Jag gick in på hifi-klubben Uppsala häromsistens för att titta på ett par högtalare. Jag meddelade vilken prisklass som intresserade mig (och förväntade mig att säljaren hade ett par favoriter för pengarna), varpå jag fick frågan: "Vad lyssnar du på?". Mitt ganska självklara svar blev "Musik". (SURPRISE!!!)
Skall det verkligen spela någon roll? Ok om han frågade om jag ville ha ruttet ljud (läs tokmycket bas, odetaljerat mellanregister och vass diskant) eller bra återgivning - High Fidelity. Men borde inte
HiFi-klubben vara intresserade av att endast förmedla det sistnämnda.
Att försäljaren sedan
absolut tyckte att jag skulle köpa just de högtalare han kom att rekommendera, för jag kan ju alltid lämna tillbaka dem sedan (golvare + 1,5 km på cykel

) och de låter riktigt bra i basen och du kan ju alltid lämna tillbaka dem
sedan om tio dagar och de har ett riktigt bra mellanregister och du kan inte få bättre högtalare för pengarna och du kan ju ta hem dem och lyssna hemma i
tio dagar och sedan häva köpet och... gjorde att jag styrde min kosa åt annat håll. Mot lugnare takter.
Nu bor jag i ett ödetorp i vildmarken. Inga försäljare. Och gissa vad jag lyssnar på?
Musik.