Riktigt bra högtalare - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Riktigt bra högtalare - finns det?

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-24 21:26

Nu har jag suttit och läst Ino's katalog ingen, fast jag lovat mig själv att låta bli. Det kan bli dyrt det här...

Finns det NÅGRA som helst vettiga högatalre på marknaden att köpa (ej ino)? Alltså som kan köpas med hyggligt snabb (några veckor) levranstid? Priset spelar ingen roll, jag undrar alltså om det existerar några rikgit, riktigt bra alls.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-24 21:29

Hej!

Kanske ngt A*ktivt uti StudioSvängen? A*TC? PMC? Genelec?

Mvh A*(DHD? (A*ppropå: FOXNews Fair & Balanced så... HiFiForum.nu - mångfaldens forum 8) 8)!!))

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-24 22:16

Nä, givetvis finns det inga som helst vettiga högtalare att köpa, oavsett vad man är beredd att betala. Hela businenessen är bara en enda stor bluff. 8O

Frågan är ju lite vad som är riktigt bra högtalare enligt just din uppfattning? Vilka egenskaper vill du att dom ska ha?

Jag har nu inte läst Inos broschyr men jag gissar att där pratas om olika mätvärden som i princip skulle göra alla andra högtalare som någonsin tillverkats värdelösa eller nånting ditåt?

Eller... varifrån har du fått idén att det inte skulle finnas några "vettiga" högtalare?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-24 22:26

Blue skrev:Jag har nu inte läst Inos broschyr men jag gissar att där pratas om olika mätvärden som i princip skulle göra alla andra högtalare som någonsin tillverkats värdelösa eller nånting ditåt?

Knappt några mätvärden alls nämns.

Krav på "bra" högtalare:

- Goda, och framför allt, kontrollerade spridningsegenskaper. D.v.s. tonkurvan ska inte innehålla några större dippar varken framåt eller "off axis" (bredare, grunda dalar är mer OK). Självklart kommer spridningen att bli allt mer riktad, högre upp i frekvens. Inga "spikar" får finnas i frekvensgången, varken on eller off axis. Detta är ett område som jag upplever som svårt att få till, många högtalare har problem med detta.

- Låg dist, även vid höga ljudtryck

- Frekvensgång som är "så gott som rak" on axis.

- Högtalaren skall behålla sin karraktär vid höga ljudtryck.

- Fas korrekt.

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2004-10-24 22:30

Beror på vad du menar med "vettiga". Gillar du ljudet från någon högtalare är dom lika vettiga som vilken annan som helst. Tycker jag iaf.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-24 22:43

Sorry, men det finns för många parametrar i en högtalare som påverkar ljudet och kopplingen till lyssningsrummet för att en meningsfull jämförelse ska kunna göras via databladsläsning.
Lika lite som "körglädje" i en bil kan beskrivas med hur många cylindrar/hästkrafter/eldrivna fönsterhissar/inställbar fjädring/antal dörrar/"you name it"....

Istället får man gå efter konstruktionsprinciper och leta efter det som man tror kan vara bra. Vill du ha högt ljudtryck vid 20 Hz kanske en liten stativare inte är rätt val, för att ta ett exempel.... Vill du "stampa-takten"-kvalitet kanske inte stora elektrostater är första prio....

Och så vidare. Vad är det du vill ha, ur musikalisk synvinkel?

/ B

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-24 22:47

Max: Du har absolut en poäng i att det finns väldigt få högtalare (om ens några alls) som klarar av alla dessa (och andra tänkbara) "hifiparametrar" på en och samma gång. Ofta är ju ett par högtalare väldigt bra på någon eller några av parametrarna, men sämre på andra, eller så är dom lite halvbra över alla parametrar. Det är väl en ganska vedertagen sanning att det inte existerar något som kan kallas "den perfekta högtalaren".

Men... om man då förutsätter att man måste kompromissa, behöver det egentligen vara så illa? Själv är jag ju då "subjektivist" så att det står härliga till. Gillar jag hur ett par högtalare låter så är det för mig "bra högtalare" oavsett hur högtalarna tekniskt sett uppfyller "hifiparametrarna".

Och varför göra det konstigare än så, egentligen? Om du provar ett par högtalare hemma, men din elektronik och tycker att dom låter bättre än något annat du är beredd att betala för... Då finns det väl ingen anledning att hänga upp sig på att testerna säger att dom har en mikroskopisk färgning i övre mellanregistret eller nånting ditåt?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-10-24 22:49

Håller mig till den gamla "sanningen" att databladsläsning kan sålla ut en hel del dåliga högtalare men inte visa vilka som är bra. Men visst får man kompromissa i de allra flesta fall.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-24 23:37

Hej!
iffe skrev:Håller mig till den gamla "sanningen" att databladsläsning kan sålla ut en hel del dåliga
högtalare men inte visa vilka som är bra.

- Väl talat :D! TyckA* med!... om F/E, bt & Co sållar bort mängder med
fjams är för resterande lyssningen kröna återgivare ljuda ljuvast #1 bäst!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Riktigt bra högtalare - finns det?

Inläggav Svante » 2004-10-25 00:20

Max_Headroom skrev: jag undrar alltså om det existerar några rikgit, riktigt bra alls.

CD: 0-20 000Hz +/- 0,5 dB SNR 96 dB THD -100 dB
Förstärkare 0-100 000 Hz +/-0,5 dB SNR 100 dB+ THD -100dB
Högtalarkabel: 0-100 000 Hz +/-0,05 dB, SNR ? THD -150 dB?
Högtalare 20-20 000 Hz +/- 5 dB (glöm inte riktningarna) SNR ? THD -50 dB

Om vi nu ska koncentrera oss på några egenskaper som vetenskapen vet påverkar ljudet. Så: Nej, det gör det inte. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: Riktigt bra högtalare - finns det?

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-25 00:41

Hej pojkar små som leka sandlåda uti sandlådan!
Svante skrev:Högtalarkabel: 0-100 000 Hz +/-0.05 dB, THD -150 dB?
Högtalare: . . . 20-20 000 Hz +/- 5.00 dB, THD -50 dB

- Här ses ju med esoterisk tydlighet hur överlägsen högtalarkabel är o då borde väl rimligen
merparten av hifibudgeten således spenderas på just esoteriska högtalarhifikablar, eller hur!
Mena man köper & kör ju hellre Porche än Skoda, som bonden sade till sockergrisen sin :mrgreen: :mrgreen:!!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-25 01:34

B&W 800 serie nämns ju som bra högtalare..
LTS är väl bra, Carlsson, NHT 2.9, 3.3 etc, Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..
http://www.nordsp.se/aurus/index.shtml

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2004-10-25 05:57

Jag tror iofs att IÖ:s högtalare är bäst på just det ni skriver och sen så låter dom väldigt bra. Självklart så av olika anledningar är det inte högtalare för alla även om jag nu tror att det IÖ gör är det dom flesta seriösa tillverkare försöker uppnå eller iaf försökte. Man får ju inte heller glömma att IÖ har försprång mot många tillverkare, han har ju hållit på väldigt länge.

Jag tycker också att aktivt delade system som IÖ:s större system verkar vara vägen att gå. Jag tycker inte heller att inos högtlare är speciellt dyra om man jämför med andra tillverkares högtalare. Nu är det väl så att IÖ: inte är direkt intreserad av att sälja en massa bara, jag tror inte ens han säljer separata basar om man inte har sidosystem, han har inte ens hemsida och all handel sker igenom honom personligen.

Själv är jag inne på aktivt delade system även om det inte skall bli ino utan en kombination av DIYtips av dom som befinner sig här (är helt inkompeten själv) iofs så kommer det bli inohögtalare rakti igenom tillslut :)

Men som vanligt. Alla får ju själv lyssna och skapa sig en uppfattning.

//jonas

edit: DIY
Senast redigerad av besan 2004-10-25 15:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 09:54

Kraniet skrev:B&W 800 serie nämns ju som bra högtalare..
LTS är väl bra, Carlsson, NHT 2.9, 3.3 etc, Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..
http://www.nordsp.se/aurus/index.shtml

NHT 2.9 och 3.3 säljs ju inte längre.
Kul att någon nämner Carlsson! Jag kom att tänka på dom när jag skrivit inlägget. Dom är ju billiga också, även om jag inte kan ha dom av möbleringsskäl. I övrigt föredömliga produkter.

besan skrev:Jag tycker också att aktivt delade system som IÖ:s större system verkar vara vägen att gå. Jag tycker inte heller att inos högtlare är speciellt dyra om man jämför med andra tillverkares högtalare.

Jag tror faktiskt att man redan i "lägre prisklasser" kan tjäna på att ta bort basen från resten av högtalaren och placera basarna på mer lämpliga ställen. Istället för fullrange för kanske 30000 så köper man toppar för 15k, basar för 5k (kräver självbygg eller i alla fall byggsats) och filter och förstärkare för 10k. Jag tror en sådan läsning har bättre chanser till ritktigt bra ljud. Inte alltid, förståss, men genrellt. Tyvärr envisas ju dom flesta subbastillverkare med att bygga in förstärkare och filter i lådan, vilket gör att man ändå måste köpa ett löst filter till toppsystemen. Om man nu inte vill att topparna ska köra fullrange också, men då tappar man ju större delen av poängen med delat system.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-25 10:28

Intelligent Sound räknar jag till ett av de få högtalarmärken som producerar riktigt bra ljud :) (till skillnad från deras marknadsföringsteknik alltså :cry: ). Har lyssnat mycket på flera av deras modeller senaste åren. De låter ovanligt detaljerat, tydligt och rent med väl definierat stereoperspektiv. Bra monitoregenskaper alltså, varför de används mycket professionellt, tex norsk radio använder dem uteslutande och många fler. De är inte lika kända i hifikretsar(precis som ino audio), vilket jag tycker är lite synd. I mitt tycke är de (minst) ett par klasser bättre än NHT:s gamla populära högtalarserie. Jag har inte hört Ino audio, kan tänka mig att de också är bra men jag vågar inte säga något definitivt innan jag har lyssnat.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-25 11:20

B&W 801 N har nog det du söker.

Dynaudio Evidence Master har nog också ok värden även om jag tyckte den lät sisådär.
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-25 11:30

Rydberg skrev:B&W 801 N har nog det du söker.

Stämmer nog bra men den är inte gratis heller :P .

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-25 12:00

Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 12:09

Alexi skrev:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=14993&item=5727638861&rd=1&ssPageName=WDVW

Skickas bara inom USA. Synd, för det var ju ett fynd utan dess like annars.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-25 12:34

Sånt brukar alltid vara förhanldingsbart.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

malare

Inläggav malare » 2004-10-25 12:34

Kraniet skrev:Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..

Det ska väl inte ta alltför lång tid att få fram ett par. Lådor har jag på lager. Det går i alla fall mycket fortare än om man beställer från Ino-audio efter vad jag har hört :wink:

Jag kan ordna lyssning på Aurushögtalarna i Stockholm om någon är intresserad. En bekant till mig på Lidingö har ett par demoexemplar som han har lånat.

Mvh. Per Målare

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-25 12:41

malare skrev:
Kraniet skrev:Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..

Det ska väl inte ta alltför lång tid att få fram ett par. Lådor har jag på lager. Det går i alla fall mycket fortare än om man beställer från Ino-audio efter vad jag har hört :wink:

Jag kan ordna lyssning på Aurushögtalarna i Stockholm om någon är intresserad. En bekant till mig på Lidingö har ett par demoexemplar som han har lånat.

Mvh. Per Målare

det ska jag försöka komma ihåg tills då jag flyttat ner till storstan :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-25 12:58

Max_Headroom skrev:Krav på "bra" högtalare:

- Goda, och framför allt, kontrollerade spridningsegenskaper. D.v.s. tonkurvan ska inte innehålla några större dippar varken framåt eller "off axis" (bredare, grunda dalar är mer OK). Självklart kommer spridningen att bli allt mer riktad, högre upp i frekvens. Inga "spikar" får finnas i frekvensgången, varken on eller off axis. Detta är ett område som jag upplever som svårt att få till, många högtalare har problem med detta.

- Låg dist, även vid höga ljudtryck

- Frekvensgång som är "så gott som rak" on axis.

- Högtalaren skall behålla sin karraktär vid höga ljudtryck.

- Fas korrekt.
Håller med i princip men vill varna för denna typ av inlägg. Det används uteslutande vaga ord vilket lämnar oss läsare frågande. Vad är t.ex. "kontrollerad spridning"?

Men som sagt - jag håller med, men.... :lol: :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-25 13:35

Håller med EA! Bättre precision i beskrivning, ger nog bättre resultat...

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-25 14:23

Martin: "De är inte lika kända i hifikretsar(precis som ino audio)"

Du skojar va? Det finns ju knappt en högtalartråd på detta eller andra hififora som inte någon gång kommer in på Ino! Det är väl liksom just i "hifikretsar" som Ino verkligen är just välkänt. Däremot för ju dessa högtalare en ganska blygsam tillvaro i alla andra typer av marknadsföringssammanhang...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-25 14:37

Blue - tror syftningen gällde "hifikretsar utanför detta forumet". Jag hade aldrig hört talas om Ino innan jag kom hit...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-25 16:52

Max Headroom; ja!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 16:57

Johan_Lindroos skrev:Max Headroom; ja!

Förslag? Vi har fått Carlsson, gamla NHT och några till... Vad sägs om Revel? Kan det vara nåt? Energy gjorde bra grejjor i allafall förr och har fått bra recensioner (vad nu det är värt...)...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-25 17:24

Du frågade bara om det finns, inte vilka! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-25 17:27

denna ska ju vara bra enligt vissa.. dock verkar det vara få som verkligen lyssnat på den... att generalagenten är elgiganten kanske inte hjälper.. :roll:

Energy veritas 2.4i

Bild

Nästa

Återgå till Generellt om hifi