Tumregler -vad stämmer/stämmer inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ThePreTor1aN

Tumregler -vad stämmer/stämmer inte?

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-02-21 13:42

Tänkte göra en tråd om tumregler. Hur många tillämpas inom hifi?, bör man göra det? och vad stämmer, stämmer inte?.

Skit in, skit ut är en klassiker.

Man får vad an betalar för. Stämmer nog generellt..
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-02-21 14:29

'Ingen kedja blir bättre än sin sämsta komponent'. Rätt eller fel? :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-02-25 11:28

The only rule is,
there are are no rules.

Ekonomi är inte vetenskap.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-25 11:47

Vissa tumregler blir med korrekt retorik transformerade till huvudregler eller grundregler.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-25 12:18

- Mellan tummen och pekfingret - är en bättre allegori.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2011-02-28 14:44

Teknik utan Ekonomi = Hobby
Ekonomi utan Teknik = Idioti

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-28 16:03

En tumregel är väl att tumregler inte gäller.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-28 16:26

Enda tumreglen som behövs:

1 tum = 25,4 mm
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-28 17:44

# I Danmark användes fram till 1902 ett tummått som motsvarade 26,2 mm. Detta har även använts i Norge (som dock under en period använde en tum på 31,4 mm).
# Tyskland har använt en tum som motsvarade 26,1 mm ("deutscher Zoll"), liksom flera tyska delstater har haft egna definitioner som varierat mellan åtminstone 23,6 mm (Sachsen) och 37,6625 mm
#Digitus (latin för finger) var ett romerskt längdmått motsvarande en fingerbredd eller tum.

* 1 digitus = 1/16 pes (romersk fot) ≈ 1,85 centimeter.

#"Sveriges mått- och viktsystem enligt 1665 års plakat 1 tum = 24,742 mm

#"Måttsystem enligt 1730-talet förordningar
1 verktum = 24,742 mm

1 dec tum = 29,690 mm

#"Måttsystem enligt 1855 års förordning
1 tum = 29,690 mm = 10 linjer = 100 gran = 1.000 scrupler

Jag tycker detta talar för att man behöver många tumregler och många skrupler.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-03-01 08:01

"Skit in - skit ut" eller "man får vad man betalar för" är ju inte tumregler egentligen, utan kanske "slagdängor". En tumregel ska man ju kunna "använda" till nåt.

Däremot "du ska lägga 10% av anläggnings totala budget på kablar" eller "source first" är bra exempel på hifi-tumregler.

Och såna har jag svårt att se nåt direkt värde i... :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-01 10:22

"Inte slänga skräp på mässan" är ju ett klassisk regel som jag gillar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-01 10:27

_Fredrik_ skrev:"Inte slänga skräp på mässan" är ju ett klassisk regel som jag gillar.

"Inte ta med skräp till mässan" tycker jag vore ännu bättre.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-01 10:45

Jag tycker det är bra med tumregler och att de som regel fungerar väldigt bra. När det inte finns tumregler, håller jag mig till ordspråk eller talesätt. Det fungerar också väldigt bra som regel. Tex "att inte gå över ån efter vatten" har sparat mig många steg i onödan.

Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.

//Michael

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-01 10:48

Harryup skrev:# I Danmark användes fram till 1902 ett tummått som motsvarade 26,2 mm. Detta har även använts i Norge (som dock under en period använde en tum på 31,4 mm).
# Tyskland har använt en tum som motsvarade 26,1 mm ("deutscher Zoll"), liksom flera tyska delstater har haft egna definitioner som varierat mellan åtminstone 23,6 mm (Sachsen) och 37,6625 mm
#Digitus (latin för finger) var ett romerskt längdmått motsvarande en fingerbredd eller tum.

så praktiskt
Bikinitider

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-03-01 11:04

Den dummaste klyschan är nog "Tumregler är dumregler". :D
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-01 11:22

MichaelG skrev:Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.

Smällar man får ta :-)

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-01 11:35

MichaelG skrev:Jag tycker det är bra med tumregler och att de som regel fungerar väldigt bra. När det inte finns tumregler, håller jag mig till ordspråk eller talesätt. Det fungerar också väldigt bra som regel. Tex "att inte gå över ån efter vatten" har sparat mig många steg i onödan.

Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.

//Michael

:lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-01 11:37

MichaelG skrev:Jag tycker det är bra med tumregler och att de som regel fungerar väldigt bra. När det inte finns tumregler, håller jag mig till ordspråk eller talesätt. Det fungerar också väldigt bra som regel. Tex "att inte gå över ån efter vatten" har sparat mig många steg i onödan.

Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situation :) Fattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-01 12:04

MichaelG skrev:

//Michael

Och vad menar du att det får för konsekvenser om du möter någon som inte är lika snygg som du själv? Har du inte båda armarna kvar? :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-01 12:31

phloam skrev:Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situation :) Fattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.

Vi är nästan helt överens. :D Och jag begagnar mig ofta själv av tumregler för att göra den komplexa verkligheten litet mer hanterlig. Dock är min erfarenhet att förbluffande många tolkar tumregler som en ganska god approximation av sanningen. Vilket det alltför sällan är när man undersöker det närmare.

Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter. Och då handlar det inte om på något sätt lågbegåvade personer. Ändå är behovet och drivkraften att skapa enkla och lätthanterliga samband så stort att det fullständigt går ut över all logik, vett och sans. 8O

Och häri ligger litet av tumregelns förbannelse; Behovet av ordning, struktur och begriplighet är så stort att vi (jag är naturligtvis själv inte på något sätt fri från detta) alltför ofta väljer att bortse från att verklighetens samband är så komplexa att de förvånansvärt sällan låter sig fångas i en tumregel.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-01 12:35

MichaelG skrev:Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter.

Ja, eller som jag råkade ut för; en person hade som tumregel att alltid använda 1 g nåltryck på pickupen - för det var "optimalt".

/ B

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-01 12:41

Bill50x skrev:Ja, eller som jag råkade ut för; en person hade som tumregel att alltid använda 1 g nåltryck på pickupen - för det var "optimalt".

:lol: Underbart!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-01 13:23

Vill bara lägga till att en annan viktig (bra) sak med tumregler är att de får en att tänka till. Det finns liksom ett litet outtalat ", men..." efter varje som betyder att det finns ytterligare resonemang...!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-01 13:27

Bill50x skrev:
MichaelG skrev:Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter.

Ja, eller som jag råkade ut för; en person hade som tumregel att alltid använda 1 g nåltryck på pickupen - för det var "optimalt".

/ B

Frågan är om det där ens kan kallas tumregel, det är bara liksom... eh... "helt feltänk" :D

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-03-01 13:50

En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-03-01 13:56

Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.

Näe, så är det väl inte (att de flesta håller med om detta). Svanå-ritade rum saknar mattor t.ex.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-03-01 14:08

Erik_AA skrev:
Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.

Näe, så är det väl inte (att de flesta håller med om detta). Svanå-ritade rum saknar mattor t.ex.

Just ja, men å andra sidan säger de väl ingenting om mattor, eller har jag missat något? Säger de att mattor försämrar?

eriken

Inläggav eriken » 2011-03-01 15:55

Hm, jag har också fått den uppfattningen när jag läst på forumet men att bara slänga in en heltäcknigsmatta utan att dämpa övriga register blir väll inte alls vidare bra? Det kommer att låta överdämpat och instängt och inte alls naturligt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-01 16:00

eriken skrev:

Hm, jag har också fått den uppfattningen när jag läst på forumet men att bara slänga in en heltäcknigsmatta utan att dämpa övriga register blir väll inte alls vidare bra? Det kommer att låta överdämpat och instängt och inte alls naturligt.

Ovanstående är ett bra exempel på vad jag menade, att folk börjar tänka till själva när tumregler tas fram :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-01 16:48

Hur skall man kunna gå med på den bara för att IÖ råkar hävda det eller?
Sen är det säkert fler som hävdar det men eftersom det finns andra som bygger på annat sätt så ser jag ingen möjlighet att det skulle gå att dra slutsatsen att det alltid blir bättre i synnerhet inte i alla avseenden.
Dessutom så har mig veterligen ingen kontrollerat exakt vad som händer om man täcker hela rummet med en tunn matta eller 80% av en väldigt tjock matta osv. Så nä ingen tumregel att det blir en förbättring eftersom man kanske inte har gemensamma mål.

mvh/Harryup

Nästa

Återgå till Generellt om hifi