"HIFI" bas kontra "Bio" bas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mike34

"HIFI" bas kontra "Bio" bas

Inläggav mike34 » 2004-10-28 16:15

Tänkte fråga rätt ut å göra nån slags gallup här om skillnaderna.

Jag är av den uppfattningen att HIFI är fråga om att vara så korrekt som möjligt och återge ljud så nära (verkligheten/det man stoppar in) som möjligt.
Har sett/hört att en del anser att vissa subbar passar bättre för bio än HIFI och undrar om inte resonemanget om "så bra åter givning som möjligt" gäller för bio?
Eller är det bara så att bio ställer högre krav/stress på djup i basen för effekterna ?

Alla får ventilera sin uppfattning, det kanske finns ett rätt och fel skulle va kul att höra motiveringeneller vad folk generellt anser är skillnaden.
/Mikael

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: "HIFI" bas kontra "Bio" bas

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-28 16:52

Ofta tycker lite mer ovana hembiolyssnare om när det bullrar och brummar från "subbvoffern". Det finns dock få saker som är så imponerande då man har ett stort kompetent basmodulsystem i ett väl akustikreglerat och ljussatt (dvs mörkt och med neutrala mörka färger) lyssningsrum. Folk kan bli helt chockade över upplevelsen, för det kan även bli en rent fysisk upplevelse som vida överstiger den man kan få på en biograf. De har helt enkelt aldrig varit med om liknande. T.ex. om det är explosioner i krig så tror man att det ÄR krig hemma, vilket det inte blir annars.

Att kalla det ena för HiFi-bas och det andra för hembiobas ttycker jag inte behövs. För egentligen är "Hifi-bas" i den termen som de flesta anser vara "HiFi-bas" alldeles för fjuttigt ändå, inte alls som verkligheten.

KABOOOOOM!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-10-28 18:16

Håller med Johan :)

Ingen skillnad, det som finns på skivan skall återges så korekt som möjligt vare sig det är film eller musik..... 8) Har aldrig förstått skillnaden......
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-28 18:25

Johan_Lindroos skrev:
1.T.ex. om det är explosioner i krig så tror man att det ÄR krig hemma, vilket det inte blir annars.

2.Att kalla det ena för HiFi-bas och det andra för hembiobas ttycker jag inte behövs. För egentligen är "Hifi-bas" i den termen som de flesta anser vara "HiFi-bas" alldeles för fjuttigt ändå, inte alls som verkligheten.

KABOOOOOM!

1.Enda barnet Johan? Inga vilda syskon?

2. Håller med. "Riktig bas" utan rumsresonanser låter tunnt tills det kommer bas på skiva eller film.
I stort sett 100% av dom som har subwoofer(s) har för mycket bas om man bara har nöjt sig med att ställa in den i vardagsrummet.

Annars betyder väl HIFI-bas att man kan njuta av ljudet som presteras och bio-bas att det bara är elände.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-28 19:06

en lite annan vinkling är att bio-muller är svårare att avgöra om det låter rätt eller fel. Därför kan man komma undan med en enklare sub om man bara ska ha den till film.

Hembio-sub är oftast lika med billig sub med mycket dist.

När man spelar musik hör man mycket tydligare när det börjar låta illa och därmed ställer man högre krav.
Dogmatisk Mac-Taliban

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-28 19:07

de flesta "vanliga" hemmabioägare har oftast diskant på max bas på bax och loudness på.. till detta har man sedan en fullt uppvriden subvoffer (vilket bra namn! :) ) som står och skrammlar.. knappast något som kommer i närheten av bra ljud elelr "riktig" bas..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-28 19:32

Kraniet skrev:de flesta "vanliga" hemmabioägare har oftast diskant på max bas på bax och loudness på.. till detta har man sedan en fullt uppvriden subvoffer (vilket bra namn! :) ) som står och skrammlar.. knappast något som kommer i närheten av bra ljud elelr "riktig" bas..

Helt mitt intryck åxå. Dessutom står inte subban där den låter bäst utan där den syns minst. De små sateliiterna låter "så klart, rent och tydligt" att man får huvudvärk......

/ B

mike34

Inläggav mike34 » 2004-10-28 19:56

Så rent generellt kan man säga att alla med hemma bio vill att det ska låta så mycket som möjligt för att det ska va häftigt om jag förstår saken rätt.
För att lyckas med det så färgar de sönder ljudet så mycket det går och på köpet får en massa dist.
Det är ju inte så bra.
Men om man skulle ha en kompetent sub som har rak återgivning ner till säg 18-20 Hz kanske å till råga på allt klarar av att hålla 115 db enligt THX då skulle inte en sån subb vara olämplig som komplement till ett par bra golvare eller liknande i en HIFI anläggning ?
Det är väl mest där min förundran ligger i vad skillnaden skulle va på hifibas å biobas om dom båda spelar rent å fint.

Hemmabio anläggningar med underdimensionerade sateliter har jag hört nog av.
Ett exempel är ett BOSE system som i brådrasket köptes i hit till jobbet i ett ogenomtänkt ögonblick. Vid första vokalljud i filmen så dras öronen oundvikligen ner mot hörnet där subben står och möter upp sateliterna ända till 250 Hz om jag inte minns fel.
Nästan helt sömlös ljudbild med bra panorering och kontroll NOOT :)

Nu ska den skiten ut och jag fick i uppdrag att sköta upphandlingen.
Vi lyssnar i 2 kanal och ibland 5.1 men mest vanlig stero.
Jag sa till säljaren att vi nog helst ser 2 par kraftigare golvare med center än ett system med sub.
Men han höll inte med, "måste ha sub".
Det är väl ok om det inte märks att/var den finns i ljudet. Får se var det landar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-28 19:59

Kraniet skrev:subvoffer (vilket bra namn! :) )

Lågvoffare borde det väl heta?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-10-28 20:43

Eller underhuggare...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-28 23:28

Hej!

Handlar det inte om ljudimpulser i filmer helt enkelt inte finns i musik! Även Subbasljud à la
Techno/Hiphop är ju korta tingestar medan rejält jordbävningsmuller nog allt kan hålla i sig
100-tals ggr längre! Det är, så länge amp & elements-dist är låg o inget typ skallrar, svårt
o kunna bedömma audios ljudkvalitet under 50Hz, än svårare < 40Hz än svårare < 30Hz, osv!
A*lltså har man spelat mkt KyrkOrgel, KontraBas (ElBas) och detsamma spelas på Sub´n så
visst men filmer med låg* o hög** KontraBas/KyrkOrgel samt f.d. Bassist gluttandes filmen
hör eventuellt inte till vanligheterna!

** i frekvens
** i A*mplitud

Mvh A*

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-10-29 03:04

Johan_Lindroos skrev:För egentligen är "Hifi-bas" i den termen som de flesta anser vara "HiFi-bas" alldeles för fjuttigt ändå, inte alls som verkligheten.

KABOOOOOM!

?????????

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-29 07:07

Style skrev:en lite annan vinkling är att bio-muller är svårare att avgöra om det låter rätt eller fel. Därför kan man komma undan med en enklare sub om man bara ska ha den till film.

Håller med.

De välljudande basmoduler jag har hört som funkar på musik med full nivå långt ner funkar även till film. Det omvända har jag inte alltid fått bekräftat. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-29 10:48

en annan viktig grej med hemdio är att man accepterar lägre kvalite på ljudet automatiskt eftersom man har bild som man koncentrerar sig på också.. Även jag som är rätt kritisk när det gäller hur det låter kan acceptera rätt kasst ljud när jag ser på film.. Så länge det inte är några nasala effekter i center eller påträngande diskant iaf.. :roll:
Dock gillar jag inte när suben är på max och pajjar hela balansen.. hmm ja men förutom det så kan jag acceptera ganska mycket :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-29 12:56

Jag tycker distinktionen mellan bio- respektive hifi-bas är onödig, då det i båda fallen handlar om reproduktion av lågfrekvensljud. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-29 12:57

Svante skrev:

Ja, eller lågfrekvenstransduktor. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

mike34

Inläggav mike34 » 2004-10-29 13:10

Morello skrev:
Svante skrev:

Ja, eller lågfrekvenstransduktor. :lol:

Här på jobbet tycker dom att jag ska ställa en vattenskål och ett ben utanför hundkojan :D , det är ju där voffen bor, så jag får väl måla dit en FIDO skylt mellan rören åxå. sätta på tak å fönster med blomlådor. :)
Lite annorlunda blir den nog.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-29 13:17

Vad har du för budget på bio systemet?
Ska du även inhandla försteg/slutsteg?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

mike34

Inläggav mike34 » 2004-10-29 15:39

Alexi skrev:Vad har du för budget på bio systemet?
Ska du även inhandla försteg/slutsteg?

Tanken är egentligen att vi ska bestycka 3 rum
1) Bio rum med allt (duk, proj äkta HD,stryrenhet till bandarna, dvd (VHS), stärkare,högtalare, helst enkelt att styra eftersom många ska använda det och inte alltid är så tekniska)

1) Konferens rum med endast stereo. (samma som ovan fast endast stereoljud, enklare proj)

1) Entre med bildvisning på stor plasma eller liknande utan/eller mycket lågt ljud.
Demo av filmproduktioner, lite välkommen saker å nått att sitta å glo på medans man väntar / typ fika hörna se bra ut mot kund grej.

Inga proffsljudsystem men ändå en imponerande visning på 5-10 minuter som produktionerna brukar va.
Budgeten har jag inte hört nått om :) taklös kanske.... antagligen inte.
Antagligen blir det inte någon komplicerad flerburks förstärkare. typ för/slut.
Det viktigaste är att man kan växla mellan Data/bandare/DVD utan att det ska va nån från driften å göra det åt dom.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-29 16:54

Är det helt fel att kalla det för en "lågfrekvensradiator". :?

WuXian

Inläggav WuXian » 2004-10-29 19:07

rumskakare :?:
rumpskakare :!:

/Tax å mycke´
:idea:

Återgå till Generellt om hifi