Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Krell och andra elefanter får det säkert tufft framöver. Vem vill betala $10.000 för en 19" låda med 8mm alufront och häftiga handtag för att spela nerladdade mp3:or..?
/ B
Bill50x skrev:Krell och andra elefanter får det säkert tufft framöver. Vem vill betala $10.000 för
en 19" låda med 8mm alufront och häftiga handtag för att spela nerladdade mp3:or..?
Audiomanikern skrev:Hej!Bill50x skrev:Krell och andra elefanter får det säkert tufft framöver. Vem vill betala $10.000 för
en 19" låda med 8mm alufront och häftiga handtag för att spela nerladdade mp3:or..?
- Fast även om många fortfarande lyssnar via värsting vinylspelare eller SACD-dito´s så kan
man fråga sig vem som är villig o betala $10.000 för en 19" låda med 8mm alufront och häftiga
handtag - om det går att få en mycket snyggare (samt bättre?) 19" låda med 8mm alufront och
häftiga handtag för säg: $5,000 ($4000, 3, 2...) sålänge den komma ifrån Kina, eller om det går
o få lika bra (el bättre) ljud ur en säg: 4"låda sålänge den är digital för $ 1,000 ($900, 8, 7...)??
Mvh A*
marbrink skrev:Datorbranschen kan man väl ändå inte jämföra med hifibranschen??![]()
Hifi har funnits för privatpersoner i över 50 år och datorer har varit tillgängliga för privatpersoner sedan i början av 90-talet.
Hifi är helt klart mer "tidlöst" än vad datorer är....
Bill50x skrev:Jag vågar påstå att en kompaktanläggning för ett par tusen (dvs en tiondel av en normalhygglig
månadslön) slår i stort sett vad som helst som gick att köpa för en normal månadslön eller två på
50 eller 60-talet. Men en toppanläggning från den tiden kan än idag konkurrera med dagens grejor,
om än möjligen med vissa begränsningar.
Bill50x skrev:
Varför skulle inte samma utveckling drabba Hifi-branschen?
/ B
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:
Varför skulle inte samma utveckling drabba Hifi-branschen?
/ B
Därför att branchen inte vil ha den utvecklingen. Varken företagen elller kunderna, och framför allt inte tidningarna. En CD-spelare för 5000kr KAN inte låta lika bra som en för 10000. Det GÅÅÅÅÅR inte. Man KAN inte jämföra saker mot varandra om dom kommer från olika prisklasser. Den dyraste är ALLTID bättre. Bara att läsa vilken HiFi-blaska som helst, eller på något annat forum på Nätet.
Så en Krell för 90kkr kommer alltid att vara mycket bättre än en exakt likadan apparat, men mycket lägre pris, från Kina. Just det höga priset gör den automatiskt bra, eftersom produkter i samma prisklass är någorlunda likvärdiga, dock alltid bättre än produkter i lägre prisklaser.
Ja, ni fattar va? Det är ovanstående som driver branchen, blaskorna och hela ****ing HiFi-hobbyn. Ingen, eller i alla fall få, vill ha någon förändring.
Det kan dock hända att förändringen kommer ändå. Om folk som skiter i pris och märke (och mer bryr sig om ljudet) blir tillräckligt många så kommer det en förändring. Men som det ser ut nu ses det från folk med "fina" (läses på Lindingö-stockholmska) apparater, ned på kinesisk produkter och framför allt, folk som köper dessa. Man vill helt enkelt inte verka dum som köpt ett slutsteg för 75000 när man kunde fått ett lika bra för 12000. Alltså skäller man på dom billiga grejjorna för att försvara sina egentligen dåliga köp. Så kan det vara, enligt Max uppfattning.
Audiomanikern skrev:Hej m!
Är det inte snarare Hifi är helt klart mer "subjektivt" än vad datorer är.... m menar!
marbrink skrev:Bill50x: Misstolkar du mig med vilje eller?? Jag skrev "för privatpersoner" både ang. hifi och datorer.
I början av 90-talet var också datorer för dyrt för de flesta människorna, precis som hifi kanske var det för de flesta i början av 50-talet....
Datorer är gjorda för att sälja på volym och man bryr sig inte speciellt mycket om kvalité. Ser man fina nätdelar och robusta chassien i datorer kanske?? det har inte jag sett iaf...
marbrink skrev:Visst finns det seriösa datorer, men inte i samma utsträckning som hifi. Den hifi:n som vi köper är inte avsedd för att säljas i närheten av samma volymer som datorer...
Jag tycker datorer börjar bli mer och mer jämförbart med vitvaror och och att hifi/high end mer passar att jämföras med bilindustrin....
Bill50x skrev:Du kan köpa en normal dator för priset av ett kylskåp men du kan likväl slanta upp flera hundra tusen för en arbetsstation - precis som för en kompetent cd-spelare, typ Linn CD12....
/ B
Larsho skrev:Ähhh vi pratade väl generellt ??? i så fall förstår jag inte den
liknelsen
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster