Vad tycks om electrocompaniets förstärkare i allmänhet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Saknad

Vad tycks om electrocompaniets förstärkare i allmänhet?

Inläggav Saknad » 2007-12-13 19:06

Några erfarenheter, bra, dåliga? Skriv gärna vilken produkt det var.

Hur uppfattar ni märket? Poser, eller seriösa? Mumbo Jumbo eller vettiga?

Jag tilltalas av att de helt enkelt fått kritik för att inte låta "transistor".

Jag såg ett grupptest för några år sen i HifiChoice, där trissesteg gick mot rörsteg, det enda trissesteget som klarade sig med hedern i behåll var EC 4.7 och AW120. HifiChoice är hyfsat vettiga, de kör ju både öppen och blind lyssning i sina grupptest. Läst mycket annat med, bara ett exempel.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-12-13 20:01

Hur låter "transistor"?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-13 20:41

Sanny_X skrev:Hur låter "transistor"?

Kallt och hårt. Välldigt analytiskt. Medan de som inte låter "transistor" låter mer "rörliga" som är mer varmt och gosigt. Alltså lite spetsat och väldigt förlåtande. :) Electrokompaniet är bra enligt mig. Har själv ec 4 och är nöjd med den. Det är lite åt det varmare hållet men inte lika totaltråkig som audio analouge. Men den ger klart mersmak på välrdigt kalla och ljusa högtalare.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-12-13 20:43

Kallt = utan dist?

Hårt = dynamiskt?

Är det rätt uppfattat?

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-13 20:50

Sanny_X skrev:Kallt = utan dist?

Hårt = dynamiskt?

Är det rätt uppfattat?

Jope! Troligen. Dock kan det hårda uppkomma av ansträngning också. Electrokopmaniet är kraftig och jobbar rätt lätt genom registren. Dock har de lite "varmare" ljud än de alra neutralaste. detta är min uppfattning och det kan fungera riktigt bra i vissa kompinationer då högtalaren är alldeles för diskantrik.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-12-13 20:50

Elektrocompagniet tillhör väl definitivt den kalla, hårda skolan? Elller har de bytt stil under de gångna 10 åren?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-13 20:52

Nattlorden skrev:Elektrocompagniet tillhör väl definitivt den kalla, hårda skolan? Elller har de bytt stil under de gångna 10 åren?

Förstegen Ec 4 och 4.7 är klar varmare än många andra. Slutstegen är nog varken eller. Enligt min uppfattning. I alla fall det stora 250W steget. Den integrerade varianten av modernade är även den lite mjuk i ljudet.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-12-13 21:01

mm - det var nog slutstegen jag tänkte på, har aldrig haft anledning att lyssna på förstegen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-12-13 21:04

meanmachine skrev:
Sanny_X skrev:Kallt = utan dist?

Hårt = dynamiskt?

Är det rätt uppfattat?

Jope! Troligen.

Bra, då vet jag. :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-13 21:19

Har en EC MC-preamp som jag kör min SPU med och det låter utmärkt, fast det kan ju vara SPU:n som låter.... :)

/Jocke

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Vad tycks om electrocompaniets förstärkare i allmänhet?

Inläggav majjen04 » 2007-12-13 23:48

Hej!

Jag har EC 4,7 samt AW250R i senaste utförande, de låter fantastiskt bra! Har EC 4,8 samt Nemo på G!!!
De låter neutrala tillsammans, och ger ett fantastiskt ljud.
2X250 Watt i klass A räcker till det mesta.
Mvh
Kenth

Saknad

Inläggav Saknad » 2007-12-14 00:04

Majjen, det går inte i Klass A, men väl i hög bias AB.

Nemo på g, du satsar hårt alltså. :) Lycka till.

Användarvisningsbild
lennartj

Kontroll av godo?

Inläggav lennartj » 2007-12-14 02:39

De är några år sedan jag lyssnade på Electrokompaniet. Mitt bestående intryck handlar inte om "transistor" eller "hårt" utan om kontroll i övermått. Musiken hölls i ett järngrepp, det "svängde" aldrig, så de blev strukna från min lista över intressanta produkter.
Är det inte kul att lyssna på musik kan det kvitta för mig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Kontroll av godo?

Inläggav Ragnwald » 2007-12-14 19:02

lennartj skrev:Mitt bestående intryck handlar inte om "transistor" eller "hårt" utan om kontroll i övermått. Musiken hölls i ett järngrepp, det "svängde" aldrig.
Är det inte kul att lyssna på musik kan det kvitta för mig.

Du stampade aldrig takten, med andra ord?
Dina högtalare kanske behöver högre utimpedans på slutsteget. :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Kontroll av godo?

Inläggav Jocke » 2007-12-14 20:30

lennartj skrev:Är det inte kul att lyssna på musik kan det kvitta för mig.

Håller fullständigt med dig!

lennartj skrev:[De är några år sedan jag lyssnade på Electrokompaniet. Mitt bestående intryck handlar inte om "transistor" eller "hårt" utan om kontroll i övermått. Musiken hölls i ett järngrepp, det "svängde" aldrig, så de blev strukna från min lista över intressanta produkter.

Det där är ju intressant. Har också upplevt den känslan men frågan är vad det grundar sig i? kan musiken bli mer exakt än på skivan? Det man vill ha är ju beslutsamhet i basen, liv i mellanregistret och luft i diskanten, men vad är det?

/Jocke

Edit. Glömde en klammer.

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-12-14 20:33

Lyssnade på en integrerad EC (kommer inte ihåg vilken) och jämförde med en NAD i samma prisklass och kunde snabbt konstatera att EC:n vann med hästlängder (betydligt renare och mindre "grynig" återgivning med EC:n). Det bör påpekas att detta hände för en hel del år sedan. Har inte testat någon EC under senare år.

Saknad

Inläggav Saknad » 2007-12-15 18:19

Tja, om man säger så här, EC har väl rykte om sig att låta "mörkt" eller varmt. Lite äldre classe har det ryktet med, men också ryktet att de låter lite "döda". Det är det ett par säger här att de upplever med EC.

EC 4.7 ska vara mer stramt än 4.6 till exempel. Rykten igen.

Vad jämför ni med när ni säger att låter dött? Jag spelar EC själv, och tycker inte det låter dött alls, dessutom med en förhållandevis "ingenjörsmässig" högtalare.

Jämför ni med rör så kan jag förstår jag nog var ni kommer ifrån, jämför ni med "normala" trissesteg så är jag lite frågande. Men som vanligt är det väl smak och matchning som kan ge de problemen.

Om högtalaren var en väl dämpad historia, då fungerar det bra med en stärkare med mindre "kontroll" och tvärtom antar jag.

Användarvisningsbild
lennartj

Referens

Inläggav lennartj » 2007-12-15 20:04

För att ge en antydan om mina referensramar kan jag nämna att jag spelar med transistorförsteg (Tandberg 3002), rörmonoblock i klass-A med tetrodkopplade 6550 (specialbyggen) till modifierade Carlsson OA52.2.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-12-15 20:58

Jag har EC 4.7 försteg.

Jag har bara jämfört det med NAD C37(?) och Benchmark DAC 1 som försteg.

Självklart upplevde jag ljudet som bra annars hade jag inte köpt det. Men jag skulle beskriva ljudet som "mjukt", det kan ni få tolka som ni vill.

Vad jag skulle vilja prova är följande:

Klipsch RF 83, Rotel 1090 och EC 4.7, detta kombinerat med en våldsam volym! Det vore något, iaf inbillar jag mig det.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2007-12-19 12:34

Läser med intresse alla era inlägg om det mest. Gamla prylar från ungkarlstiden ska nu bytas ut när ungarna har mer eller mindre flygit ut. För tillfället har vi inga barn utan "turister" dom äter och sover hemma.

Gamla trotjänaren NAD 3020 spelar fortfarande, högtalarna ett par B.I.C Venturi, där finns en del övrigt att önska. CD'n är av moderna snitt, en HK.

Det som ska bytas först är högtalarna. Dom jag fastnat för är ett par canton chrono.

Eftersom det rent ekonomiskt inte får skena iväg så ska CD'n bytas i steg 2 mot en AA MCD-203 MkII.

Steg 3 är förstärkaren. Funderar i banor runt att köpa ett slutsteg först och köra gamla nad'en som försteg. Ett EC AW120-250 står högt på önskelistan (beg så klart). Nu har jag hört och läst allt möjligt om EC slutsteg men jag har också lyssant på ett EC AW 250?? för ett par år sedan. Osäker på kringutrustning men tusan vilket drag det var. Klippfast bas.

Nu till min fråga. Finns det någon som har historiken på EC 250 slutsteg eftersom det verkar som att man ska passa sig lite för gamla steg?

"Dancing in the shadows of my memory"

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-12-19 16:54

EC är i min mening ett av få märken vars dyra priser är berättigade.
Begagnat kan man göra fynd. Största stereosteget ligger väl kring eller strax under 10 lökar för den nyare varianten, begagnat.

Hörde ingen större skillnad på gamla AW250 med alufront och nya med akrylfront, men konstruktionen är ju uppgraderad och man slipper ju oroa sig för att kondensatorerna är trötta om man köper den nya.

Testade nyligen ett AW250 av modell äldre mot ett Bladelius och det var ingen tvekan om vilket som man ville behålla.

WuXian

Inläggav WuXian » 2007-12-19 20:28

Hur kraftfullt är det?

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-12-19 23:14

Jag hade integrerade ECI4 ett tag, märklig pjäs. Läcker att se på, röster lät ovanligt "krämigt" fina, basen var ostram och lite överdriven. Volymkontrollen blir "mättad" runt kl.1 och sen hände inte mycket mer. piP som jag hade då kunde spela lite över medelvolym, det var max. Volymkontrollen brusade också varje gång man ändrade volym på lågt ljud.

Jag tror inte det var ett måndagsex heller eftersom fler rapporterade liknande fel på forum här och var.

Jag litar i varje fall inte på EC så värst mycket efter det.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-12-20 10:46

jeppe skrev:Jag hade integrerade ECI4 ett tag, märklig pjäs. Läcker att se på, röster lät ovanligt "krämigt" fina, basen var ostram och lite överdriven. Volymkontrollen blir "mättad" runt kl.1 och sen hände inte mycket mer. piP som jag hade då kunde spela lite över medelvolym, det var max. Volymkontrollen brusade också varje gång man ändrade volym på lågt ljud.

Jag tror inte det var ett måndagsex heller eftersom fler rapporterade liknande fel på forum här och var.

Jag litar i varje fall inte på EC så värst mycket efter det.

Jag hade ett EC4.5 försteg i många år och hade samma problem med
volymkontrollen. Jag hade också problem med fjärrkontrollen som ibland slutade fungera (lödningsglapp i mottagaren) och en säkring till matningen till vänster kanal som gick ibland.

Jag kan tänka mig att steget färgade friskt och jag skriver under på jeppes ljudintryck. Det gav liksom en väldigt bred och skimrande ljudbild med fina röster och det var lite, som jeppe säger, ostramt i basen.

Måste trots allt säga att jag gillade steget pga dess vackra design och känsla men skulle i dagens läge aldrig befatta mig med något dyligt.

Saknad

Inläggav Saknad » 2007-12-20 16:44

ECs integrerade har inte den där "klippfasta" egenskapen slutstegen har, men det är ju ganska uppenbart när du kikar på stegen.

Ec är lite entusiastmärke, på gott och ont. Kvaliteten har blivit bättre och bättre.

Angående AW250 så har jag för mig att AW250R ska ha många fel fixade, att den ska vara versionen att leta efter.

Jag har aw120 det räcker bra med en burk på runt 90 dB och 4 ohm.

Det ska ge 200 watt i 4 ohm, 350 i 2 och hävdar att det är stabilt ner till 0.5 ohm, vilket helt säkert är båg. Men spelar distinkt, concist, med lite värme och känsla. Passar mig bra. Jag vet att det är flumbegrepp, men det är som det är.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-01-01 17:34

Håller hundra procent med Jeppe.
Har haft samma problem på min ECI 4 och faktiskt även på ECI 3.

Har haft ECI 3 och ECI 4 - fantastisk röståtergivning (bästa jag hört) men ostram bas, vilket ledde till att jag inte behöll dem. Då trodde jag att det mer var mitt rum som spökade med basen men efter att jag sålt av dem och återanvände min gamla förstärkare så trillade basen på plats igen.

Mycket trevliga förstärkare trots allt och jag upplever dem inte som mörka på något sätt utan mer åt det luftiga - men aldrig vassa - hållet.
Inaktiv

Återgå till Generellt om hifi