inte sånt så mycket i små hörlurar så bättre kvalitet än 192 behövs förmodligen inte.

Sen känns det dessutom väldigt bra att stödja Apple som nu har marknadens i särklass bästa OS men tyvärr nästan ingen marknadsandel.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-23 22:21

Tjosan....

Ingen har heller påstått att 192 kbps är det samma som CD-kvalitét. Dock är det nog så att inte alla omedelbart hör skillnad på 192 kbps och CD varje gång, även om det spelas "blint" på en vanlig anläggning. Man kan lura sig lätt, då det låter riktigt bra enligt mig.

Använder man sålunda 192 kbps ute på fältet, t ex i en iPod, så blir man knappast spyfärdig av ljudkvalitéten :wink:

Dr Tinnitus

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2004-02-05 01:51

Jag har haft min IPOD 40 g nu i en månad.
Använder AAC 320 kbs 48 sampling.
Den låter helt anständigt även när jag kopplar
in mina Sony CD3000 lurar.
Eftersom jag även är Mac-användare kan jag
använda Ipoden som firewiredisk också.
Fungerar helt ok speciellt efter uppgradering till Panther OSX.

PEKKA

Återgå till Generellt om hifi