Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Se notisen om undre gränsfrekvens. Svårhittat. Vi behöver hjälp.
Jag trodde klass-D klarade likström? Men man ska aldrig lita på tekniker....
/ B

Alexi skrev:Vi kan ju kika på freqvenskurvan för ett slutsteg som inte klarade LTS-test bl.a. på grund av att den gick att detektera i basen, tack vare för hög lägsta gränsfrekvens:
perstromgren skrev:Alexi skrev:Vi kan ju kika på freqvenskurvan för ett slutsteg som inte klarade LTS-test bl.a. på grund av att den gick att detektera i basen, tack vare för hög lägsta gränsfrekvens:
[OT]
Oj! Det går alltså att detektera -0.5dB dropp vid 20Hz! Då vill det till att lysningssystemet är rätt potent... Och musikmaterial därefter!
Respekt, som ungdomarna säger!
perstromgren skrev:Respekt, som ungdomarna säger!
Svante skrev:Mm, det är rätt fanastiskt att det går, men jag har ju hört det själv. Det går INTE hemma hos mig, det är säkert.
subjektivisten skrev:Svante skrev:Mm, det är rätt fanastiskt att det går, men jag har ju hört det själv. Det går INTE hemma hos mig, det är säkert.
OT, är det rummet och ProfundusZ-4 som fixar detta eller finns det möjlighet att en annan med ett mer vanligt rum och ProfundusY-4 kan höra detta? Eller gräver Z-4 djupare?
David_A skrev:Frågan är väl också vad det egentligen har för praktiskt betydelse..
shifts skrev:Jag skriver från minnet här, men i någon MoLt har jag läst (med viss felmån i
mitt inlägg) att en undre gränsfrekvens på 3Hz är detekterbar i blindtest. Det
vore ju fint om det gick att finna ett slutsteg som går lägre än så, då det
(vad jag förstått) inte är en särskilt knivig konstruktionsteknisk fråga. Varför
införa begränsningar när det inte behövs?
Dock är det väl en akademisk fråga för de flesta, mig inkluderad.
Britt-Gunnar skrev:shifts skrev:Jag skriver från minnet här, men i någon MoLt har jag läst (med viss felmån i
mitt inlägg) att en undre gränsfrekvens på 3Hz är detekterbar i blindtest. Det
vore ju fint om det gick att finna ett slutsteg som går lägre än så, då det
(vad jag förstått) inte är en särskilt knivig konstruktionsteknisk fråga. Varför
införa begränsningar när det inte behövs?
Dock är det väl en akademisk fråga för de flesta, mig inkluderad.
hur då? örat kan väl inte höra under 16 (eller var det 20)hz en blindtest mellan en signal på 2 resp 1 hz verkar väl inte så troligt att någon skulle klara eller är jag helt fel ute?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster