Moderator: Redaktörer
Tack för erbjudandet men har lämnat tillbaka mätaren nu,förmodligen är det väl så att jag har en kraftig förstärkning av ljudet runt 40hz,men skit samma, förstår att det inte är så lätt att åtgärda.Det va kul att mäta lite men huvudsaken är ju att det låter bra i lyssningsposition ock det gör det.MvhXenod skrev:Ditt sätt att använda 90 dB@40 Hz som referens är tyvärr ingen bra idé. Du måste tänka på baskurvan under 80 Hz som en liten berg-o-dalbana ungefär. Även vid 40 Hz påverkar rummet starkt genom stående vågor vilket gör att det inte fungerar som referens.
Ta en referenspunkt på volymkontrollen istället när du mäter, och mät med täta testtoner och plotta resultatet i ett diagram. Sedan kan du istället jämföra diagrammen.
Om du pm.ar mig din mailadress kan jag skicka över ett excelblad med tydliga instruktioner som plottar i en fin graf automatiskt.
Det va kul att mäta lite men huvudsaken är ju att det låter bra i lyssningsposition ock det gör det.
celef skrev:så du har inte fastnat i mätträsket? det brukar vara svårt å sluta mäta när man väl har börjat, detta för att finna orsaker till att mätresultatet skiljer sig mot vad man hör
mapem skrev:Ofta är det så att även i hopplösa rum finns det ett eller två ställen där det låter bra. Det gäller bara att hitta dem. I mitt eget fall låter det bäst, dvs upplevd rakast tonkurva (jag har aldrig mätt) om man befinner sig i ett av rummens hörn. Där blir också stereoperspektivet bäst och högtalarna "försvinner", trots att det definitivt inte är sweetspot enligt regelboken och man sitter asymmetriskt i förhållande till högtalarna.
Annars står de stående vågorna som spön i backen och om man spelar t ex en 40Hz sinuston så försvinner den helt på vissa ställen och blir mycket stark på andra. Men lagon i hörnet alltså.
jeppe skrev:mapem skrev:Ofta är det så att även i hopplösa rum finns det ett eller två ställen där det låter bra. Det gäller bara att hitta dem. I mitt eget fall låter det bäst, dvs upplevd rakast tonkurva (jag har aldrig mätt) om man befinner sig i ett av rummens hörn. Där blir också stereoperspektivet bäst och högtalarna "försvinner", trots att det definitivt inte är sweetspot enligt regelboken och man sitter asymmetriskt i förhållande till högtalarna.
Annars står de stående vågorna som spön i backen och om man spelar t ex en 40Hz sinuston så försvinner den helt på vissa ställen och blir mycket stark på andra. Men lagon i hörnet alltså.
Lustigt det där, känner igen det så väl. Mina pi60 lät bäst när man stod upp i närheten av vänster hörn. Värst var det i närheten av mitten av rummet där basen var som bortblåst.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 27 gäster