DVD, e de någon idé? (off topic)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

DVD, e de någon idé? (off topic)

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-12 20:24

Jag tillhör det fåtal (kanske bara jag kvar) som ännu inte köpt någon DVD-spelare. Min CD-splare sjunger på sista versen, ett byte kan vara av nöden under hösten. Och då skulle det ju vara bra att köpa en DVD för att få¨CD-spelare och DVD i samma burk, så att säga.
Men nu snackas det om Blue Ray och HD-DVD och nya grejjor och format. Är det någon idé att köpa nåt nytt, eller ska man köpa en begagnad CD-spelare (eller DVD) i väntan på nya format och standarder?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-12 20:31

det lär nog dröja en god stund innan det finns nåt programmaterial på bluray och liknande. En DVD är inte så dyr idag att det är nåt att tveka om
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: DVD, e de någon idé? (off topic)

Inläggav Bill50x » 2004-09-12 20:45

Max_Headroom skrev:Jag tillhör det fåtal (kanske bara jag kvar) som ännu inte köpt någon DVD-spelare. Min CD-splare sjunger på sista versen, ett byte kan vara av nöden under hösten. Och då skulle det ju vara bra att köpa en DVD för att få¨CD-spelare och DVD i samma burk, så att säga.
Men nu snackas det om Blue Ray och HD-DVD och nya grejjor och format. Är det någon idé att köpa nåt nytt, eller ska man köpa en begagnad CD-spelare (eller DVD) i väntan på nya format och standarder?

Om man väntar på det som komma skall, kommer man aldrig få den apparat man väntar på....

När min HiFi-video brakade ihop -99, var inspelningsbara DVD´er redan på G. Så jag väntade förstås på de nya "undren". Men än idag är det inte allmängods om man så säger....

Mitt råd är, köp en hyggligt kompetent DVD-spelare. Antingen nåt billigt som klarar "formaten" tills det är dags att förnya, eller en riktigt kompetent spelare som Pioneer 668 (prisläge 6-7kkr) som ju rekommenderas av såväl LTS som CarlssonPlanet.

Min gissning är att det kommer att dröja många år innan CD- och DVD-formatet är passé...

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-12 21:11

Tack och lov för det att det dröjer innan de nya formaten tar över. Man kan väl njuta av det som finns nu? Visst är Blue ray bättre, men när vi har Blue ray så kommer det säkert något annat bättre runt hörnet osv osv. FAn man blir ju stressad för mindre.. :( :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-12 21:17

Hej M_H!

En spelare som hyllats i Video (& A*udio)-Press är Pioneer´s DV-656A* som spelar
DVD/CD/SACD/OSV/ETC o när sökA* gjorde hittades detta:
http://www.prisjakt.nu/bild.php?pid=3206&storlek=2
Pioneer DV-565A ersätter testvinnaren DV-656A som länge varit kung bland
DVD-Audio-spelare i den mer humana prisklassen. Ett par nyheter som skiljer
565A från 656A: tunnare (endast 55 mm), progressive scan för NTSC
... pris 1795:-

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-12 21:53

Om du menar mig herr A* så har jag redan 565 sedan ett år tillbaka. Jag kan tala om att jag är mycket , mycket, mycket nöjd med den både bild och ljudmässigt( jag alltså). Nu har det kommit ut en 575 som har progressive på både pal och ntcs (565 har det inte på pal) och är bättre på bild än 565.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-12 22:01

Hej mats!

A*ha, det är alltså mats som är Video (& A*udio)-Press , A*lltid misstänkt detta har :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-09-14 15:59

Sen får man väl hoppas att Blue-Ray inte slår!!! :!:
Finns två stycken format som använder sig av blå laser. Dels Blue-Ray som bl.a. Sony är inblandade i. Sedan finns det ett annat likvärdigt som en annan företagskonstellation driver på.
De båda formaten är ej kompatibla med varandra men båda är kompatibla med DVD.
Varför jag hoppas att inte Blue-Ray slår är för att det kommer att ha ett inbyggt 128-bitars kopieringsskydd. Inte så kul om man vill kunna ha filer även på datorn eller sin htpc eller vad man nu kan tänkas ha. Förstår inte hur detta synsätt går ihop med bl.a. Sonys satsning på hårddiskbaserade mediacentraler :?:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-14 16:01

Det går väl mycket väl ihop med Sonys satsning på Playstation 3?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-09-15 17:26

mats skrev:Om du menar mig herr A* så har jag redan 565 sedan ett år tillbaka. Jag kan tala om att jag är mycket , mycket, mycket nöjd med den både bild och ljudmässigt( jag alltså).

Hur funkar den rent praktiskt när man kör cd-skivor (kompaktfonogram :) )? Är den snabb eller långsam på att börja spela efter att man satt i skivan o.s.v.?

(den dvd jag har nu är seg och väsnas....)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-15 17:51

Mr_Miyagi skrev:Varför jag hoppas att inte Blue-Ray slår är för att det kommer att ha ett inbyggt 128-bitars kopieringsskydd.

Inget nytt format utan uppspelningshinder (vanligen kallat kopieringsskydd) kommer att släpaps av Dom Stora Bolagen. Är skyddet är kraftigt kommer grejjorna inte gå att sälja. Kopieras kommer det att göra ändå, för det finns det alltid en väg, ännu så länge.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-15 17:57

Min uppfattning är att man generellt sätt inte ska vänta på nya format. Om man inte vill vara en 'early adopter' vill säga (bra svenskt begrepp, någon?).

Jag köper hellre en riktigt bra burk som jag kan ha nytta av i många år, snarare än den senaste grejen. Man vet ju aldrig heller om de nya formaten slår. DVD och CD lär ju dock ha många år kvar...

Problemet med mitt resonemang är väl att om alla tänkte så skulle det inte komma några nya format.... det är lite som de som kör med friktionsdäck på vintern, de drar nytta av att några andra kör med dubb så att väglaget ruggas upp.

Men för mig är 'det senaste' ofta inte tillräckligt bra, så mitt råd är att köpa en riktigt bra DVD-burk.

(Akta dig för 668 bara. :wink: )

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-15 18:33

jonasp skrev:Om man inte vill vara en 'early adopter' vill säga (bra svenskt begrepp, någon?).

Dumskalle?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-15 18:38

"Kopieras kommer det att göra ändå, för det finns det alltid en väg, ännu så länge."

Så länge det finns en analog utsignal går det alltid att göra kopior....

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-15 18:38

Max: Att ersätta sin CD-spelare med en DVD-dito är inte att rekommendera, efersom de sistnämnda sällan är bra på att återge musik. Undantag finns (t.ex. Thule DVD250), men de är dyra. Att, däremot, komplettera en DVD-spelare med en extern budget-dac är ofta väldigt prisvärt! Min empiriska och helt ovetenskapliga åsikt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-15 18:50

Bill50x skrev:
jonasp skrev:Om man inte vill vara en 'early adopter' vill säga (bra svenskt begrepp, någon?).

Dumskalle?

/ B

Hehe :D kanske det, har en del exempel där det kan stämma ganska bra:

- 3G telefoner (funkade skit i början)
- ny version av "vissa" operativsystem, t ex Win98, oj oj oj
- nya bilmodeller (barnsjukdomar, återkallelser och elände)

Å andra sidan - inga "dumskallar", inga nya tekniker på marknaden!

Dumskallarna behövs!!!! 8O 8) :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-15 21:24

Hej, norman. Om släden är ute med en cdskiva och du trycker på play, så tar det cirka 12 sekunder och då börjar den spela. Det tar cirka 1½ sekund att byta låt och den väsnas inget. Jo lite grann men det märks knappast.

Men är skivan redan i spelare så tar det endast högst 3 sekunder. Den är väldigt känslig är skivan kasst inspelad så märker man det direkt. Shit in shit out, så upplever jag det.

Återgå till Generellt om hifi