Då bestämde jag mig för att inte köpa...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PhilipParris

Då bestämde jag mig för att inte köpa...

Inläggav PhilipParris » 2003-09-30 01:38

Jag gick in på hifi-klubben Uppsala häromsistens för att titta på ett par högtalare. Jag meddelade vilken prisklass som intresserade mig (och förväntade mig att säljaren hade ett par favoriter för pengarna), varpå jag fick frågan: "Vad lyssnar du på?". Mitt ganska självklara svar blev "Musik". (SURPRISE!!!)

Skall det verkligen spela någon roll? Ok om han frågade om jag ville ha ruttet ljud (läs tokmycket bas, odetaljerat mellanregister och vass diskant) eller bra återgivning - High Fidelity. Men borde inte HiFi-klubben vara intresserade av att endast förmedla det sistnämnda.

Att försäljaren sedan absolut tyckte att jag skulle köpa just de högtalare han kom att rekommendera, för jag kan ju alltid lämna tillbaka dem sedan (golvare + 1,5 km på cykel 8O ) och de låter riktigt bra i basen och du kan ju alltid lämna tillbaka dem sedan om tio dagar och de har ett riktigt bra mellanregister och du kan inte få bättre högtalare för pengarna och du kan ju ta hem dem och lyssna hemma i tio dagar och sedan häva köpet och... gjorde att jag styrde min kosa åt annat håll. Mot lugnare takter.

Nu bor jag i ett ödetorp i vildmarken. Inga försäljare. Och gissa vad jag lyssnar på?

Musik.

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-09-30 08:32

Jag gillar sista meningen:

"Nu bor jag i ett ödetorp i vildmarken. Inga försäljare. Och gissa vad jag lyssnar på?

Musik."

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2003-10-05 12:01

Det gör väl inte så mycket om säljaren frågar vad man lyssnar på. Det kan ju vara lite skillnad om man mest lyssnar på Hårdrock och Techno, eller om man lyssnar uteslutande på aukustiskt musik.. Det borde ju påverka valet av högtalare ganska ordentligt tycker jag.

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-10-05 14:39

Sålänge inspelningen är bra så anser jag inte att musikstil ska spela någon som helst roll hos en bra högtalare. Och det är också min uppfattning att det inte gör heller, hos bra högtalare det vill säga. 8)

/Erik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-05 15:20

Senaste gången Morello var inne på hifiklubben i Uppsala utspelade sig följande konversation:

Säljare: "En kopp kaffe?"

Morello"Nej tack"

Säljare: "Ett glas vin?"

Morello "JAAAA! gärna det tack :D "

Säljare "Rött eller vitt?"

Morello "Rött tack"

Efter några sekunder hade Morello ett glas rött, gott vin i handen.

Det kallar jag service! 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PhilipParris

Inläggav PhilipParris » 2003-10-06 00:10

PhilipParris har vid vissa tillfällen också blivit vänligt bemött på hifiklubben i Uppsala, något annat har jag inte påstått. Vem skall man besöka för att få vin? 8O

Vem lyssnar "uteslutande på aukustiskt musik"??? Jag har aldrig i hela mitt liv träffat en sådan människa. :D

Användarvisningsbild
patrikpolly

Inläggav patrikpolly » 2003-10-06 08:44

Har jobbat på en Hifibutik i sthlm förut.
En intränad replik som sitter i ryggraden är just "vad lyssnar du på för någon musik", både för att styra in köparen på rätt sorts högtalare och även därför att man ska kunna välja demomusik.

Dock tycker jag att en högtalare ska kunna spela all musik :)

Driver butiken HiEnd of Sweden i Stockholm

http://www.hiend.se

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2003-10-07 23:36

Rödvin?

Jag får nog "ta ett snack med Leffler" :twisted: :D

Användarvisningsbild
chrixter

Re: Då bestämde jag mig för att inte köpa...

Inläggav chrixter » 2003-10-09 14:43

PhilipParris skrev:han kom att rekommendera, för jag kan ju alltid lämna tillbaka dem sedan (golvare + 1,5 km på cykel

Helleduttande då, att kosta på en taxi var helt otänkbart? Billigare och smidigare utvärdering än att lyssna på högtalarna i eget bo under 10 dar för endast taxi 2 x 1.5 km är väl svårt att finna? Tycker det låter som superschyst service av Hifi-klubben...

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2003-10-10 14:31

morello, :D
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2003-10-16 21:45

Äh, Diana Krall fans verkar vara nöjda med tvåvägs stativhögtalare men det duger inte om man lyssnar på The Prodigy.

Användarvisningsbild
PhilipParris

Inläggav PhilipParris » 2003-10-17 02:06

pLudio skrev:Äh, Diana Krall fans verkar vara nöjda med tvåvägs stativhögtalare men det duger inte om man lyssnar på The Prodigy.

??? Är jag eller du dum? Jag förstår inte vad du menar. Tar du någons sida? Tycker du att högtalare måste anpassas efter musik? Försök igen!
Senast redigerad av PhilipParris 2003-10-17 02:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PhilipParris

Re: Då bestämde jag mig för att inte köpa...

Inläggav PhilipParris » 2003-10-17 02:08

chrixter skrev:Helleduttande då...

Att kosta på en taxi var helt otänkbart!!!

Användarvisningsbild
PhilipParris

Inläggav PhilipParris » 2003-10-17 02:09

patrikpolly skrev:...tycker jag att en högtalare ska kunna spela all musik :)

!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2003-10-17 12:51

Högtalare måste anpassas efter budgeten och då får man kompromissa. Jag kan förstå om en säljare frågar vad man lyssnar på för att snabbt få ett hum om vad man kan tänkas ha för krav vid en kompromiss.

Om jag åter skall vara lite fördomsfull så verkar de som väljer bort återgivningen av de lägre frekvenserna till förmån för allmänt bättre återgivningskvalité lyssna på Diana Krall och dylikt men inte på techno.

Så jag tror mig ha förståelse men tar ingens sida.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-10-24 22:57

:( Tyvärr så är väl alla anläggningar om man inte badar i pengar som Joakim von Anka en kompromiss.
Har man en viss musiksmak kan man onekligen optimera anläggningen för denna och få mer för pengarna så att säga.
Bravo

Återgå till Generellt om hifi