vad finns det för flerkanalsförsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

vad finns det för flerkanalsförsteg?

Inläggav Haakan_W » 2007-07-29 18:53

alltså jag har alltid stört mig på att när man kör ren stereo och ser film så verkar en del av basen försvinna till lfe kanalen? alltså inte mixas in i stereoljudet....och eftersom jag planlägger att köra stereo med sub och jag ser mycket film så bör jag alltså skaffa ett flerkanalsförsteg som stödjer lite roligare format?

eller gör jag nåt fel :)

vad har vi isånnafall för vettiga försteg att välja emellan? jag vet ett tag mclaren försteg som är mycket snyggt..men är det bra?[/i]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-29 18:57

Kolla in dom nya Denon receivers som kommer nu. Ingen vet ju hur dom låter ännu. Men annars så kan du switcha framkanalerna mellan stereo 2 kanalförsteg och skall du titta på film så flyttar du omkopplingen så att framkanalerna går in i flerkanalsappraten. Alla surround kan ju vara inkollade för jämnan.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-29 22:56

Bryston hade i alla fall förr ett som verkade lovande.

Lexicon finns ju annars. Om dom är bra vet jag dock inte. Finns att få med 19" rackvinklar om man t.ex. vill bygga in hela riggen i ett skåt på undanskymd plats.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-29 22:59

tror det blir en 2807a faktiskt...den verkar lovande...

6400spänn ink frakt från germanien...

kan deras rumseq vara lika bra under 100hz som velodyne sms1?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 23:04

Haakan_W skrev:tror det blir en 2807a faktiskt...den verkar lovande...

Titta hur nästa generation ser ut. Verkar oerhört lovande...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-29 23:07

Kaffekoppen skrev:
Haakan_W skrev:tror det blir en 2807a faktiskt...den verkar lovande...

Titta hur nästa generation ser ut. Verkar oerhört lovande...

visa gärna....:)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 23:08

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 23:10

http://www.audioholics.com/reviews/receivers/denon-avr-4308ci-first-look

Detta torde ge en inblick i vad som kommer, inte bara från Denon - utan överlag inom segmentet.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-29 23:12

3808 lät intressant.....verkar ha mer avancerad dsp vilket intresserar mig...tror ni deras variant är lika bra som velodyne sms1

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 23:13

No first hand look - men samma funktion intresserar mig med

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-29 23:50

Haakan, klart du ska ha ett dedikerat flerkanalsförsteg och inte någon tråkig biomaskin från Japan. Kolla Bryston. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-29 23:54

Morello skrev:Haakan, klart du ska ha ett dedikerat flerkanalsförsteg och inte någon tråkig biomaskin från Japan. Kolla Bryston. :wink:

hehe vad kostar en sådan? jag tänkte ju lägga krutet på högtalare

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-30 00:17

4695usd...nja :) då skaffar jag hellre denon med dsp....och fetare talare ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 08:57

Haakan_W skrev:3808 lät intressant.....verkar ha mer avancerad dsp vilket intresserar mig...tror ni deras variant är lika bra som velodyne sms1

SMS1:an specar upp till 1% THD. Så ja, Denon mäter säkert bättre.
Bryston ellernågon annan av dom mer erkända märkena har ingen lösning för HDMI 1.3 och nyare format just nu.
Vill man spela Bluray och HDDVD med hjälp av bara 1 HDMI kabel så är "allt" lite gammalt just nu.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-30 09:38

Vill man spela Bluray och HDDVD med hjälp av bara 1 HDMI kabel så är "allt" lite gammalt just nu.

vad betyder det egentligen?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-30 09:41

Ljud och bild kan då färdas i hdmi-kabeln. Smutt :)

Kommer bli kabelindustrins nojja

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-30 09:48

Bryston SP2 - har problem med att det knäpper tidvis vid matning av digitala signaler i formen Dolby Digital eller DTS. Tappar tidvis lås mot den digitala bitströmmen, t.ex. vid layer change på DVD-filmer vilket är mycket irreterande (påminner i den aspekten om Classé SSP-25) Är inte uppgraderingsbar till HD-formaten utan att man byter i stort sett hela innehållet. Innehåller ingen radio, har dock en bra analog förförstärkare inbyggd. Men jag skulle i så fall hellre leta efter en BP26DA (med inbyggd DAC) eller 100BST DAC som är en integrerad förstärkare med inbyggd DAC. Men nej, Brystons hemmabioprocessor har en hel del kvar innan den blir flygfärdig.

Rotel RSP-1068 / 1098 - har några år på nacken. Fungerar bra då alla buggar i princip är borta ur programvaran. Kanske inte det absolut bästa vad gäller transparans men den duger bra till mycket ;) Ingen inbyggd radio. Det ryktas om en ersättare, men fåglarna vet när / om dom kommer. Rotel har dock släppt en receiver med lite nya saker i så något kan vara på gång.

Primare har några varianter, SP31 tror jag en av dom heter. Jag retar mig på att dom är buggiga som f*n minst sagt.

Classé SSP-25/30/60/70 - dessa är gamla maskiner, med många år på nacken. Jag kan verkligen inte rekommendera någon av dom. Men om man nu måste äga någon av dessa så är 30/60 av sista/senaste generationen. Classé har sedan dess släppt SSP-300 som är current version, men jag har inte ens brytt mig om att lyssna till denna.

Lexicon: Har faktiskt aldrig lyssnat till någon av de modellerna. Till vissa delar misstänker jag att den värsta modellen kan vara bra, men det är lösa spekulationer.

Meridian G68ADV (med radio och videoswitch) / G68J (utan radio/videoswitch, renodlat försteg om man så vill): Har inbyggd rumsakustikkompensation (eller vad man nu vill kalla det), och digitaliserar alla signaler i alla lägen och uppsamplar / räknar om det. Kanske inte det mest "anaolgt korrekta" försteget / processorn, men om man har ett rum med lite småproblem så kan det göra underverk. Sedan har den en mycket trevlig fjärr och i över huvudet taget bra stöd för enkelhet och navigering. Inte i dag kapabel att hantera ljud över HDMI då det helt sonika fattas HDMI ingång i processorn. However Meridian har en lös liten HDMI-switch som gör att man kan hantera bildväxling mellan 4 olika källor, men man måste fortfarande hantera ljudet i coax eller toslink till processorn. Om den kombineras med Meridians egna DVD (G98) så får man en nice kombo...

Om man kan tänka sig att ta ljudet från en DVD-spelare i analog form, så kan man börja titta på separata försteg som klarar av 5.1 i analog form in, men som inte har någon igentlig kapacitet att dekoda ljudet utan helt enkelt låter DVD-spelaren göra det. Här finns några alternativ:

Holfi Pre 5.1 CVS / Pre NB15.1 - helt analoga försteg med batteridrift och fjärr.

Harmoney Designs försteg med fjärrad volymkontroll.

Arcam lär ha något, kanske C30 (inte C31 dock) med separat 5.1 modul tror jag det var. Finns även någon integrerad med liknande instickskort men fåglarna vet vad det heter...

Ett par ord om Velodyn SMS-1: Detta är en ypperlig liten manick med i mina ögon synnerligen bra kapacitet. Man må tycka att 1% THD är mycket, men då förstår man inte att ett vanlig bassystem (icke Ino Audio baserat) har en markant högre dist i sig själva, normalt tror jag runt 15% i de lägre frekvenserna, så att klaga på 1% i det läget är helt enkelt fel. Det måste ses i relativt vad som är innan ;) Mjukvaran i SMS-1 är numera riktigt bra, och troligen har tidsbuggen lösts (det fanns en bugg som gjorde att ett parametriskt filter i SMS-1 påverkade i en lite annan tidsregion än det som visades i det grafiska gränssnittet - en skönhetmiss kan man kanske kalla det, men en bugg var/är det).

Vad då gäller rummsakustik i diverse olika recivers (Denon, Pioneer, Yamaha med flera) så skall man komma ihåg att de flesta av dessa INTE är verksamma under 63Hz. Det finns dock undantag som Pioneer som har någon version för stående våg eleminering, men den har jag inte testat, och att dömma av specen så är en sådan inte i närheten av vad en SMS-1 klarar av.

Men om man nu sneglar på en SMS-1 så varför inte köpa en Velodyn DD-12 direkt - då ingår mjukvaran från SMS-1 och bas med mera. Inte i Ino Audio teritorium direkt, men det är rätt så jäkla bra ändå.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-30 10:04

tackar för ett informativt inlägg bamsefar!

hur fasen får man reda på om denon 2807 är verksam under 63hz....det är ju en förutsättning...nån som vet redan nu? jag tänkte närmligen beställa en idag annars

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-30 10:15

Haakan_W skrev:tackar för ett informativt inlägg bamsefar!

Varsågod :)

Haakan_W skrev:hur fasen får man reda på om denon 2807 är verksam under 63hz....det är ju en förutsättning...nån som vet redan nu? jag tänkte närmligen beställa en idag annars

Enkelt, anta att det inte fungerar. Adussey eller vad det nu heter är inte ens kapabel till det i de dyrare maskinerna så varför det helt plötsligt skall fungera på 2807 vet jag inte.

Även om det fungerar så måste du komma ihåg att du behöver kanske 4-5 stycken parametriska filter enbart för att hantera stående vågor i rummet, dvs under 63Hz, och då t.ex. Yamaha och Pioneer har 7 eller 9 sådana filter totalt för hela frekvensomfånget (om de nu verkligen är verksamma under 63Hz OCH på SUB-utgången vilket jag kraftigt ifrågasätter!) vilket gör att maskinera helt enkelt inte har den beräkningskapaciteten som krävs. Så köp en 2307 och en SMS-1 isåfall.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-30 10:27

Rumskompenseringen brukar inte vara implementerad i sub-kanalen på AV-receivrar rent generellt. Har dock ingen uppgift om de specifika apparaterna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-07-30 10:40

Jag skulle alla dagar i veckan kolla på nya Denon 3808, har ju hdmi 1.3 också + så mycket godsaker att man inte vet var man ska börja.

Kan ju också köpa deras separata försteg men det kostar väl en 60 papp, lite väl saftigt.

edit: Att Denon inte släpper typ 3808 utan slutsteg, dvs som rent försteg är för mig ett under, gäller även andra märken.... men det är väl att efterfrågan inte är så stor, själv skulle jag köpa på direkten.
Senast redigerad av Strauss 2007-07-30 10:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-30 10:46

Holfi har eller har haft ett rent flerkanalsförsteg.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-30 11:26

alltså jag har alltid stört mig på att när man kör ren stereo och ser film så verkar en del av basen försvinna till lfe kanalen? alltså inte mixas in i stereoljudet....och eftersom jag planlägger att köra stereo med sub och jag ser mycket film så bör jag alltså skaffa ett flerkanalsförsteg som stödjer lite roligare format?

kan inte någon förklara varför det blir så? är jag till 100% tvingad att ha ett flerkanalsförsteg för att få "rätt" ljud?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-30 11:39

Bamsefar skrev: Så köp en 2307 och en SMS-1 isåfall.

skiljer bara 500spänn i pris från germanien så då tar man en 2807 hellre :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-30 11:45

Haakan_W skrev:

kan inte någon förklara varför det blir så? är jag till 100% tvingad att ha ett flerkanalsförsteg för att få "rätt" ljud?

LFE är igentligen en effektkanal, så om du med "bas" menar att du inte känner effektkanalens effekter (!) så låter det som om du inte haft sub inmixad i huvudhögtalarna. Låter mera som inställningsfel än något annat. I mitt förra rum, som använde en Rotel RSP-1068, så var inställningarna som följer: Ingen sub (denna signal mixades till huvudkanalerna), huvudkanalerna som LARGE (om dom inte står som large så kommer lågbas, plus effektbasen om man inte har sub, att försvinna), och bakre kanaler som SMAL.

För att svara på din sista fråga, om du är hänvisad till ett flerkanalssteg så är svaret antagligen: Beror på din DVD-spelare.

Om din DVD kan mixa ned ljudet från 5.1 till PCM (dvs vanlig digital format som t.ex. en vanlig CD ligger lagrad i) så kan du lika gärna köra med en integrerad förstärkare. Men det kräver ju då såklart att dina huvudhögtalare är kapabla att återge låga frekvenser.

Eller att ditt integrerade tillåter att man "snor" signalen efter försteget och sedan matar en bas med samma signal. Det brukar dock inte vara så lätt som det låter då RCA-kontakterna som utgör anslutningarna har en tendens att koppla bort signalen till de interna slutstegen i en integrerad. Dock Brystons 100B SST (med eller utan inbyggd DAC) tillåter faktiskt att man "tar" signalen utan att den kopplas bort till de interna slutstegen.

Men om du skall vara säker, så är det en enklare reciver som typ Denon AVR-2307 som gäller. Då får du för övrigt en HDMI-Switch, inbyggda slutsteg som duger rätt så långt trots allt (och om inte annat så duger de till att driva surround om man nu har det) och en radio.

Att vänta in 3808 bara för att den verkar ha en massa features som är nice-to-have, tja det kan man ju göra - men det blir lite lätt "vargen kommer" om man alltid skall ha det senaste.....
Senast redigerad av Bamsefar 2007-07-30 12:06, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-30 11:50

Bamsefar skrev:
För att svara på din sista fråga, om du är hänvisad till ett flerkanalssteg så är svaret antagligen: Beror på din DVD-spelare.

Om din DVD kan mixa ned ljduet från 5.1 till PCM (dvs vanlig digital format som t.ex. en vanlig CD ligger lagrad i) så kan du lika gärna köra med en integrerad förstärkare. Men det kräver ju då såklart att dina huvudhögtalare är kapabla att återge låga frekvenser.

ahh där har vi ju grejen! bra där bamsefar...illa att man ska vara så dålig på sånt här :)

ps3 har den den funktionen?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-07-30 11:58

Jag kör en 3805:a med .1 inmixad i mina pi60s och det går alldeles utmärkt. Ställde bara "sub-of" i högtalarinställningarna.

Måste säga att det låter bra mycket över förväntningarna, skulle däremot vilja ha ett vettigt slutsteg så att dom kan sträcka ut ordentligt speciellt vid filmtittning.

Blir nått med trigger eller autostart så småningom, kanske 2st RB-1070 bryggade eller 1080 eller nått.

Fast jag förstår forfarande inte varför du sålde Morellosarna Haakan om du nu ändå är på jakt efter fullregister igen, kanske bara sugen på nytt eller? 8)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 12:15

Om nu Haakan frågar efter lite mer nya format så kan man väl säga att ingen av apparaterna i denna tråd utom Denons 2808, 3808, 4808 etc stöder dom formaten. Det gör att kan du avkoda allt i spelarna dvs, en blurayspelare och en separat HDDVD spelare är ju allt rätt ok med dom gamla apparaterna. Men då får du 2 olika apparater som du skall göra alla inställningar i. Dvs large, subb avstånde etc. Men det kan vara så att HDMI 1.3 ända till projektor eller plasma kommer underlätta dramatiskt. Och det kommer först nu i augusti-september i alla förstärkare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-30 12:19

Bamsefar skrev:Men om man nu sneglar på en SMS-1 så varför inte köpa en Velodyn DD-12 direkt - då ingår mjukvaran från SMS-1 och bas med mera. Inte i Ino Audio teritorium direkt, men det är rätt så jäkla bra ändå.

Nja, nu är det ju så att det finns ett inbyggt högpassfilter i denna låda så om man skall koppla in den som den borde göras så får du ett disttillskott som är upp till 1% i framkanalerna också.
Inget jag skulle vilja ha. Och även om disten i basen är som du säger så känns det oerhört onödigt att göra en apparat som har upp till 1% elektronik dist idag.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-30 12:20

screen skrev:Fast jag förstår forfarande inte varför du sålde Morellosarna Haakan om du nu ändå är på jakt efter fullregister igen, kanske bara sugen på nytt eller? 8)

Mvh Björn//

sugen på nåt nytt och som kanske ser lite bättre ut i ett vardagsrum eftersom jag numer inte har något dedikerat rum :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi