Min personliga hållning är att man skall ha ballans dvs.
man skall spendera likvärdigt i alla led utom kablage som jag ser ett subforum till hifi. Men som sagt inom sitt prissegment för att ge ballans till helheten. Detta är ingentig av värde just nu dock men jag har ofta stött på uttalanden som att om jag hade 100kkr skulle jag köpa högtalare för 95 en denonreciver för 5 och typ en dvd för 500-600:-
Uttalanden som detta ger en underlig bismak i munnen som förknippas med religös blindtro (min notering). Men en tydlig indikation på läget är att det alltid försvaras och kommer till het debatt med just prestanda av CD/DVD och förstärkare som alltid kan vara billiga och välpresterande enligt "faktisktklanen". Högtalare dock är det ingen som debatterar emot dyrköp speciellt om det är Ino vi snackar om. Ett par högtalare typ Ino för 45000:- är alltid värda sina slantar.
Är detta inte stick i stäv med hela den övriga anti-dyr-hifi mentaliet som annars florerar här på forument? Ett par högtalare för 3000-4000:- borde väl kunna vara rimliga som ljudåtergivare utan vidare om man följer faktiskt normala hållning?
Jag frestas att tro att det är egenintresse som styr denna mentalitet. Det känns mycket dogmatiskt och idealistiskt med en hel del av faktisktfolkets läror.
Jag antar, pragmatisk dogmatiker som jag är, att jag har fel. Just därav önskar jag öppna pandoras ask för just detta med de "sned"vridna ideerna runt högtalare och dess kostnaden jämfört med övrig hifiutrustning.