Akustikstenull

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Akustikstenull

Inläggav Bongo » 2011-05-18 15:27

Hej Forat
Jag ska bygga dämpning att bruka bakom mina pi60, men för att spara bensin och pengar (kunde sällskapet nog gå an?) så har jag valt att inte köra med inoAco (till att börja med...) Estetiska rådet har kommit fram till att det är ok med 6-7 cm dämpning bakom högtalarna om det kläs i snyggt tyg. Planen är således att bygga ramar av 70*45 regel med baksida av billigast möjliga board eller masonit och fylla dessa med lämplig stenull eller liknande och klä med tyg. Måtten kommer att vara ganska stora, typ 1 m höga och 80cm breda eller något sådant. (jag vill ha jättestora, frun ser hellre att vi har något mindre bakom högtalarna och något designat akustikgrejs högt på väggen för att komma tillrätta med fladderekot.)
Nåväl, min fråga nu är: Vilken mineralull ska man välja? Så tung som möjligt? Eller en "lagom tung" eller någon speciell sort av något speciellt märke? Vi ska snart köpa isolering till innerväggar för övervåningen också så det vore ju smidigt om det gick att lösa i samband med det från det lokala byggvaruhuset.
Finns säkert fler trådar på ungefär samma ämne, men den som inte orkar söka, han letar inte heller.
//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-05-18 15:43

Nu har jag Ino akustikskivor dock men jag har ingen baksida på mina ramar dock skruvade med 70x28 och sen gardinspiraler på baksidan. Funkar kalas.
Bilder finns här:
http://www.minhembio.com/Purre/286928/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-18 16:14

Från en gammal tråd:
IngOehman skrev:...
Som dämpning bakom pi60 däremot får man gärna ha 7-10 cm mineralull (15 kg/m^3 glasull eller 25 kg/m^3 stenull) bakom aco-skivan. Dessutom är det utmärkt att i det fallet ha åtminstone i storleksordningen 2,5 m^2 bakom varje.
...
Vh, iö

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-05-18 16:38

paa skrev:Från en gammal tråd:
IngOehman skrev:...
Som dämpning bakom pi60 däremot får man gärna ha 7-10 cm mineralull (15 kg/m^3 glasull eller 25 kg/m^3 stenull) bakom aco-skivan. Dessutom är det utmärkt att i det fallet ha åtminstone i storleksordningen 2,5 m^2 bakom varje.
...
Vh, iö

Ah, Tack! Precis något sådant jag var på jakt efter....2,5m² blir svettigt att få dit :) men det borde göra nytta även om det bara blir 1,5m² per högtalare...Dock förutsatte ju denna information att man hade aco-skiva utanpå, men jag antar att man ska hålla sig till samma densiteter även utan aco-skivan för optimal ljudabsorbering...
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-05-18 23:02

Jag har löst själva monteringen av absorbenterna på ett litet annorlunda sätt. Förutsättningen är att man har en liten hårdare stenullsskiva. Jag använder material från Bullerbekämparen som finns i Partille. De har absorbentar i olika tjocklekar så man kan lätt kombinera till den tjocklek man behöver. Men spikar ingen ram. Utan skär till demi den strleksom de skall ha.Klär dem i linnetyg. Sedan använder jag speciella hyllplan för att få fast dem på väggen. Se på fjärde och första bilden på denna sida förstår du säkert hur jag gjort. Hyllplanen finns/fanns att köpa i möbelaffären Svenska hem. Tror att absorbenterna är 9 cm tjocka med 1-2 cm luftspalt.

Fick acceptans från Popsnöret. Fast hon underkände första versionen. Var bara att glatt börja om från början. Bara att bestämma sig vad som är viktigt i sådana lägen.

http://www.minhembio.com/Kronkan/294157/

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-05-18 23:13

Det är tavellister va? Ser iaf så ut och måste säga att det var smart gjort

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-05-19 00:18

Purre skrev:Det är tavellister va? Ser iaf så ut och måste säga att det var smart gjort

Tack, ja det kallas nog tavellist. På bilden ser du de upp och nervända. De som håller absorbenten undertill är rättvänd.

Eftersom jag numera bor i en bostadsrätt så underlättar det att jobba med halvfabrikat. Så det blir till att tänka till.
Vi blev nöjda båda jag och Popsnöret. Vi testade fram ljudbilden i gott samarbete också. Hon har ett visst äkta intresse bara man inte pressar för hårt. Men om det inte låter eller ser bra ut då är det så att säga kört.

Men faktiskt gått vidare och ökat diffusionen vilket inte syns på bilderna.

Återgå till Generellt om hifi