rummets inverkan på basprestanda

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

rummets inverkan på basprestanda

Inläggav zapanasta » 2008-06-09 18:47

Hej,kört lite tester på ett par luxor 8071 idag för att försäkra mig att det inte är nåt fel på dom(bortlovade)blandannat testtoner från 20hz ock uppåt.Testade först dom i vardagsrummet som är i det närmaste fyrkantigt,vid 20hz spelade dom 68db,,(25hz,77db) (31,5hz,80db) (40hz,90db)Kopplade sedan in dom i sovrummet med långa sladdar ock gjorde om samma sak,detta rum är mer avlångt,vid 20hz spelade dom nu 80db (25hz,86db) (31,5hz,87db) (40hz,90db)summa summarium,i vardagsrummet tappade dom 13 db från 40hz till 25 hz,i sovrummet bara 4db,rumsakustik verkar va en viktig sak onekligen,är det möjligt att jag kan få denna prestanda i vardagsrummet med några åtgärder?Mvh

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-09 20:28

Hej igen,kört samma sak utomhus nu med ena högtalaren,la mätaren på en stol 1 meter bort ock 50 cm upp,högtalaren själv stod ca 5 meter från huset ock spelade bortåt.Tog 40hz igen som referens,vred på så mätaren visade 90db,nu blev det följande resultat, 20hz=71db,,25hz=78db,,31,5hz=82db,,40hz=90db.Mvh

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-06-09 20:41

Vad jag förstått så kan man endast fixa rumsproblematik i basområdet med hjälp av flera basmoduler, säg 4st eller fler.

Alt. relmholtz men det verkar knepigt och tar massa volym.

Alt. EQ samt massa Watt i slutsteget.

Rummet gör stor inverkan i basen, +/i 10dB är inte ovanligt. 8O

Tycker det är lika sjukt alla gånger jag ser mega dyr-hifi i rum med minimalistisk inredning.

Lider av samma problem men planerar ev. på basar i taket :)
Senast redigerad av m_persson79 2008-06-09 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-09 20:49

Hej,ja under 40hz har jag ingen hjälp av rummet verkar det som,högtalaren uppvisade ju bättre resultat utomhus.Sovrummet är ju tydligen bra men vem vill ha stereon där.Mvh

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-06-09 20:50

Hur stort är rummet?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-09 21:09

m_persson79 skrev:Hur stort är rummet?
vardagsrummet ca 18 kvadratm,sovrummet ca 10 kvadratm ,ja man kan inte få allt,man får väl trösta sig med att musik sällan går under 40hz,enligt vad jag läst i alla fall.Mvh

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-06-10 12:12

Ditt sätt att använda 90 dB@40 Hz som referens är tyvärr ingen bra idé. Du måste tänka på baskurvan under 80 Hz som en liten berg-o-dalbana ungefär. Även vid 40 Hz påverkar rummet starkt genom stående vågor vilket gör att det inte fungerar som referens.

Ta en referenspunkt på volymkontrollen istället när du mäter, och mät med täta testtoner och plotta resultatet i ett diagram. Sedan kan du istället jämföra diagrammen.

Om du pm.ar mig din mailadress kan jag skicka över ett excelblad med tydliga instruktioner som plottar i en fin graf automatiskt.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-10 12:35

Xenod skrev:Ditt sätt att använda 90 dB@40 Hz som referens är tyvärr ingen bra idé. Du måste tänka på baskurvan under 80 Hz som en liten berg-o-dalbana ungefär. Även vid 40 Hz påverkar rummet starkt genom stående vågor vilket gör att det inte fungerar som referens.

Ta en referenspunkt på volymkontrollen istället när du mäter, och mät med täta testtoner och plotta resultatet i ett diagram. Sedan kan du istället jämföra diagrammen.

Om du pm.ar mig din mailadress kan jag skicka över ett excelblad med tydliga instruktioner som plottar i en fin graf automatiskt.
Tack för erbjudandet men har lämnat tillbaka mätaren nu,förmodligen är det väl så att jag har en kraftig förstärkning av ljudet runt 40hz,men skit samma, förstår att det inte är så lätt att åtgärda.Det va kul att mäta lite men huvudsaken är ju att det låter bra i lyssningsposition ock det gör det.Mvh

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-06-10 13:32

Ofta är det så att även i hopplösa rum finns det ett eller två ställen där det låter bra. Det gäller bara att hitta dem. I mitt eget fall låter det bäst, dvs upplevd rakast tonkurva (jag har aldrig mätt) om man befinner sig i ett av rummens hörn. Där blir också stereoperspektivet bäst och högtalarna "försvinner", trots att det definitivt inte är sweetspot enligt regelboken och man sitter asymmetriskt i förhållande till högtalarna.

Annars står de stående vågorna som spön i backen och om man spelar t ex en 40Hz sinuston så försvinner den helt på vissa ställen och blir mycket stark på andra. Men lagon i hörnet alltså.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-10 15:39

Det va kul att mäta lite men huvudsaken är ju att det låter bra i lyssningsposition ock det gör det.

så du har inte fastnat i mätträsket? det brukar vara svårt å sluta mäta när man väl har börjat, detta för att finna orsaker till att mätresultatet skiljer sig mot vad man hör :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-06-11 09:19

celef skrev:så du har inte fastnat i mätträsket? det brukar vara svårt å sluta mäta när man väl har börjat, detta för att finna orsaker till att mätresultatet skiljer sig mot vad man hör :)

Klart fyndig och målerisk formulering! :)
//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-06-11 09:35

mapem skrev:Ofta är det så att även i hopplösa rum finns det ett eller två ställen där det låter bra. Det gäller bara att hitta dem. I mitt eget fall låter det bäst, dvs upplevd rakast tonkurva (jag har aldrig mätt) om man befinner sig i ett av rummens hörn. Där blir också stereoperspektivet bäst och högtalarna "försvinner", trots att det definitivt inte är sweetspot enligt regelboken och man sitter asymmetriskt i förhållande till högtalarna.

Annars står de stående vågorna som spön i backen och om man spelar t ex en 40Hz sinuston så försvinner den helt på vissa ställen och blir mycket stark på andra. Men lagon i hörnet alltså.

Lustigt det där, känner igen det så väl. Mina pi60 lät bäst när man stod upp i närheten av vänster hörn. Värst var det i närheten av mitten av rummet där basen var som bortblåst.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2008-06-11 10:36

jeppe skrev:
mapem skrev:Ofta är det så att även i hopplösa rum finns det ett eller två ställen där det låter bra. Det gäller bara att hitta dem. I mitt eget fall låter det bäst, dvs upplevd rakast tonkurva (jag har aldrig mätt) om man befinner sig i ett av rummens hörn. Där blir också stereoperspektivet bäst och högtalarna "försvinner", trots att det definitivt inte är sweetspot enligt regelboken och man sitter asymmetriskt i förhållande till högtalarna.

Lustigt det där, känner igen det så väl. Mina pi60 lät bäst när man stod upp i närheten av vänster hörn. Värst var det i närheten av mitten av rummet där basen var som bortblåst.

Det var väl inget, jag hade ett par Krepschmeister som lät bäst när jag hängde upp och ner i en trapets. I rummet bredvid.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-06-11 13:30

You aint heard nothing ´til you hear those Krepschmeisters!

Återgå till Generellt om hifi