Lyssningsnivå?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Lyssningsnivå?

Inläggav overture » 2007-08-31 19:02

Jag passade nyss på att låna en mätutrustning för bullermätning från sjukhuset. Det är en gammal pjäs från slutet av 80-talet men ska tydligen vara i bruk samt nyligen kalibrerad. Efter att ha kikat lite i manualen så provade jag att lyssna på lite musik för att se var min bekvämlighetsnivå låg samt var jag tyckte det började låta för starkt.
Enligt de mätningar jag gjort från lyssningsplats skulle det innebära att jag oftast lyssnar med en medelnivå runt 85 dB med peakar upp till ca 100 dB.
Går jag över det så tyckte jag att det började låta obehagligt. Över 105 i peakarna tyckte jag inte alls om. Medelnivån var kanske 92 som max då.

Tror ni att detta kan stämma? Jag har ingen referenssignal att kalibrera mot nämligen. Jag trodde att jag lyssnde starkt....hmmm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-31 19:13

Låter rätt rimligt. Själv har jag som mest knappt 100 dB på lyssningsplats och då bör man helst vara ensam hemma om inte klagomål ska uppstå.....

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-31 19:20

Har aldrig mätt ljudnivån, men när jag spisar på riktigt, ska ljudnivån motsvara konserten jag nyss besökte. :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-31 19:23

hehe jag tangerar då ofta 110dB men då är det verkligen starkt

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-08-31 19:31

Jag är en tunnis.

Runt 70 dB i snitt på slölyssning, och lite över 80 om jag spelar högt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-01 10:17

Jag spelar ännu lägre än KarlXII.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-01 10:53

Det låter fullt rimligt i mina öron ;)

Dvs det du beskriver är nog relativt normalt. Till på köpet kan det vara intressant att nämna att du troligen förbrukar max 10 watt/kanal vid denna lyssning - givetvis beror det på vilka högtalare du har med mera, men som tumregel sett (aj - inte slå mig IÖ !) så duger det allt...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2007-09-01 11:01

Ragnwald skrev:Har aldrig mätt ljudnivån, men när jag spisar på riktigt, ska ljudnivån motsvara konserten jag nyss besökte. :)

Det där med att lyssna på med samma ljudnivå hemma som på koncerter kan möjligen vara intressant när man jämför med inomhuskoncerter med klassisk musik och med lugna jazz-spelningar på ngn. klubb.

Snackar vi om ljudnivån på rock/pop koncerter har åtminstånde inte jag något intresse av att återuppleva ljudnivån hemma.
Jag går inte jätteofta på rock/pop koncerter men det beror just på att det i princip alltid spelas alldeles på tok för starkt!! :x Man sitter ju inte gärna hemma och lyssnar på stereon med hörselskydd (som hur bra dom än är förvränger ljudet) :?

Sen är det inte många ljudtekniker som verkar ha normal hörsel heller...troligen har de flesta starkt nedsatt hörsel i bas och diskantfrekvenserna. (framförallt bas).

Jag är medveten om att jag generaliserar grovt, men ovanstående speglar mina upplevelser tämligen väl.
Jag njuter sällan av musiken på en rockkoncert, stämmningen däremot är det sällan något fel på! :D

/K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-01 11:08

Bamsefar skrev:Det låter fullt rimligt i mina öron ;)Till på köpet kan det vara intressant att nämna att du troligen förbrukar max 10 watt/kanal vid denna lyssning

Jag når aldrig över en (1) Watt. Oftast under 100mW. Det vet jag eftersom jag har mätt det. Känslighet högtalare någonstans 88-90dB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-01 14:24

80 dB medel vid stark lyssning. Oftast lägre.

Det vore intressant att se om det finns någon korrelation med åldern. Jag har nämligen fått för mig att mina öron distar mer när jag har blivit äldre och att det därför inte alls är lika trevligt att lyssna starkt längre. Är det nåt i öronen som stelnar till tro?

Eller så är det så att man utvecklar förmågan att höra illaljud med åldern?

Eller är det bara så att man uppskattar lugn och ro bättre?

Någon som känner igen sig?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-01 15:16

Känsligare för "oljud" i omgivningen har jag nog blivit.

Exempelvis så har jag väldigt låg ljudvolym när jag tittar på TV, men tar jag ut ljudet via surroundanläggningen har jag det gärna lite högre.

