Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:våglängden = ljudhastigheten/frekvensen, ljudhastigheten är typiskt 340m/s. 340/20=17m.
subjektivisten skrev:för att kunna höra en 20 Hz ton! Vart ifrån kommer denna myten och varför lever den kvar?
nolimitsoya skrev:Rydberg skrev:våglängden = ljudhastigheten/frekvensen, ljudhastigheten är typiskt 340m/s. 340/20=17m.
Vad spelar det för roll? Hela rummet kan ju vara trycksatt på en gång... (?)
phloam skrev:subjektivisten skrev:för att kunna höra en 20 Hz ton! Vart ifrån kommer denna myten och varför lever den kvar?
Folk minns väl lite vagt från gymnasiet kring det det är med "stående vågor", att ett rum på 17m skulle orsaka resonans vid 20hz (eller hur det nu är) - sen blandar man ihop saker (spela/resonans).
subjektivisten skrev:Det finns många myter inom hifin, tänkte man kunde dra upp några.
En myt som jag inte förstår varför den lever vidare är att man behöver ett rum som är minst 17 meter långt för att kunna höra en 20 Hz ton! Vart ifrån kommer denna myten och varför lever den kvar?
Hörde den rätt nyligen av en person som jobba i en hifiaffär.
meanmachine skrev:Underligt att man kan höra frekvenser ner till 20Hz i en liten bil med billjud.En 17m lång golf.
![]()
Svante skrev:Våglängden vid den lägsta resonansen motsvarar rummets diagonal. Om våglängden blir längre än så får ljudet inte plats och då blir det ingen bas.
Poppen skrev:Gå till denna sida så får ni svar på våglängder.
http://www.ljudlandskap.acoustics.nu/lj ... ik=rubrik1
Ska man få en ofövrängd låg frekvent signal utan stående vågor får man nog uppsöka en kyrka. åtminstonene i praktiken.
Vi får väl använda oss av en ton generator och se om man kan höra lågfrekventa toner.
Så får vi svar på frågan. Emperi borde var bättre än tyckanden.
Förlåt om jag trampar någon på tårna det är inte min avsikt.
Poppen skrev:Tack för den informationen. men hur gör vi då, då för att kunna avgöra vem som har rätt ?
Du är inte dum, och jag håller med, men det stavas "empiri".Förlåt om jag är dum. Jag tror mer på emperi än tyckanden.
paa skrev:Man kan inte med en tongenerator avgöra hur låga frekvenser man kan höra, så länge inte anläggningen har 0% distorsion (harmoniska övertoner)!
Poppen skrev:...
Vad det gäller cd och pennor beror ofta på vilken spelare du har.
Frågan är bara hur pass bättre eller anorlunda ljudet blir.
...
Jocke skrev:Poppen skrev:...
...
Jag har också deltagit i sammanhang där alla varit överens om att det fins en hörbar skillnad och kan peka ut den "ritade" bland två likadana spelare med två ex av samma skiva där den ena är "ritad". Jag vill ju helst inte tro på sånt här men det var nog fel på prylarna, eller...?
/Jocke
Poppen skrev:Jag lät min fru som inte är någon HI fi nörd. gjöra en F/E - test.
Testet gick ut på att avmagnitisera CDn med en Defluxer som låg på en Aliminium bit.
-Hon sa det låter mycket bätre.
En annorlunda ljubild behöver inte innebära en bättre ljudbild.
paa skrev:Orita? Du kommer inte från Eskilstuna egentligen, eller hur?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster