Nu vet jag ju inte om det redan förekommit en sådan här "vem är alla" tråd i detta forum. Isåfall får ni väl säga åt mig att sluta tramsa. Annars får ni gärna göra det motsatta och börja tramsa, det vill säga göra samma sak som jag i det nedanstående - berätta vilka ni är!
Det kan se ut såhär:
Hej och hallå!
EN (nästan helt ogenomtänkt) PRESENTATION
av Ing. Öhman
Heter Ingvar Gilbert Igor John Peder Nikolaus Öhman, men de flesta säger Ingenjörn, Ingvar, Igge eller Öhman. Är enögd, halt, flintskallig, saknar ordningssinne och är extremt glömsk. Lider dock märkvärdigt lite av allt detta.
GÖR, DET GÖR JAG
Har en liten firma vid sidan om min anställning på Trimble (där jag arbetar på utvecklingsavdelningen med eletronikkonstruktion, för geodetiska mätinstrument).
Mitt egna företag startade jag 1978, då som ett institut för akustisk perseptionsforskning (psykoakustik). En bieffekt av de studier som gjorts var att det huvudsakliga instrument som användes för forskningen - ljudkällan pi60 - började efterfrågas och sedan 1983 utan avbrott tillverkas för hugade (och tålmodiga! Leveranstiden är mycket lång) spekulater. Om de godkänns som köpare vill säga.
Ytterligare sisådär 30 modeller finns idag på programmet varav den lilla piP, den förfinade pi60s (signatur) och jättesystemet i64z samt basmodulen profY-4 tycks vara extra i blickfånget just nu, liksom förstås de mycket udda surroundmodulerna kallade ambiens.
Denna tillverkande verksamhet hjälper idag till att finansiera forskningen och utveckling för att hålla firmans förluster på en nivå jag har råd att finansiera på överblivna slantar från min anställningslön.
TYCKER GÖR JAG OCKSÅ
Jag ogillar att det i hifi-branschen framförs så mycket "åsikter" om objektiva ting. Saker är som de är, oavsett om någon "tycker" annorlunda. Att tycka att en apparat är tyngre än en annan tjänar ingeting till om verkligheten är den motsatta.
Jag ogillar i lika hög grad att det är så vanligt med ogenerositet när det gäller subjektiva ting. Alla måste få tycka om, eller ogilla, vad de vill - var och en är ju expert på sin egen smak!
ÄR FÖLJANDE:
Är erkänt hifi-politiskt inkorrekt. Tycker att sakfrågor är viktigare än att hålla sig väl med alla medvetna eller omedvetna bedragare. Detta retar bedragarna. Ibland retar det även andra än bedragarna, det tycker jag är lite synd.
Är också chefsidéolog för LTS och ansvarig utgivare för den oberoende tidskriften Musik och Ljudteknik som ges ut av LTS, men är inte ansvarig för att den skall komma ut.
Är märkvärdigt dåligt intresserad av hifi-apparater. Är nöjd och glad om de spelar mina skivor så att jag blir förflyttad i tiden och rummet, för det är så jag ser på anläggningen - en teleporter och tidmaskin för ljud. Ganska magiskt egentligen.
Med en hemmabioanläggning funkar det ju för både ljud och bild förstås. Gillar när apparaterna gör sitt jobb så bra att de inte stör varken mig eller musiken, om de bara fungerar och inte behöver bytas eller fipplas med. Känner mig därvidlag som en udda fågel bland många fippelintresserade "hifi-människor". Men tittar både roat och förvånat på deras fippel.
Äger ungefär lika mycket vinyl som CD (1000 st?) några hundra LD och kanske lika många DVDer, många hundra videor (av synnerligen varierande kvalitet...) och några hundra stenkakor.
På sätt och vis, oaktat musiken, är det roligast att spela stenkakorna, för det är den längsta och mest fascinerande resan. Har troligen sisådär 25 DVD-A:er också.
Utöver Musik och Film så älskar jag en himla massa saker som inte finns plats att berätta om här, men jag kan avslöja att nästan alla har att göra med kommunikation, utforskande eller skapande i en eller annan form.
Vilka är ni?
Vänligaste hälsningar, Ing. Öhman