Moderator: Redaktörer
Blue skrev:Jag har nu inte läst Inos broschyr men jag gissar att där pratas om olika mätvärden som i princip skulle göra alla andra högtalare som någonsin tillverkats värdelösa eller nånting ditåt?
iffe skrev:Håller mig till den gamla "sanningen" att databladsläsning kan sålla ut en hel del dåliga
högtalare men inte visa vilka som är bra.
Max_Headroom skrev: jag undrar alltså om det existerar några rikgit, riktigt bra alls.
Svante skrev:Högtalarkabel: 0-100 000 Hz +/-0.05 dB, THD -150 dB?
Högtalare: . . . 20-20 000 Hz +/- 5.00 dB, THD -50 dB
Kraniet skrev:B&W 800 serie nämns ju som bra högtalare..
LTS är väl bra, Carlsson, NHT 2.9, 3.3 etc, Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..
http://www.nordsp.se/aurus/index.shtml
besan skrev:Jag tycker också att aktivt delade system som IÖ:s större system verkar vara vägen att gå. Jag tycker inte heller att inos högtlare är speciellt dyra om man jämför med andra tillverkares högtalare.
Alexi skrev:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=14993&item=5727638861&rd=1&ssPageName=WDVW
Kraniet skrev:Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..
malare skrev:Kraniet skrev:Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..
Det ska väl inte ta alltför lång tid att få fram ett par. Lådor har jag på lager. Det går i alla fall mycket fortare än om man beställer från Ino-audio efter vad jag har hört![]()
Jag kan ordna lyssning på Aurushögtalarna i Stockholm om någon är intresserad. En bekant till mig på Lidingö har ett par demoexemplar som han har lånat.
Mvh. Per Målare
Håller med i princip men vill varna för denna typ av inlägg. Det används uteslutande vaga ord vilket lämnar oss läsare frågande. Vad är t.ex. "kontrollerad spridning"?Max_Headroom skrev:Krav på "bra" högtalare:
- Goda, och framför allt, kontrollerade spridningsegenskaper. D.v.s. tonkurvan ska inte innehålla några större dippar varken framåt eller "off axis" (bredare, grunda dalar är mer OK). Självklart kommer spridningen att bli allt mer riktad, högre upp i frekvens. Inga "spikar" får finnas i frekvensgången, varken on eller off axis. Detta är ett område som jag upplever som svårt att få till, många högtalare har problem med detta.
- Låg dist, även vid höga ljudtryck
- Frekvensgång som är "så gott som rak" on axis.
- Högtalaren skall behålla sin karraktär vid höga ljudtryck.
- Fas korrekt.
Johan_Lindroos skrev:Max Headroom; ja!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster