Detta med högtalare och vissa missförhållanden!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Detta med högtalare och vissa missförhållanden!

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 13:44

En dogm (min notering) som här på faktiskt sprider sig som digerdöden ute på olika forum är en diametralt motsatt erkända source first principen med att speakers first är bäst. Kanske inte uttalat men ofta påtalat. Jag vidhåller inget fel eller rätt i detta spörsmål utan vill dryfta frågan för debatt.

Min personliga hållning är att man skall ha ballans dvs.
man skall spendera likvärdigt i alla led utom kablage som jag ser ett subforum till hifi. Men som sagt inom sitt prissegment för att ge ballans till helheten. Detta är ingentig av värde just nu dock men jag har ofta stött på uttalanden som att om jag hade 100kkr skulle jag köpa högtalare för 95 en denonreciver för 5 och typ en dvd för 500-600:-

Uttalanden som detta ger en underlig bismak i munnen som förknippas med religös blindtro (min notering). Men en tydlig indikation på läget är att det alltid försvaras och kommer till het debatt med just prestanda av CD/DVD och förstärkare som alltid kan vara billiga och välpresterande enligt "faktisktklanen". Högtalare dock är det ingen som debatterar emot dyrköp speciellt om det är Ino vi snackar om. Ett par högtalare typ Ino för 45000:- är alltid värda sina slantar.

Är detta inte stick i stäv med hela den övriga anti-dyr-hifi mentaliet som annars florerar här på forument? Ett par högtalare för 3000-4000:- borde väl kunna vara rimliga som ljudåtergivare utan vidare om man följer faktiskt normala hållning?

Jag frestas att tro att det är egenintresse som styr denna mentalitet. Det känns mycket dogmatiskt och idealistiskt med en hel del av faktisktfolkets läror.

Jag antar, pragmatisk dogmatiker som jag är, att jag har fel. Just därav önskar jag öppna pandoras ask för just detta med de "sned"vridna ideerna runt högtalare och dess kostnaden jämfört med övrig hifiutrustning. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-01 13:49

Jag tycker du har feltolkat ganska mycket. Vad har du för egenintresse av att plocka fram en snedvriden tolkning?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 14:00

Nattlorden skrev:Jag tycker du har feltolkat ganska mycket. Vad har du för egenintresse av att plocka fram en snedvriden tolkning?

Det är möjligt att jag feltolkat saker och just därav tar jag upp det i den här tråden! Bra för alla parter att kunna ge en chans att splittra fördommar! :)

Mitt intresse av tråden framgår i förstaposten om du inte tror att jag har dåld agenda med tråden vilket jag inte har.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-01 14:10

Alla länkar i kedjan är lika viktiga, eftersom de ärkopplade i serie med varandra och slutresultatet är "summan av dem", vilket rent tekniskt snarare är överföringsfunktionernas produkt.

Men det betyder inte att alla länkar är lika svåra att få att uppnå en viss minimumgräns med avseende på förvrängningen. Vilka som är lätta (bilr billiga) respektive svåra (blir dyrare) att få att prestera så att de inte kommer i närheten av de andra länkarna beror på en hel massa saker.

Och dessa saker kan man undersöka! :) När man undersökt dem har man förhoppningsvis fått fram ett svar på sina frågor.

Som alternativ till att undersöka saken kan man diktera en dogm. Den kan heta;

"source first",

eller den kan heta,

"man skall spendera likvärdigt i alla led utom kablage som jag ser ett subforum till hifi. Men som sagt inom sitt prissegment för att ge ballans till helheten."

Alltså påståenden men inga som helst argument - Dogmer.

Jag inser inte vad poängen är att påstå saker. Varför inte undersöka det hela istället?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-01 14:15, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-01 14:12

mm: Okej, men då ger jag väl ett enkelt motexempel. Tycker du det ger lika stor förändring av ljudet om du går från 5 til 10,000kr på en cd-spelare som på en högtalare?

Troligen tycker du inte det... så då är frågan... för varje apparat... var når man nivån där det är tillräckligt bra... och då pengarna gör bättre nytta på något annat?

Tyvärr är det nog så att högtalare är den minst prisvärda komponenten i anläggningen. Alternativt den av branschen mest överprisade...

En faktor i sammanhanget är nog att just högtalarelement och kabinett inte är något som finns färdigt hos industrin att köpa i samma utsträckning som t.ex. en CD-transportmekanik... Och som alltid... små serier är dyrare...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 14:17

Okej, men då ger jag väl ett enkelt motexempel. Tycker du det ger lika stor förändring av ljudet om du går från 5 til 10,000kr på en cd-spelare som på en högtalare?

Jag tycker att klivet från en kompaktstereo från sharp för 695:- till en uppsättning Audio Pro BD med en Denon reciver och en Denon dvd för totalt 10kkr är större än klivet från denna till en anläggning för 100000kkr! :)

Jag vet att högtalare i branchen är hiprofitvaror och handlarna har mellna 50-60% på högtalare medan kanske 30-35% på CD och förstärkare.

Iö jag tycker också att ljudet är summan av helheten.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-01 14:21

meanmachine skrev:...ljudet är summan av helheten.

Hmmm. Skulle vilja säga att summan är helheten. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-01 14:22

Det finns ju CD-spelare som dessutom kan spela DVD för 295:-. Det finns högtalare för 295 kronor också.

Högtalare för 10 000 och 100 000 kronor kan man också hitta, liksom CD-spelare för samma pengar. Den som vill undersöka effekterna av olika kombinationer kan glädja sig åt att det finns gott om apparater att testa.

Men man skall samtidigt självklart inte glömma att experimenten blir helt meningslösa om man inte först får klart för sig att det finns produkter som är fasansfullt dåliga, även i de högre prisklasserna - och att dessa INTE är representativa för vad som går att åstadkomma för X kronor.

Missar man det kan det vara svårt att sätta ihop meningsfulla experiment. Så det är det första man behöver lära sig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-01 14:27

meanmachine skrev:Jag tycker att klivet från en kompaktstereo från sharp för 695:- till en uppsättning Audio Pro BD med en Denon reciver och en Denon dvd för totalt 10kkr är större än klivet från denna till en anläggning för 100000kkr! :)

Ursäkta, men det där är i mitt tycke ett "idioti-exempel"... självklart kan man alltid utgå från något extremt undermåligt för att visa en poäng... precis som att ta samma 695:- anläggning som exempel på att man inte kan använda vad som för F/E-lyssning...

Kan vi hålla oss på vettiga nivåer, tack? Detta är ett hifi forum och kan vi hålla oss till vettiga minimiexempel också... en kompaktstereo är inte en hifi-anläggning.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 14:30

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:Jag tycker att klivet från en kompaktstereo från sharp för 695:- till en uppsättning Audio Pro BD med en Denon reciver och en Denon dvd för totalt 10kkr är större än klivet från denna till en anläggning för 100000kkr! :)

Ursäkta, men det där är i mitt tycke ett "idioti-exempel"... självklart kan man alltid utgå från något extremt undermåligt för att visa en poäng... precis som att ta samma 695:- anläggning som exempel på att man inte kan använda vad som för F/E-lyssning...

Kan vi hålla oss på vettiga nivåer, tack? Detta är ett hifi forum och kan vi hålla oss till vettiga minimiexempel också... en kompaktstereo är inte en hifi-anläggning.

Hmmm. hehe. Jag trodde kanske det skulle gå hem. :)

Men hur mycket måste en högtalare kosta för att vara bra?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-11-01 14:30

Dogm?

Inga förstärkare eller avspelare kan få dåliga högtalare att låta bra.

Jag har hört en del i sökandet efter ersättare till mina gamla gistna med torkade kanter. Jag hittade inget jag var nöjd med, antingen lät de ingen vidare eller så var de för dyra. Därför var det skoj att hitta pi60.

Alla delar är viktiga men den dyra delen är högtalare+rum. Det är något jag kommit fram till genom åren. Därför tycker jag det är viktigare att börja med högtalare+rum. Eller speaker first. Att det skulle vara en dogm är rent trams, det är mycket lätt att undersöka det själv.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 14:36

Jax skrev:Dogm?

Inga förstärkare eller avspelare kan få dåliga högtalare att låta bra.

Jag har hört en del i sökandet efter ersättare till mina gamla gistna med torkade kanter. Jag hittade inget jag var nöjd med, antingen lät de ingen vidare eller så var de för dyra. Därför var det skoj att hitta pi60.

Alla delar är viktiga men den dyra delen är högtalare+rum. Det är något jag kommit fram till genom åren. Därför tycker jag det är viktigare att börja med högtalare+rum. Eller speaker first. Att det skulle vara en dogm är rent trams, det är mycket lätt att undersöka det själv.

Hur vet du om högtalaren är dålig det går ju inte att lyssna på den isolerat? Jaghar genom muliägande märkt att summan avljudet kan te sig olika med olika setups och olika rum eller möblering.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-01 14:39

meanmachine skrev:Men hur mycket måste en högtalare kosta för att vara bra?

Tja... om vi håller oss till en liten högtalare ( mindre låda, mindre material, mindre behov av stagningar, inte mer än två-vägs, troligtvis enkelt filter ) och gör avkall på någon djupare basåtergivning... så skulle jag kunna hugga till med 2-2500:- kanske? Så då får man något som har ett set med begränsningar, men som inom dem kan spela "bra".

Typiskt något som Dali Concept 1 eller så... (nu kikade jag i prislista, ingen aning om jag hört högtalaren ifråga)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-01 14:44

Dogm, det är något som påstås utan att stödja sig på argument.

Ett bra argument att börja med högtalarna är att det är det som är närmast en själv av apparaterna. Sig själv har man redan, och rummet där man vill spela musik kan vara förnuftigt att välja allra först (eftersom det kan finnas många skäl till att man väljer just det rum det blir - även skäl utöver de ljudmässiga).

När man valt rummet är det lättare att välja högtalare, som passar i rummet!

Med högtalarna valda är det möjligt att lista ut vad man behöver i förstärkarväg. Det var det inte innan man visste rum och högtalare.

Och så vidare. Helt odogmatiskt - baserat på rationella resonemang, ur vilka man får de argument som behövs för att kunna agera odogmatisk - välja saker av goda skäl. :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-01 14:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-11-01 14:44

meanmachine skrev:Hur vet du om högtalaren är dålig det går ju inte att lyssna på den isolerat? Jaghar genom muliägande märkt att summan avljudet kan te sig olika med olika setups och olika rum eller möblering.

Det spelar för mig ingen roll. Om dåligt ljud beror på att en högtalare är för svår last för en normal förstärkare så är jag ändå inte intresserad av högtalaren. Varför välja en högtalare som kräver ett svetsaggregat för att låta bra när det finns välljudande skapelser med mer modesta krav?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-11-01 14:45

meanmachine skrev:Min personliga hållning är att man skall ha ballans dvs.
man skall spendera likvärdigt i alla led utom kablage

Fast nu likställer du pris med prestanda. Annars håller jag med om att det ska råda balans, d.v.s. ingen apparat ska vara mycket sämre än de andra. Jag skulle tro att det i de flesta fall är bättre med en hel kedja med hyfsade apparater än med en jättebra och resten skräp. Saken är väl bara den att det är mycket lättare att hitta bra och billiga CD-spelare och förstärkare än bra och billiga högtalare, särskilt som högtalarna måste vara lagom stora, passa med rummet, kanske ha tillräckligt hög WAF o.s.v.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-11-01 14:46

Vad är det för priser på dessa ino och pippa prylar då, verkar vara ganska dyra saker!?
FUCK ART - LET`S FUCK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-01 14:48

Ser ni inte att MM leder in er på en 3:e tråd om pris/prestanda?

Han byter bara ingångsläge för att få sin bild accepterad :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-01 14:50

Han får samma svar oavsett om han gör 3 eller 43 trådar. :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 14:59

Kaffekoppen skrev:Ser ni inte att MM leder in er på en 3:e tråd om pris/prestanda?

Han byter bara ingångsläge för att få sin bild accepterad :)

Nja. Jag anser att kärnfrågan kan vara samma men den kan gärna få belysas ur olika vilnkar. Det är samma rot med olika frukter att behandla.

:)

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-01 15:01

Det ryms i en tråd. Och lika fel har du varje gång ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 15:01

Dogmen torde snarare vara ljudidealet inte vilken del i kedjan som är viktigast.

Intressant är också hur man bedömmer högtalaren och dess samverkan i rummet utan en signal påkopplad. :) Det är ju fortfarande hela kedjan och ballansen i densamma som skall fungera. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 15:02

Kaffekoppen skrev:Det ryms i en tråd. Och lika fel har du varje gång ;)

Enligt? :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 15:04

Magnuz skrev:
meanmachine skrev:Min personliga hållning är att man skall ha ballans dvs.
man skall spendera likvärdigt i alla led utom kablage

Fast nu likställer du pris med prestanda. Annars håller jag med om att det ska råda balans, d.v.s. ingen apparat ska vara mycket sämre än de andra. Jag skulle tro att det i de flesta fall är bättre med en hel kedja med hyfsade apparater än med en jättebra och resten skräp. Saken är väl bara den att det är mycket lättare att hitta bra och billiga CD-spelare och förstärkare än bra och billiga högtalare, särskilt som högtalarna måste vara lagom stora, passa med rummet, kanske ha tillräckligt hög WAF o.s.v.

Ja och nej. En förstärkare som skall vara lagom kraftig blir inte specieltl billig men en cd kan ju prestera gott inom rimliga prisnivåer. Högtalare är för dyra om du frågar mig. Det finns märken som kan ge bang for the buck men som regel är de alldeles för dyra iförhållande till sin prestanda.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-01 15:15

meanmachine skrev:Ja och nej. En förstärkare som skall vara lagom kraftig blir inte specieltl billig men en cd kan ju prestera gott inom rimliga prisnivåer.

Det går väl inte att vara så generell... Dels kan man köpa aktiva högtalare, så cd-spelaren (om den har volymkontroll) kan köra dessa direkt. Eller så gör vi extremt känsliga högtalare som kanske går att driva direkt från ett försteg.

Tar vi nu några kliv ifrån extremexemplen, så finns det massor av exempel på förstärkar/högtalare kombinationer där det inte behövs så mycket effekt, och det finns fler effektsvaga förstärkare som är bra vid lägre prislappar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 15:17

Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att även aktiva högtalare har slutsteg men inbyggda i högtalaren. Jag kan givetvis ha fel...

:wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 15:19

Det finn förstärkare som med lågt effektuttag ger låg dist så klart. Det har indå ingenting med topicen att göra. Varför är det accepterat med låg kostnad på förstärkare men accepterat med svinocker på hötalare?

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-01 15:20

meanmachine skrev:
Kaffekoppen skrev:Det ryms i en tråd. Och lika fel har du varje gång ;)

Enligt? :)
Trollar du idag :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-01 15:21

meanmachine skrev:Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att även aktiva högtalare har slutsteg men inbyggda i högtalaren. Jag kan givetvis ha fel...

Du betalar inte dessa separat, så de heter inte slutsteg, utan högtalare... så då kan du inte säga att slutstegen är dyra... däremot att högtalarna är det. Lite ordning i klassen, tack! :x :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-01 15:23

meanmachine skrev:Varför är det accepterat med låg kostnad på förstärkare men accepterat med svinocker på hötalare?

Vad vill du vi skall göra åt det? Kräva att branschen på direkten lägger på en nolla på all elektronik?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi