Nu börjar generationsskiftet, Krell nästa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Nu börjar generationsskiftet, Krell nästa?

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 20:15

Hej!

KinaHifi och DigitalRevolution på samma gång gör så generationsskiftet
startas i förskott, Krell nästa?: http://www.audiophile.no/Visnyhet.asp?Id=14

Mvh A*

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-25 20:19

de får väl börja med outsourcing som alla andra

eller börja sälja diy-kits
Bikinitider

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 20:34

Hej c!

Hmmmed DIY skulle nog deras snygga front kunna säljas till mkt sansade priser!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 20:40

Krell och andra elefanter får det säkert tufft framöver. Vem vill betala $10.000 för en 19" låda med 8mm alufront och häftiga handtag för att spela nerladdade mp3:or..?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-25 20:42

Bill50x skrev:Krell och andra elefanter får det säkert tufft framöver. Vem vill betala $10.000 för en 19" låda med 8mm alufront och häftiga handtag för att spela nerladdade mp3:or..?

/ B

Jag skulle kunna tänka mig det om jag var rik. Nu är jag dock en fattig ingenjör som får hålla till godo med det jag kan bygga själv.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 21:07

Hej!
Bill50x skrev:Krell och andra elefanter får det säkert tufft framöver. Vem vill betala $10.000 för
en 19" låda med 8mm alufront och häftiga handtag för att spela nerladdade mp3:or..?

- Fast även om många fortfarande lyssnar via värsting vinylspelare eller SACD-dito´s så kan
man fråga sig vem som är villig o betala $10.000 för en 19" låda med 8mm alufront och häftiga
handtag
- om det går att få en mycket snyggare (samt bättre?) 19" låda med 8mm alufront och
häftiga handtag för säg: $5,000 ($4000, 3, 2...) sålänge den komma ifrån Kina, eller om det går
o få lika bra (el bättre) ljud ur säg: 4"låda sålänge den är digital för $2,500 ($2000, 18, 16...)??

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 21:18

Audiomanikern skrev:Hej!
Bill50x skrev:Krell och andra elefanter får det säkert tufft framöver. Vem vill betala $10.000 för
en 19" låda med 8mm alufront och häftiga handtag för att spela nerladdade mp3:or..?

- Fast även om många fortfarande lyssnar via värsting vinylspelare eller SACD-dito´s så kan
man fråga sig vem som är villig o betala $10.000 för en 19" låda med 8mm alufront och häftiga
handtag
- om det går att få en mycket snyggare (samt bättre?) 19" låda med 8mm alufront och
häftiga handtag för säg: $5,000 ($4000, 3, 2...) sålänge den komma ifrån Kina, eller om det går
o få lika bra (el bättre) ljud ur en säg: 4"låda sålänge den är digital för $ 1,000 ($900, 8, 7...)??

Mvh A*

Om man ser hur utvecklingen gått på andra håll, handlar det snarare om en liten plastlåda av okänt ursprung som kostar 675:- + moms.... För några år sedan köpte en kamrat till mig en cd-brännare för nära 6 tusen. Single-speed och massor med begränsningar när det gällde antal nivåer på mappar etc. Tomma CDR kostade strax under hundralappen och ungefär hälften av alla bränningar gick åt skogen.
Idag kan jag köpa en 52x CD-brännare för 210:- + moms, media för några kronor styck och en bränning misslyckas i princip aldrig....

Varför skulle inte samma utveckling drabba Hifi-branschen?

/ B

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-25 21:23

Datorbranschen kan man väl ändå inte jämföra med hifibranschen?? 8O
Hifi har funnits för privatpersoner i över 50 år och datorer har varit tillgängliga för privatpersoner sedan i början av 90-talet.
Hifi är helt klart mer "tidlöst" än vad datorer är....

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 21:38

Hej m!

Är det inte snarare Hifi är helt klart mer "subjektivt" än vad datorer är.... m menar 8)!
A*lltså i den tidllösa esoteriska cd-spelaren à 100,000 kr sitta samma gamla cd-rom drive
samt småsignalskomponenter som uti den dyraste proffs cdROM-spelaren à 2395 kr, o om nu
datakomponenterna kontinuerligt bliva billigare o bättre så komma förr el senare ngt tekniksnille
... ChockA* hifibranschen med bättre ljudande produkter till 1/10-delar av nuvarande priser, elle?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 21:40

marbrink skrev:Datorbranschen kan man väl ändå inte jämföra med hifibranschen?? 8O
Hifi har funnits för privatpersoner i över 50 år och datorer har varit tillgängliga för privatpersoner sedan i början av 90-talet.
Hifi är helt klart mer "tidlöst" än vad datorer är....

Håller inte med. Datorer har funnits lika länge som HiFi. Och i begynnelsen var inte HiFi något för "vanligt folk" heller, helt enkelt för dyrt.

Håller vi oss till Creme de la Creme är det inte så stor skillnad på dagens bästa HiFi och det som kunde åtnjutas för 30 år sedan. Men lägsta-nivån har stigit otroligt! Och framför allt på priset på denna lägsta-nivå. Jag vågar påstå att en kompaktanläggning för ett par tusen (dvs en tiondel av en normalhygglig månadslön) slår i stort sett vad som helst som gick att köpa för en normal månadslön eller två på 50 eller 60-talet. Men en toppanläggning från den tiden kan än idag konkurrera med dagens grejor, om än möjligen med vissa begränsningar.

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 21:48

Hej B50x!
Bill50x skrev:Jag vågar påstå att en kompaktanläggning för ett par tusen (dvs en tiondel av en normalhygglig
månadslön) slår i stort sett vad som helst som gick att köpa för en normal månadslön eller två på
50 eller 60-talet. Men en toppanläggning från den tiden kan än idag konkurrera med dagens grejor,
om än möjligen med vissa begränsningar.

- Precis dettA* hade velat skriva ifall:
#1 A* hade kunnat uttrycka det lika väl samt om
#2 A* ens levt i slutet på 60-talet! (fn där missA* nåt jääävligt cooolt :cry: :(!!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-25 21:53

Bill50x skrev:

/ B

Därför att branchen inte vil ha den utvecklingen. Varken företagen elller kunderna, och framför allt inte tidningarna. En CD-spelare för 5000kr KAN inte låta lika bra som en för 10000. Det GÅÅÅÅÅR inte. Man KAN inte jämföra saker mot varandra om dom kommer från olika prisklasser. Den dyraste är ALLTID bättre. Bara att läsa vilken HiFi-blaska som helst, eller på något annat forum på Nätet.

Så en Krell för 90kkr kommer alltid att vara mycket bättre än en exakt likadan apparat, men mycket lägre pris, från Kina. Just det höga priset gör den automatiskt bra, eftersom produkter i samma prisklass är någorlunda likvärdiga, dock alltid bättre än produkter i lägre prisklaser.
Ja, ni fattar va? Det är ovanstående som driver branchen, blaskorna och hela ****ing HiFi-hobbyn. Ingen, eller i alla fall få, vill ha någon förändring.

Det kan dock hända att förändringen kommer ändå. Om folk som skiter i pris och märke (och mer bryr sig om ljudet) blir tillräckligt många så kommer det en förändring. Men som det ser ut nu ses det från folk med "fina" (läses på Lindingö-stockholmska) apparater, ned på kinesisk produkter och framför allt, folk som köper dessa. Man vill helt enkelt inte verka dum som köpt ett slutsteg för 75000 när man kunde fått ett lika bra för 12000. Alltså skäller man på dom billiga grejjorna för att försvara sina egentligen dåliga köp. Så kan det vara, enligt Max uppfattning.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-25 22:08

Audiomanikern: Nu pratade ju jag inte om cd-spelare utan om hifi i stort. Billigare produkter är inte alltid sämre än dyra. Det tycker jag absolut inte.
Jag menar precis vad jag sa "hifi är klart mer tidlöst än vad datorer är"...där med säger jag inte att inte hifi utvecklas, men absolut inte i samma takt som datorer gör. Jämför hifi från '95 och och datorer från '95 så förstår du nog....

Bill50x: Misstolkar du mig med vilje eller?? Jag skrev "för privatpersoner" både ang. hifi och datorer.
I början av 90-talet var också datorer för dyrt för de flesta människorna, precis som hifi kanske var det för de flesta i början av 50-talet....
Datorer är gjorda för att sälja på volym och man bryr sig inte speciellt mycket om kvalité. Ser man fina nätdelar och robusta chassien i datorer kanske?? det har inte jag sett iaf...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 22:19

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Därför att branchen inte vil ha den utvecklingen. Varken företagen elller kunderna, och framför allt inte tidningarna. En CD-spelare för 5000kr KAN inte låta lika bra som en för 10000. Det GÅÅÅÅÅR inte. Man KAN inte jämföra saker mot varandra om dom kommer från olika prisklasser. Den dyraste är ALLTID bättre. Bara att läsa vilken HiFi-blaska som helst, eller på något annat forum på Nätet.

Så en Krell för 90kkr kommer alltid att vara mycket bättre än en exakt likadan apparat, men mycket lägre pris, från Kina. Just det höga priset gör den automatiskt bra, eftersom produkter i samma prisklass är någorlunda likvärdiga, dock alltid bättre än produkter i lägre prisklaser.
Ja, ni fattar va? Det är ovanstående som driver branchen, blaskorna och hela ****ing HiFi-hobbyn. Ingen, eller i alla fall få, vill ha någon förändring.

Det kan dock hända att förändringen kommer ändå. Om folk som skiter i pris och märke (och mer bryr sig om ljudet) blir tillräckligt många så kommer det en förändring. Men som det ser ut nu ses det från folk med "fina" (läses på Lindingö-stockholmska) apparater, ned på kinesisk produkter och framför allt, folk som köper dessa. Man vill helt enkelt inte verka dum som köpt ett slutsteg för 75000 när man kunde fått ett lika bra för 12000. Alltså skäller man på dom billiga grejjorna för att försvara sina egentligen dåliga köp. Så kan det vara, enligt Max uppfattning.

Jodå, samma utveckling drabbar redan HiFi-branschen. Fast vissa har inte fattat det ännu... Det finns alltid en liten klick som betalar vad som helst för lite udda apparater, och det är inget fel i det. Men de stora pengarna kommer finnas inom den stora massan, dvs bland sk "vanligt folk". Det betyder med automatik en billigare lösning som kan accepteras av de allra flesta.

Det här är inte en särskilt kul utveckling, men den är inte något nytt. Det positiva är att "lägsta-nivå" höjs dramatiskt, det negativa är att spetsteknologin kanske försvinner....

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-25 22:32

Audiomanikern skrev:Hej m!

Är det inte snarare Hifi är helt klart mer "subjektivt" än vad datorer är.... m menar 8)!

Jo, just det. Det för med sig det intressanta, att eftersom datorprestanda är relativt lättmätt, så är priset en ruskigt avgörande faktor. Därmed finns det nästan bara billiga datorer idag. Det är tom för så dyrt att göra nåt som är snabbare än det billiga att gamla superdatoranvändare börjat bygga superdatorer genom att koppla ihop många "billiga konsument-PC".
Enda chansen att få upp priset på en dator är att göra den trendig, eller att få kunden att tro att den har någon annan kvalitet än rena prestanda. Jag tycker nog att hifibranschen lyckas "bättre" med det uppdraget. :wink:

Ovanstående kanske är lite hårddraget, förlåt, hårdraget, men lite sanning finns det i det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 22:35

marbrink skrev:Bill50x: Misstolkar du mig med vilje eller?? Jag skrev "för privatpersoner" både ang. hifi och datorer.
I början av 90-talet var också datorer för dyrt för de flesta människorna, precis som hifi kanske var det för de flesta i början av 50-talet....
Datorer är gjorda för att sälja på volym och man bryr sig inte speciellt mycket om kvalité. Ser man fina nätdelar och robusta chassien i datorer kanske?? det har inte jag sett iaf...

Nejdå, jag misstolkar ingen med vilja. Visst är datorer gjorda för att säljas i volym, men det är dagens hifi oclkså. Det finns "fina nätdelar och robusta chassien i datorer" också, letar man runt ser man det. Men precis som du inte hittar kvalificerad hifi på OnOff, hittar du inte kvalificerade datorprylar där heller.... Vill man köpa en nätdel av vilken kvalité som helst kan man hitta sådana för 150 spänn. Vill man ha tysta högkvalitativa "renduntant" nätdelar kostar de 3-4 tusen....

Detsamma gäller "lådor", alltifrån några hundralappar till många tusenlappar.....

/ B

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-25 22:41

Visst finns det seriösa datorer, men inte i samma utsträckning som hifi. Den hifi:n som vi köper är inte avsedd för att säljas i närheten av samma volymer som datorer...
Jag tycker datorer börjar bli mer och mer jämförbart med vitvaror och och att hifi/high end mer passar att jämföras med bilindustrin....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 22:54

marbrink skrev:Visst finns det seriösa datorer, men inte i samma utsträckning som hifi. Den hifi:n som vi köper är inte avsedd för att säljas i närheten av samma volymer som datorer...
Jag tycker datorer börjar bli mer och mer jämförbart med vitvaror och och att hifi/high end mer passar att jämföras med bilindustrin....

Den Hifi som "vi" köper är inte alls jämförbar med de datorer som säljs på OnOff och liknande ställen. Helt rätt. Men det säljs datorer som är lika seriösa som det "vi" köper inom hifi-världen. Arbetsstationer där bara grafikkortet kostar mångdubbelt mer än vad en komplett dator kostar för oss vanliga dödliga....
Du kan köpa en normal dator för priset av ett kylskåp men du kan likväl slanta upp flera hundra tusen för en arbetsstation - precis som för en kompetent cd-spelare, typ Linn CD12....

Jämförelsen med bilindustrin förstår jag inte alls, hur menar du?

/ B

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-09-25 22:54

Hej marbrink

Den liknelsen ställer jag upp på :) bra jämförelse

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-25 23:16

Bill50x skrev:Du kan köpa en normal dator för priset av ett kylskåp men du kan likväl slanta upp flera hundra tusen för en arbetsstation - precis som för en kompetent cd-spelare, typ Linn CD12....

/ B

Det är bara det att skillnaden i prestanda mellan den billiga datorn och en arbetsstation är stor. Skillnaden i prestanda mallan en CD/DVD för 5000 spänn och en Linn CD12 är inte särskilt stor, och jag är inte ens säker på att Linn är den bättre!

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-09-25 23:34

Ähhh vi pratade väl generellt ??? i så fall förstår jag inte den
liknelsen :?:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-25 23:44

Larsho skrev:Ähhh vi pratade väl generellt ??? i så fall förstår jag inte den
liknelsen :?:

Om jag säger så här då: Skillnaden mellan "midFi" och "high end" produkter är inte alls i relation till priset. Det finns också exempel på direkt undermåliga "high end" produkter.
På datorsidan fungerar det inte riktigt likadant... Det är väldigt svårt att sälja dyra grejjor om du inte ha papper på att prylarna faktiskt presterar något.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-26 00:02

Bill50x: Det jag menar med jämförelsen med bilindustrin är att det finns hifi i alla olika prisklasser och i nästan vilket utförande som helst och för vilken kund som helst. Precis som det finns med bilar.
Man kan köpa en bil för 90000 kr och man kan köpa bilar för 9 miljoner. Nu är ju frågan om bilen för 9 miljoner verkligen är bättre än den för 90000 kr? I vissa avseenden, men kanske inte alla...
Men för kunden som köper bilen för 9 miljoner är den tydligen värd pengarna..
Jag tror/tycker att hifi blir lite bättre ju mer pengar man lägger till en viss gräns. Efter den gränsen spelar inte längre pengar någon roll.
Folk som inte vill köpa dyr hifi behöver inte göra det...och dom som gör det tycker uppenbarligen det är värt varenda krona. :)

Max_Headroom: Jag vågar nog lova dig att Linn CD12 är bättre än alla dvd-spelare för 5000 kr, iaf ljudmässigt! :lol:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-26 00:20

Förresten, om nu inte hifi är mer tidlöst än datorer, varför är då nästan alla LTS rek. produkter från 90-talet? :roll:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 00:23

... då
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-26 16:58, redigerad totalt 1 gång.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-26 00:32

haha...du är för söt Audiomanikern! :lol: 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 00:35

... hej
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-26 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-26 00:41

Audiomanikern: Om man sätter någon på en Nordost Valhalla och en annan på en Transparent kabel så lär nog personen märka skillnad där också... 8O

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 02:09

... tack
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-26 16:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 02:14

... okej
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-26 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi