Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Har aldrig mätt ljudnivån, men när jag spisar på riktigt, ska ljudnivån motsvara konserten jag nyss besökte.
Bamsefar skrev:Det låter fullt rimligt i mina öronTill på köpet kan det vara intressant att nämna att du troligen förbrukar max 10 watt/kanal vid denna lyssning
Svante skrev:80 dB medel vid stark lyssning. Oftast lägre.
Det vore intressant att se om det finns någon korrelation med åldern. Jag har nämligen fått för mig att mina öron distar mer när jag har blivit äldre och att det därför inte alls är lika trevligt att lyssna starkt längre. Är det nåt i öronen som stelnar till tro?
Eller så är det så att man utvecklar förmågan att höra illaljud med åldern?
Eller är det bara så att man uppskattar lugn och ro bättre?
Någon som känner igen sig?
Svante skrev:...
Jag har nämligen fått för mig att mina öron distar mer när jag har blivit äldre och att det därför inte alls är lika trevligt att lyssna starkt längre.
...
i skrev:Svante skrev:...
Jag har nämligen fått för mig att mina öron distar mer när jag har blivit äldre och att det därför inte alls är lika trevligt att lyssna starkt längre.
...
Tycker mig märka detsamma.
Vilket är synd för vissa stycken vill jag känna i hela kroppen s a s.
Flint skrev:i skrev:Svante skrev:...
...
Tycker mig märka detsamma.
Vilket är synd för vissa stycken vill jag känna i hela kroppen s a s.
Samma här. Därför uppskattar jag HiFi som kan ruska om en lite utan att man behöver spela skjortan av sig i volym.
Haakan_W skrev:phloam skrev:Buttkicker var det va? (Inte buttplug!)
man kanske borta lansera inkopplade buttplugsjag tror det kommer vara det hetaste sen...
kanske nånting för profbd??
phloam skrev:...
Annars så lyssnar jag nog ganska högt i lurar ibland. Inte så att det blir plågsamt, men... högre än via högtalare, definitivt.
...
Svante skrev:80 dB medel vid stark lyssning. Oftast lägre.
Det vore intressant att se om det finns någon korrelation med åldern. Jag har nämligen fått för mig att mina öron distar mer när jag har blivit äldre och att det därför inte alls är lika trevligt att lyssna starkt längre. Är det nåt i öronen som stelnar till tro?
PekkaJohansson skrev:För övrigt är en av mina favoritsysselsättningar att be restaurangägare att dra ner musiken när jag ska äta lunch eller middag...
Bill50x skrev:Svante skrev:80 dB medel vid stark lyssning. Oftast lägre.
Jodå. Även om jag gillar "tryck" i musiken behöver det (trycket) inte bestå av en massa decibel. Efter Blue Öyster Cult i Göteborg i mitten på 70-talet så är mitt högra öra mycket känsligare för höga nivåer.
Brukar jämföra det med att samtala. När argumenten tryter blir röstläget gärna högre. Samma sak med musik. Tror man att man måste spela högt för att folk ska gilla musiken, då är den inte bra nog.
Generellt spelar jag lägre idag än jag gjorde för 20 år sedan. Om det beror på ändrad hörsel eller bekvämlighet vet jag inte.
/ B
Richard skrev:Jag försöker, mer och mer, lyssna på ungefär uppskattad nivå som framträdandet i verkligheten är. Dvs. lyssnar jag på en sångare med piano ( som jag vet hur starkt det är i verkligen, ungefär,) så spelar jag lika starkt på stereon.
Med rockmusik blir det svårare, egentligen tror jag att det är trevligt att avlyssna denna musik på en väldigt hög nivå, typ, live-pa nivå, då det är mycket högt ( alltför högt?). De flesta hemmagrejor klarar dock inte denna volym.
Bill50x skrev:Richard skrev:Jag försöker, mer och mer, lyssna på ungefär uppskattad nivå som framträdandet i verkligheten är. Dvs. lyssnar jag på en sångare med piano ( som jag vet hur starkt det är i verkligen, ungefär,) så spelar jag lika starkt på stereon.
Med rockmusik blir det svårare, egentligen tror jag att det är trevligt att avlyssna denna musik på en väldigt hög nivå, typ, live-pa nivå, då det är mycket högt ( alltför högt?). De flesta hemmagrejor klarar dock inte denna volym.
En avundsvärd ansats som inte brukar uppskattas av grannar
Egentligen skulle man (i alla fall jag) vilja ha alla andra parametrar runtomkring lika, inte bara ljudnivån. Stor trevlig lokal, många vackra flickor att titta på, 15 sorters whisky att välja på i baren, någon annan som städar efteråt etc.
Men då är det f-n enklare att gå på lokal
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster