Hej Forat
Jag ska bygga dämpning att bruka bakom mina pi60, men för att spara bensin och pengar (kunde sällskapet nog gå an?) så har jag valt att inte köra med inoAco (till att börja med...) Estetiska rådet har kommit fram till att det är ok med 6-7 cm dämpning bakom högtalarna om det kläs i snyggt tyg. Planen är således att bygga ramar av 70*45 regel med baksida av billigast möjliga board eller masonit och fylla dessa med lämplig stenull eller liknande och klä med tyg. Måtten kommer att vara ganska stora, typ 1 m höga och 80cm breda eller något sådant. (jag vill ha jättestora, frun ser hellre att vi har något mindre bakom högtalarna och något designat akustikgrejs högt på väggen för att komma tillrätta med fladderekot.)
Nåväl, min fråga nu är: Vilken mineralull ska man välja? Så tung som möjligt? Eller en "lagom tung" eller någon speciell sort av något speciellt märke? Vi ska snart köpa isolering till innerväggar för övervåningen också så det vore ju smidigt om det gick att lösa i samband med det från det lokala byggvaruhuset.
Finns säkert fler trådar på ungefär samma ämne, men den som inte orkar söka, han letar inte heller.
//Håkan