Moderator: Redaktörer
Ja, frågan är ju ganska enkelt. Har det någonsin gjorts seriösa blindtester där man ENDAST jämför skivspelaren (samma arm, pickup, riaa för alla)? Vore ju intressant och veta hur mycket själva spelaren kan göra.
Thomas_A skrev:Ang mätbara skillnader så är dessa mätningar ändå rätt talande för att hastighetskillnader och varv till varv-skillnader kan finnas (som visats förr)
subjektivisten skrev:Thomas_A skrev:Ang mätbara skillnader så är dessa mätningar ändå rätt talande för att hastighetskillnader och varv till varv-skillnader kan finnas (som visats förr)
Hur ska jag tolka mätningarna?
RogerGustavsson skrev:Tyska tidskriften Stereoplay har gjort sådan tester för ett antal år sedan. Linn och Thorens jämfördes t.ex. En uppställning i lyssningsrummet och en i ett angränsande rum gjordes och resultatet var rätt kul... När båda stod i ett angränsande rum, kunde tydligen ingen pricka rätt i blindtest. Linn:ens större känslighet för återkoppling gjorde den dektektbar när de stod i lyssningsrummet. Ändå var den riggad på det lätta IKEA-bordet som tidens anda föreskrev.
RogerGustavsson skrev:Tyska tidskriften Stereoplay har gjort sådan tester för ett antal år sedan. Linn och Thorens jämfördes t.ex. En uppställning i lyssningsrummet och en i ett angränsande rum gjordes och resultatet var rätt kul... När båda stod i ett angränsande rum, kunde tydligen ingen pricka rätt i blindtest. Linn:ens större känslighet för återkoppling gjorde den dektektbar när de stod i lyssningsrummet. Ändå var den riggad på det lätta IKEA-bordet som tidens anda föreskrev.
Magnuz skrev:Harryup skrev:Där trorjag inte man hade nöjt sig med att Linnen återkopplat utan löst det först oavsett orsak och sedan lyssnat.
Fast orsaken är väl LP12:ans konstruktion?
Fast orsaken är väl LP12:ans konstruktion?
RogerGustavsson skrev: Ändå var den riggad på det lätta IKEA-bordet som tidens anda föreskrev.
Max_Headroom skrev:Så här ska det se ut:
Denna kan man krocka en bil på under avspelning och du kommer inte att märka nåt, på avspelningen alltså.
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev: Ändå var den riggad på det lätta IKEA-bordet som tidens anda föreskrev.
Troligen just därför. Var någon annastans än inom HiFi anses låg massa vara vibrationsdämpande? Jag kommer itne på något just nu.
Den listige köper 2 bitar bänkskiva för badrum i lagomstorlek, likkar ihop med 4mm gummi duk emellan. Bjuder hem några polare för att flytta fanskapet in i musik/vardagsrummet och späller spelaren på den. Alltås, du kan släppa ned en bil i golvet och du kommer inte att märka ett **** på spårningen eller nåt annat.
Harryup skrev:Låg massa dämpar inte vibrationer i sig, men tar inte upp lågfrekvent energi oavsett var det kommer ifrån.
Harryup skrev:Låg massa dämpar inte vibrationer i sig, men tar inte upp lågfrekvent energi oavsett var det kommer ifrån.
Max_Headroom skrev:Jag har svårt att tro att LP12 presterar bättre om man ställer den på någon som vibrerar mera (t.ex ett lackbord) än på någon som knappt vibrerar alls (t.ex. 75 kg marmor).
Laila skrev:Max_Headroom skrev:Jag har svårt att tro att LP12 presterar bättre om man ställer den på någon som vibrerar mera (t.ex ett lackbord) än på någon som knappt vibrerar alls (t.ex. 75 kg marmor).
Och vad får dig att tro detta ?
Max_Headroom skrev:Jag har svårt att tro att LP12 presterar bättre om man ställer den på någon som vibrerar mera (t.ex ett lackbord) än på någon som knappt vibrerar alls (t.ex. 75 kg marmor).
subjektivisten skrev:Max_Headroom skrev:Jag har svårt att tro att LP12 presterar bättre om man ställer den på någon som vibrerar mera (t.ex ett lackbord) än på någon som knappt vibrerar alls (t.ex. 75 kg marmor).
12:an har väl flytande upphängning? Då måste det väl helt klart vara bäst med så stabilt underlag som möjligt för inte få två olika resonanser mot varandra.
Laila skrev:Och vari ligger likheten mellan ett Ikea Lackbord o "mjuka fötter" ?
Vem är det föresten som du citerar ?
Harryup skrev:Stabilt och tungt är 2 olika saker. Stabilt är bra, tungt är dåligt när det gäller LP12.
subjektivisten skrev:Laila skrev:Och vari ligger likheten mellan ett Ikea Lackbord o "mjuka fötter" ?
Vem är det föresten som du citerar ?
Att bordet spelar med.
Naqref var det jag citera.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster