Moderator: Redaktörer
Definiera "bättre".Koffe skrev:Är Mp3 är bättre än Wav?
---
Några tankar?
Koffe skrev:Är Mp3 är bättre än Wav? Nu tänker jag tjata om Mp3:or och lame igen. TCM gjorde en post på WTFHiFi här om dagen. Den hänvisade i sin tur till en artikel hos Positive Feedback Online. Deras hypotes var att lame-encodat material faktiskt låter bättre än originalet - till och med vid låga bitrater. Några tankar? Erfarenheter?
WTFHiFi - MP3 är bättre än wav?
Koffe skrev:[...] gjorde en post [...]
Morello skrev:Låter mer som en fildelningspöbel, vilken försöker intala sig själva med att deras nedladdade skräp är bättre än det man köper på CD(eller likn.).
Morello skrev:Koffe skrev:Är Mp3 är bättre än Wav? Nu tänker jag tjata om Mp3:or och lame igen. TCM gjorde en post på WTFHiFi här om dagen. Den hänvisade i sin tur till en artikel hos Positive Feedback Online. Deras hypotes var att lame-encodat material faktiskt låter bättre än originalet - till och med vid låga bitrater. Några tankar? Erfarenheter?
WTFHiFi - MP3 är bättre än wav?
Låter mer som en fildelningspöbel, vilken försöker intala sig själva med att deras nedladdade skräp är bättre än det man köper på CD(eller likn.).
Lame by itself does not know what is "better sound." All it knows is what is perceptually closer to the original. Its intent is to sound as much as the original, but not in a different ("better"/"worst") way.
Is there a kind of common belief among you that Lame is improving sound? Honestly, Lame is not designed to improve sound, but rather to sound as much as possible like the input. It does not mean that in some cases it doesn't improve things, but it would be a side effect, and is clearly not our intent.
I am sorry to say this, but once again I am thinking about a potential Placebo Effect (based on my experience). I, along with most of the codec developers, am a believer in the benefits of double-blind testing and ABX results.
However, I also have to say that I am surprised about a potential Placebo Effect going this way, as usually the "audiophile placebo effect" is fighting against compressed audio. Not a potential judgment on my side, just a stipulation based on experience. Still, I would not discard the possibility that some of the earlier CD releases do indeed sound significantly different using Lame.
Koffe skrev:Däremot har jag varit med om att jag i vissa och enkla/billiga komponenter (inte i mp3-spelare eller SB3:an faktiskt) har upplevt Mp3:an som "bättre" - alltså mer lättlyssnad eller trevligare. Varför vet jag inte. Jag har lekmanna-gissat på att förenklingen av signalen på något vis skulle ha skapat bättre arbetsförutsättningar för DAC:en eller någon led i förstärkningen.
Koffe skrev:Det som var lite intressant här var att artikelförfattaren hävdar att effekten uppkommer vid själva encodningen och att skillnaden upplevs som "bra" även med kvalificerade system. Är det någon som har erfarenheter likande mina (alltså billiga grejor) eller artikelförfattarens (dyra grejor)?
Morello skrev:Är det någon som tvivlar på att information går förlorad vid kodning och att de flesta tycker de låter ganska illa om det blir för mycket snålkodning?
Morello skrev:Ja precis, rena rama låtsasdebatten om ingenting.
I ett hifi-perspektiv blir det per definition sämre. Sedan kan man tycka vad man vill, men i vilket avseende är det intressant att konstatera att någon trallgök tycker att snålkodat programmaterial låter bättre?
Det finns som bekant trallgökar till allt; tex finns folk som tycker att 10% THD från en gammal rörskorv låter "bra".
Artikelförfattaren ignorerar det, och fortsätter ställa frågor, och LAME-ansvarige framhärdar:Lame by itself does not know what is "better sound." All it knows is what is perceptually closer to the original. Its intent is to sound as much as the original, but not in a different ("better"/"worst") way. You can encounter differences between the original and the encoded version because of some points:
differences introduced by Lame (that would downgrade sound quality)
software equalization: MP3 is not designed to be equalized on playback
not using the same DAC: you should compare the ripped CD to the mp3 on the same device, ie not the mp3 from disc and the CD from an external or internal CD reader.
But you also know that to be sure of not being a victim of the Placebo Effect, you have to do some double-blind tests, don't you?
Ständigt detta tjat om dubbleblinda tester!Is there a kind of common belief among you that Lame is improving sound? Honestly, Lame is not designed to improve sound, but rather to sound as much as possible like the input. It does not mean that in some cases it doesn't improve things, but it would be a side effect, and is clearly not our intent.
I am sorry to say this, but once again I am thinking about a potential Placebo Effect (based on my experience). I, along with most of the codec developers, am a believer in the benefits of double-blind testing and ABX results.
philip skrev:En upplyst person hade såklart testat om det låter bättre, låter det bättre så blir nästa fråga vilka psykoakustiska fenomen som är orsaken till det subjektiva bättre ljudet.
philip skrev:Jag tyckte det var en intressant artikel överlag. Om man håller med artikelförfattaren eller inte får man själv bilda sig en uppfattning om (och det är ju enkelt gjort) men det finns väl i princip inget som tyder på att det inte skulle kunna uppfattas som subjektivt bättre?
Morello slås som vanligt mot väderkvarnar, du har inte läst artikeln va?
philip skrev:Morello skrev:Ja precis, rena rama låtsasdebatten om ingenting.
I ett hifi-perspektiv blir det per definition sämre. Sedan kan man tycka vad man vill, men i vilket avseende är det intressant att konstatera att någon trallgök tycker att snålkodat programmaterial låter bättre?
Det finns som bekant trallgökar till allt; tex finns folk som tycker att 10% THD från en gammal rörskorv låter "bra".
Det kanske är dags att kliva av de höga hästarna och diskutera som vanligt folk istället?
Hade du läst artikeln (vilket du uppenbart inte gjort) så handlar en del av komprimeringen om bla psykoakustik. En upplyst person hade såklart testat om det låter bättre, låter det bättre så blir nästa fråga vilka psykoakustiska fenomen som är orsaken till det subjektiva bättre ljudet.
Men istället för att ifrågasätta och diskutera så väljer du (och subjektivisten - vars inlägg är så sinnessvaga att de inte är värda att kommentera, fan nu gjorde jag det ändå) så väljer du att avfärda, varför då? Är du på dåligt humör eller vill du bara vara tuff?
Eller du kanske är rädd? rädd för att inte alltid ha rätt?
philip skrev:
Men istället för att ifrågasätta och diskutera så väljer du (och subjektivisten - vars inlägg är så sinnessvaga att de inte är värda att kommentera, fan nu gjorde jag det ändå) så väljer du att avfärda, varför då? Är du på dåligt humör eller vill du bara vara tuff?
Eller du kanske är rädd? rädd för att inte alltid ha rätt?
Martin skrev:Morello: Typiskt PM material det där. Ska vi lägga ner det privata eller låsa tråden?
Koffe skrev:Morello - Jag önskar dej en ful fru, elaka barn och olycka i affärer.
Koffe skrev:Morello - Jag önskar dej en ful fru, elaka barn och olycka i affärer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster