Krell överskattat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hotspur

Krell överskattat?

Inläggav Hotspur » 2003-09-26 18:12

Såg just att en tråd med denna rubrik blev låst, på ett annat och mer diktatoriskt forum,
därför drar jag igång samma ämne här.. :wink: Nå, vad tycker ni? Är Krell bara en överprissatt
amerikansk statusprodukt som inte alls är i närheten av att kunna kallas prisvärd i Sverige?
Vad har ni för tankar och erfarenheter av Krells produkter?

Bild
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2003-09-26 18:21

Jag har bara lyssnat på en krell-produkt vilket var 300il som var kostade 30kkr där jag lyssnade.
Tyckte att den var rätt så prisvärd faktiskt, ljudet imponerade på mig iaf!
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-09-26 18:26

Den lär vara bra, ja men nypriset betingade oxå ca 55 000:- om jag inte missminner mig? Själv var jag med på en jämförelse av Krell KAV 300i och SAT Amplifix (nästan samma ljudkaraktär) på Oslo Hifi Center för några år sedan, då tyckte jag att det var så jämnt det bara kunde bli = dött lopp. Priserna i Sverige var 16 000:- för Amplifix och 33 000:- för KAV 300i (alltså inte efterföljaren 300iL)...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-09-26 18:38

Tycker de mesta HiFin är överprissatt med få undantag (se Carlsson högtalare ;)).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2003-09-26 19:05

Min uppfattning är att KAV-serien är inte är riktigt så prisvärd som den borde vara.
Men tittar man på den Amerikanska prislistan av class-a serien så är den ganska human med tanke på vad man får.
T.ex. cd-spelaren kps28 för ca. $5500 är (var) grymt prisvärd när den kom. Tyvärr kostade denna spelare ca. 119kiloloppor i sverige :(

Likaså KRC-HR/3 försteg som fortfarande matchar de bästa är väldigt prisvärda. Det är ju inte för inte Krell har sina modeller i produktion så länge som de har. FPB-designen har ett antal år på nacken men har fått små ansiktslytningar etc. under åren.

De nyare hembioprylarna kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-09-26 19:37

Tråden på hififorum började lukta lite vänster-falang tycker jag :(

Visst är Krell kostsamma apparater, men jag måste ändå säga att det är ett av det mer seriösa inslagen i branschen 8)
Med några få undantag visar Krell mycket fina prestanda. Slutsteget FPB600 torde vara ett av de mest lågdistorderande högeffektslutsteg som sett dagens ljus :D KSA-50s och KAV300 är exempel på enligt mitt tycke inte helt lyckade produkter.

Kommer ihåg första gången jag hörde ett Krell-steg. Det var på en mässa i sthlm. Jag var sisådär 10 bast och steget hette KSA100. Jösses vad jag tyckte det lät fint 8) Vill påstå att KSA100 även med dagens mått mätt är en fin konstruktion. Helt symmetriskt och utgångssteg med de klassiska Motorola MJ15003/04-trissorna i klass A. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gurin

Inläggav gurin » 2003-09-26 19:40

Om tråden handlat om Krell på det "diktatoriska" forumet hade nog inte tråden låsts.

Den kom i stället att handla om nudlar, Göran Kropp och pasta och potatis. Den var inte underhållande.

Själv skulle jag ta en av de dyrare Krellarna om jag fick den. Om jag hade de pengarna de kostar skulle jag köpa dyrare Pass förstärkare än vad jag i dag har.

Detta är mitt sista inlägg i frågan om jag inte får direkta frågor.

mvh/gurin

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-26 23:07

Som jag skrev i Bamsefars bekännelser så gillade jag verkligen deras, numera, åldersstigna KMA-160. Ett litet monoblock om 77 kg och 800 watt/kanal i tomgångseffekt från väggen = mycket värme blir det kan jag säga. Och den kontrollen på elementen i högtalarna var ENORM.

Därmed inte sagt att inte andra kan. T.ex. TAG McLaren Audio 250MR (ett 250 watts monoblock i 8 om, nästan dubblandes nedåt) är en minst lika bra, och den drar inte 800 watt i tomgång...

En sak man skall notera är att Krell är mycket bra på marknadsföring. Vissa produkter är riktigt bra (t.ex. KRC-HR, KMA-160 och 250M) medans vissa aldrig skulle ha producerats (t.ex. KRC-2). Ser man på effektsiffrorna så ser man också att Krells dubbling inte är rätt. Ja är det ett monoblock som skall ge 250 watt i 8 ohm så dubblar den - men i verkligheten så kanske slutsteget ger 325 watt i 8 ohm, men bara 600 i 4 ohm osv... Lite fejk om man så vill. Men icke desto mindre, de lirar bra OM allt fungerar.

Jag vet t.ex. en uppsättning (5 st) FPB-650M där nätdelarna brummar....

Så, vissa Krellar är bra - men jag kan aldrig försvara deras prislapp. Varken i USA eller i Sverige - framförallt inte i Sverige där allt kostar dubbelt (never mind att vi betalar dubbelt i skatt också varpå det blir 4 ggr svårare att skaffa).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-09-27 00:36

Min inställning är att slusteg som är så till den milda grad styva att de dubblerar sin effekt(vid halvering av impedans) till 1 ohm är helt onödigt, eftersom en vettig högtalare aldrig ugör en sådan last 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-09-27 01:06

Jag håller med Morello :P

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-09-27 09:57

Morello,
Vänster falang? hmm... jag vet inte. Jag tyckte att herr M. hade en poäng, bara han kunde låta bli att upprepa sig in i det oändliga och närmast tvångsmässigt rätta till alla "missförstånd".
För min del så skulle jag skämmas att ha en stärkare för 0,5M kr. Det gör andra med, någon skrev att han ljuger för sin flickvän och kompisar ang priset på grejer, han "halverar".
Dimitri

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-09-27 11:01

En stärkare för 0,5M kr.. Hade jag haft en sådan med den ekonomin jag har, hade jag definitivt skämts. :) Hade jag vunnit 10M kr på hästar, hade jag nog ändå skämts :) Dimitri har en poäng. :)

Användarvisningsbild
SamuelRönnqwist

Inläggav SamuelRönnqwist » 2003-09-27 11:48

varför skämmas?

Eller är ni små commis som kämpar för den sk. arbetarklassen och allt som är dyrt är fel?
Skärpning nu.

Det är sjukt att ett slutsteg kostar 350k. Men det är inte helt ovanligt att vanligt folk har bilar i samma prisklass. Det är ju minst lika sjukt, eller? :twisted: :evil:

Själv har jag en helt vanlig industrilön och känner att när läget är rätt så är jag beredd att lägga 150k på högtalare och ytterligare 100k på övrig elektronik. Är det fel?

MVH Samuel Rönnqwist

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-09-27 11:57

Nä bara du tycker det är toppen :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-27 11:58

Mina herrar, ni börjar närma er ämnet politik. Det verkar vara oundvikligt när ni redan har nått fram till ämnet moral. Diskutera gärna Krells prisvärdhet ur tekniska och marknadsmässiga perspektiv men var snälla och håll er borta från politik och moral. :)

/red
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-09-27 12:45

Back on track 8)

Vad jag finner en smula lustigt är generella uttalanden om Krell's produkter. Sett ur ett tekniskt perpektiv finns det ytterst få likheter mellan tex KSA50s och FPB600. 8O
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-09-27 13:11

OK, back on track 8)
Har fortfarande svårt att glömma herr Sladds oändliga entusiasm över en förstärkare för 49kkr. "Det bästa jag hört" (citat ur minnet). Detta sagt av en herre som rimligen hört det allra bästa och dyraste. Alltså två produkter med prisratio 10:1 kan jämföras, tom den billigare kan skattas högre. Det är intressant. Varför ska man i alla lägen jämföra produkter ur samma prisklass?
Var det en fadäs? Tillfällig entusiasmerruption?
Att han senare har modererat sina superlativer kan ju bero på att HC vill även i fortsättningen sälja apparater för 0,5M kr.

Ligger det något i Sladds ord så är Krell inte prisvärd! Även om den skulle säljas här för samma pris som där.
Man ska hålla ögonen, och framförallt sinnet, öppna för att det då och då dyker upp helt nydanande produkter som vänder upp och ner på invanda tankebanor.
Dimitri
PS: (svårt att låta bli, förlåt Nagref) att köpa 0,5M förstärkare gör ingen till en små cappis 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-27 13:26

dimitri: :)

Bilden överst som fridefors visar fick mig spontant att tänka på Bladelius... Uppenbart av det skenbara inre utseendet så ser de ut att ligga i samma prisklass. För vissa komponenter att betänka. Krell är precis som bladelius produkter ingen helt homogen grupp. Det finns troligen prisvärdare saker inom dessa båda företag. Att krell kommer från andra sidan av pölen och har större renomé gör nog den huvudsakliga skillnaden. Baserat på rent tekniska aspekter så är vissa krellar mindre prisvärda men eftersom att tillräckligt många köper dem trots det innebär att för dem var de troligen tillräckligt prisvärda. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2003-09-27 13:27

Hmm, jag har svårt att tro att man kan basera sin åsikt på något man läst. Exempelvis "Men Kalle sa att förstärkare X för 24kkr är bättre än ALLT annat. Då måste det ju stämma." Desutom om "Kalle" är säljare av förstärkare X så ska man nog ta ett sådant påstående med en nypa salt.

Egentligen är det väll bara sig själv man ska fråga vad som är prisvärt?
Låter apparaten i fråga såpass mycket bättre, än en med lägre pris, att den är värd den extra kostnaden?

Om jag hade pengarna skulle jag utan att blinka kunna köpa ett slutsteg för 500.000kr och leva stolt och nöjd med det utan att skämmas. Och om någon sen vill leva på nudlar ett halvår för att ha råd med en Krell så anser jag att det är dennes fulla rätt. Så länge hifi-intresset inte går ut över någon annan så tycker jag nog inte att det finns några gränser för hur "galen" man får bli.

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-09-27 13:57

Hali,
Jag har inte sett här någon skriva att du borde skämmas eller inte vara stolt över en 0,5M förstärkare. Däremot har två personer talat om att DE skulle skämmas. De få sas skylla sig själva för sin inskränkhet.
Dimitri

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-09-27 15:39

Man kan i princip inte basera nått på någon annan om man inte känner och litar på personen.

Å andra sidan är det väldigt intressant när en säljare tycker en mycket mycket billigare produkt är bättre..... :?

Har en Kusin i HK som tittade på ett par beggade ML 33or i en butik det lustiga var att säljaren tyckte vincents (sheng wu) monoblock lät bättre. Hans avans på ML blocken borde vara i samma klass som priset på Vincent blocken 8O.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2003-09-27 17:23

Det är sjukt att ett slutsteg kostar 350k. Men det är inte helt ovanligt att vanligt folk har bilar i samma prisklass. Det är ju minst lika sjukt, eller?

En tämligen haltande jämförelse. Man kan köpa ett nytt slutsteg för 10.000 kr som spelar bra - inte lika bra/högt/rent, men bra. Försök köpa en ny bil för 10.000 kr! :wink:

Den billigaste "bilen" jag vet är Hyundai Atos (ca 69 kkr) och den skulle jag aldrig ens fundera på att åka runt i, krockar man i över 15 km/h så lär man få veta om det finns ett liv efter detta ... 8O :twisted: :lol:

Skämt åsido, jag ser ofta att folk jämför hifi med bilar när de vill ha något (lika) dyrt att jämföra med men jag tycker att det är lika fel varje gång. En bil för 350.000 (t ex en vanlig Volvo V70 med lite utrustning) är trots allt en praktisk pryl som går att motivera utan att man behöver anstränga sig särskilt mycket.

Om ni vill har något att jämföra/motivera absurda hifipriser med så rekommenderar jag i stället båtar, de har liknande prisspann och är (oftast) inte inköpta för att det finns ett verkligt behov.

Angående Krell's prisvärdhet så har jag ingen aning, men skulle inte ens fundera på att köpa ett slutsteg för 350kkr. En bil däremot ... :lol:
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-04 21:59

Trafon ser lite taffligt monterad ut tycker jag. Den borde dessutom fått lite skärmväggar runt sig. Inte för mycket begärt med tanke på priset.

Prisvärd? Inte ett dugg, i varje fall inte för ljudet. Kul att ha? Alldeles säkert, om man gillar designen. Själv skulle jag hellre köpa en accuphase i samma prisklass om jag nu skulle köpa en så dyr apparat (=mindre troligt).

Sondek

Inläggav Sondek » 2003-10-04 22:27

Lyssnade på denna integrerade Krell och deras SACD kopplad till Cremonor på hifimässan i Luleå.

Upplevde att denna Krell elektronik levererade en hyffsat potent bas.
Tyckte dock att de musikaliska kvaliteterna lyste med sin frånvaro jämfört med andra system på denna mässa.

Exempel på elektronik som körde i från Krell i musikalitet.

Naim
Audionet
Moon
Bladelius
m.m.

Meridian

Inläggav Meridian » 2003-10-04 22:55

Beror nog mkt på vilken Krell man tittar på... Jag hörde för nåt år sen den integrerade förstärkaren KAV300i... Fruktansvärt dålig. Men dom nya lite större Krellarna är nog bland det kompetentaste som finns på vissa områden...
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-10-05 04:50

:) Jag tycker nog att de flesta Krellprodukter låter lite ruggiga undantages något försteg, Kav300il och de svindyra monoslutstegen á la 200000 +.
De sista är väl välljudande men knappast prisvärda.

Intressant är väl att jag tyckte 300il lät hyfsat, Krell tenderar annars att låta rått.
Bravo

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-10-29 10:13

Personligen har jag ännu inte lyssnat på någon anläggning med Krell-slutsteg som fått mig att vilja ha ett sådant. Rent, kraftfullt och säkert ultra-lågbrusigt... men oengagerande.

Brukade gå och lyssna på ett par gamla favorithögtalare i butik och drömde om köp... brukade drivas med Mark Levinson eller Holfi och lät alltid bra... och en dag så var magin borta... det visade sig då att det för dagen spelades på Krell. Vilket i alla fall för mig bevisade att det inte berodde på en fördom, utan på något jag verkligen upplever.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-29 10:25

Morello skrev:Min inställning är att slusteg som är så till den milda grad styva att de dubblerar sin effekt(vid halvering av impedans) till 1 ohm är helt onödigt, eftersom en vettig högtalare aldrig ugör en sådan last 8)

:cry: :cry: :cry: :cry: mina M-L går ner till 1.2 ohm :cry: :cry: :cry: :cry: Och jag tycker om dem jätte mycket, för det är världens bästa högtalare BildBildBild
Vill ha en vinylsvarv NU!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-29 12:26

Dole, håller med dig men sträcker mig till topp 3 :D :D .

En liten brasklapp; dippen ner till 1.2 ohm händer uppe vid ca 18-20 kHz vilket medför mycket liten energi vilket knappast är ansträngande om man jämför med en baskrävande frekvens. Det reella snittet ligger närmare 3 ohm vilket inte heller är en "babylast". En av anledningarna att de kräver mycket bra elektronik bakom för att "spela ut" med auktoritet, annars låter de tunnt.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-29 13:14

Callisto
Jag hade förmånen att för ca ett år sen prova Mark Levinsons nya 436 monoblock.

Hand i hanske är ett bra uttryck som kommer till sin rätta här.
Fantastiskt bra sån kontroll och ändå helt avslappnat.

Kort sagt jag vill ha!!!
Vill ha en vinylsvarv NU!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi