Så rent generellt kan man säga att alla med hemma bio vill att det ska låta så mycket som möjligt för att det ska va häftigt om jag förstår saken rätt.
För att lyckas med det så färgar de sönder ljudet så mycket det går och på köpet får en massa dist.
Det är ju inte så bra.
Men om man skulle ha en kompetent sub som har rak återgivning ner till säg 18-20 Hz kanske å till råga på allt klarar av att hålla 115 db enligt THX då skulle inte en sån subb vara olämplig som komplement till ett par bra golvare eller liknande i en HIFI anläggning ?
Det är väl mest där min förundran ligger i vad skillnaden skulle va på hifibas å biobas om dom båda spelar rent å fint.
Hemmabio anläggningar med underdimensionerade sateliter har jag hört nog av.
Ett exempel är ett BOSE system som i brådrasket köptes i hit till jobbet i ett ogenomtänkt ögonblick. Vid första vokalljud i filmen så dras öronen oundvikligen ner mot hörnet där subben står och möter upp sateliterna ända till 250 Hz om jag inte minns fel.
Nästan helt sömlös ljudbild med bra panorering och kontroll NOOT
Nu ska den skiten ut och jag fick i uppdrag att sköta upphandlingen.
Vi lyssnar i 2 kanal och ibland 5.1 men mest vanlig stero.
Jag sa till säljaren att vi nog helst ser 2 par kraftigare golvare med center än ett system med sub.
Men han höll inte med, "måste ha sub".
Det är väl ok om det inte märks att/var den finns i ljudet. Får se var det landar.