Nu har det börjat hända lite här....
Testade några av mina skivor på min Dual med en Shure M75-pickup. Det lät mycket bättre på den, men på några av mina skivor väste s:en ganska bra ändå, vilket var väntat.
Så något är ju fortfarande skumt med min nyare maskin...
Har sedan tidigare haft lite strul med höjden på armen. Jag har en Numark TT200, och det finns inställningsmöjlighet för armen i höjdled på den. Men jag skulle vilja gå lite förbi 'max' på den för att pickupen skulle hamna i våg med skivytan...
Jag öppnade spelaren och fick se att lösningen var enkel. Arm-armaturen satt med fyra skruvar. Bara att lossa, lägg emellan distanser och skruva ihop. Klart! Nu gick det att justera som jag ville. Satte mig i soffan för att beundra mitt verk. Det såg inte klokt ut. S-armen såg liksom ut att böja sig i höjdled liksom i sidled. Inte ett rätt nånstans.
Tog bort nålen för att lättare kunna se om pickupen var rakt inställd mot skivytan, eller om den var vriden. Den var vriden. Ganska mycket. Stackars mina skivor.

Förvånansvärt svårt att se med nål monterad.
Började, med stor misstänksamhet, studera armen lite närmare... Om man höll den (man kan ta loss armen helt ganska lätt) så att man liksom bara ser armen i ett plan, parallellt med S-svängningen, så såg man att det bakre fästet för armen var SNETT! Nån mupp på Numark hade satt ett fästhål en mm fel. En minut samt en liten fil senare gick det att justera som det skulle.
Satte nu tillbaka armen. Insåg direkt att jag var tvungen att ta isär allt igen för att ta bort distanserna jag satt dit tidigare, för nu gick inte armen att ställa LÅGT nog.
Lite tandagnisslande senare var allt ihopsatt igen.
Och nu.... med några vinklar till rätt inställda, så låter det riktigt bra. Fortfarande lite markerade S-ljud ibland, men jag har inte rätt kondensatorer hemma för att testa om det gör någon skillnad. Det sitter 200pF i RIAA-boxen nu, och det ska vara 450-500 enligt pickupens spec. Ska fixa fram ett par 270pF och sätta direkt på anslutningarna på pickupen, så slipper jag dels meka i RIAA-lådan, dels stämmer ju RIAA-lådan om jag byter till en annan typ av pickup.
Max rekommenderat nåltryck är 1.5g. Jag kör med 1.75g nu, med min testskiva lyckades inte nålen spåra +16dB, 300Hz vid 1.5g. Enligt testskivan bör man klara +16dB, och om man gör det ska man inte ha problem att spåra om man har friska skivor.
Så nu är jag nöjd och glad.
Stort tack för alla tips! Och kolla din S-arm om du har en Numark...
Återkommer när jag monterat kondensatorer.
Mvh Jonas