Sedan har jag med åren också blivit känsligare för "högljudda" personer lite beroende på fekvensgången i deras röster.

Musik spelar jag dock högre nu än förr när jag lyssnar aktivt.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-09-01 16:16

Jag låter ofta inspelningarnas kvalitet avgöra hur högt jag spelar. Med Radioshacks mätare har jag mätt 72-78 dB medelnivå vid komfortabel lyssning, omkring 90 dB vid hög nivå och inspelningar med lite bättre kvalitet och med riktigt goda inspelningar en del ytterligare.

Ni som lyssnar med mellan 85 och 100 dB medelnivå, spelar ni bara riktigt goda inspelningar? Själv finner jag de allra flesta pop- och rockplattorna onjutbara vid starka nivåer.

För övrigt är en av mina favoritsysselsättningar att be restaurangägare att dra ner musiken när jag ska äta lunch eller middag...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-01 19:40

Svante skrev:80 dB medel vid stark lyssning. Oftast lägre.

Det vore intressant att se om det finns någon korrelation med åldern. Jag har nämligen fått för mig att mina öron distar mer när jag har blivit äldre och att det därför inte alls är lika trevligt att lyssna starkt längre. Är det nåt i öronen som stelnar till tro?

Helt klart! Håller med på alla punkter där.

Speciellt känslig börjar jag bli för den högkomprimerade rappakaljan, men det kanske alla blivit i takt med att producenterna blivit fartblinda? :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-01 21:47

Ligger runt 100dB och lite över ibland men klart OK som du skriver.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2007-09-01 23:36

Fundersam.
Har för mej att det är det övre registret (diskanten) som faller ur med tilltagande ålder. Kanske har jag fel men så är det med mej och några åldersbröder. :?
Bebop spoken here!

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-09-02 00:45

När jag spelar starkt så brukar jag ligga på ca 85-95Db mätt från lyssnings plats med en "ovetenskaplig" amatörmätare (RadioShack) som jag använder när jag kallibrerar multikanalnivåerna.

Men mellan 65-75Db är min normala lyssnings nivå mätt från lyssningsplats av en glad amatör med amatörpryttlar och mätt under längre tid med varierande typ av musik. :)
Senast redigerad av jom8993 2007-09-02 03:48, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-02 01:29

Svante skrev:...
Jag har nämligen fått för mig att mina öron distar mer när jag har blivit äldre och att det därför inte alls är lika trevligt att lyssna starkt längre.

...

Tycker mig märka detsamma.
Vilket är synd för vissa stycken vill jag känna i hela kroppen s a s.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-02 08:09

i skrev:
Jag har nämligen fått för mig att mina öron distar mer när jag har blivit äldre och att det därför inte alls är lika trevligt att lyssna starkt längre.

...

Samma här. Därför uppskattar jag HiFi som kan ruska om en lite utan att man behöver spela skjortan av sig i volym.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-02 08:45

Flint skrev:
i skrev:

...

Samma här. Därför uppskattar jag HiFi som kan ruska om en lite utan att man behöver spela skjortan av sig i volym.

Buttshaker ? :? :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-02 08:55

i skrev:Buttshaker ? :? :D

Bär emot. Verkar perverst. Har du sån? :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-02 13:14

Flint skrev:
i skrev:Buttshaker ? :? :D

Bär emot. Verkar perverst. Har du sån? :D

Nä. Men men det var ju nån som hade det inbyggd i soffan. Jag måste ut o köra på sämre vägar för sånt. :(
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-02 14:28

Buttkicker var det va? (Inte buttplug!) :)

Annars så lyssnar jag nog ganska högt i lurar ibland. Inte så att det blir plågsamt, men... högre än via högtalare, definitivt. Har använt små lurar (aldrig in-ear, fontopia typ, eller pilot) så länge och mycket att de förmodligen ingått i symbios med öronen.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-02 15:26

phloam skrev:Buttkicker var det va? (Inte buttplug!) :)

man kanske borta lansera inkopplade buttplugs :D jag tror det kommer vara det hetaste sen...

kanske nånting för profbd??

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-02 15:30

Haakan_W skrev:
phloam skrev:Buttkicker var det va? (Inte buttplug!) :)

man kanske borta lansera inkopplade buttplugs :D jag tror det kommer vara det hetaste sen...

kanske nånting för profbd??

Haha precis vad jag tänkte skriva (men inte vågade).. tack Haakan! :)

Gäller att välja musik med omsorg.. :mrgreen:

/Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-02 16:27

phloam skrev:...

Annars så lyssnar jag nog ganska högt i lurar ibland. Inte så att det blir plågsamt, men... högre än via högtalare, definitivt.

...

Men det blir väl inte samma känsla ? Tycker det blir "avkönat" på något sätt. Ingen "kroppskänsla" s a s. Dessutom tycker jag hörlurslyssning i regel känns instängt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-02 17:27

Jodå. Även om jag gillar "tryck" i musiken behöver det (trycket) inte bestå av en massa decibel. Efter Blue Öyster Cult i Göteborg i mitten på 70-talet så är mitt högra öra mycket känsligare för höga nivåer.

Brukar jämföra det med att samtala. När argumenten tryter blir röstläget gärna högre. Samma sak med musik. Tror man att man måste spela högt för att folk ska gilla musiken, då är den inte bra nog.

Generellt spelar jag lägre idag än jag gjorde för 20 år sedan. Om det beror på ändrad hörsel eller bekvämlighet vet jag inte.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-02 17:30

PekkaJohansson skrev:För övrigt är en av mina favoritsysselsättningar att be restaurangägare att dra ner musiken när jag ska äta lunch eller middag...

Precis. Var sak har sin plats och går man ut för att samtala, tex, ska man inte behöva sitta och skrika åt varandra. Ska man dansa och festa är det något helt annat....

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-02 18:58

Bill50x skrev:

Jodå. Även om jag gillar "tryck" i musiken behöver det (trycket) inte bestå av en massa decibel. Efter Blue Öyster Cult i Göteborg i mitten på 70-talet så är mitt högra öra mycket känsligare för höga nivåer.

Brukar jämföra det med att samtala. När argumenten tryter blir röstläget gärna högre. Samma sak med musik. Tror man att man måste spela högt för att folk ska gilla musiken, då är den inte bra nog.

Generellt spelar jag lägre idag än jag gjorde för 20 år sedan. Om det beror på ändrad hörsel eller bekvämlighet vet jag inte.

/ B

Jag försöker, mer och mer, lyssna på ungefär uppskattad nivå som framträdandet i verkligheten är. Dvs. lyssnar jag på en sångare med piano ( som jag vet hur starkt det är i verkligen, ungefär,) så spelar jag lika starkt på stereon.

Med rockmusik blir det svårare, egentligen tror jag att det är trevligt att avlyssna denna musik på en väldigt hög nivå, typ, live-pa nivå, då det är mycket högt ( alltför högt?). De flesta hemmagrejor klarar dock inte denna volym.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-02 19:07

Richard skrev:Jag försöker, mer och mer, lyssna på ungefär uppskattad nivå som framträdandet i verkligheten är. Dvs. lyssnar jag på en sångare med piano ( som jag vet hur starkt det är i verkligen, ungefär,) så spelar jag lika starkt på stereon.

Med rockmusik blir det svårare, egentligen tror jag att det är trevligt att avlyssna denna musik på en väldigt hög nivå, typ, live-pa nivå, då det är mycket högt ( alltför högt?). De flesta hemmagrejor klarar dock inte denna volym.

En avundsvärd ansats som inte brukar uppskattas av grannar :-)

Egentligen skulle man (i alla fall jag) vilja ha alla andra parametrar runtomkring lika, inte bara ljudnivån. Stor trevlig lokal, många vackra flickor att titta på, 15 sorters whisky att välja på i baren, någon annan som städar efteråt etc.

Men då är det f-n enklare att gå på lokal ;-)

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-02 19:14

Bill50x skrev:
Richard skrev:Jag försöker, mer och mer, lyssna på ungefär uppskattad nivå som framträdandet i verkligheten är. Dvs. lyssnar jag på en sångare med piano ( som jag vet hur starkt det är i verkligen, ungefär,) så spelar jag lika starkt på stereon.

En avundsvärd ansats som inte brukar uppskattas av grannar :-)

Egentligen skulle man (i alla fall jag) vilja ha alla andra parametrar runtomkring lika, inte bara ljudnivån. Stor trevlig lokal, många vackra flickor att titta på, 15 sorters whisky att välja på i baren, någon annan som städar efteråt etc.

Men då är det f-n enklare att gå på lokal ;-)

/ B

Det vore något, i hemmiljö ! :D
( skulle kosta skjortan, dock ) :oops:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi