Moderator: Redaktörer
mx skrev:Som sagt, det beror helt på vilket release som finns på Spotify och vilken
utgåva som du har på CD.
Alexi skrev:Förut fanns det nästan alltid flera utgåvor och man kunde själv välja vilken man ville lyssna på i Spotify. Men desto mer kontroll artister och skivbolag fått över katalogen, desto mindre valfrihet har det blivit
KarlXII skrev:Alexi skrev:Förut fanns det nästan alltid flera utgåvor och man kunde själv välja vilken man ville lyssna på i Spotify. Men desto mer kontroll artister och skivbolag fått över katalogen, desto mindre valfrihet har det blivit
Kan ju vara policybeslut av Spotify också?
Det tar ju trots allt lite plats att ha massa olika versioner...
mx skrev:KarlXII skrev:Alexi skrev:Förut fanns det nästan alltid flera utgåvor och man kunde själv välja vilken man ville lyssna på i Spotify. Men desto mer kontroll artister och skivbolag fått över katalogen, desto mindre valfrihet har det blivit
Tror inte att det är problemet. Tror det är rättigheter.
Det strömmas inte särskilt mycket musik från deras servrar heller utan det
mest strömmas från andra klienter som har buffrat/sparat ner musiken på
sin egen dator.
KarlXII skrev:mx skrev:KarlXII skrev:Alexi skrev:Förut fanns det nästan alltid flera utgåvor och man kunde själv välja vilken man ville lyssna på i Spotify. Men desto mer kontroll artister och skivbolag fått över katalogen, desto mindre valfrihet har det blivit
Tror inte att det är problemet. Tror det är rättigheter.
Det strömmas inte särskilt mycket musik från deras servrar heller utan det
mest strömmas från andra klienter som har buffrat/sparat ner musiken på
sin egen dator.
Visst gör det det. Men någonstans finns ju en central repository.
Märkligt om det ska ha med rättigheter att göra egentligen.
På spotify får man ju betalt per spelad sekund eller något liknande. Det kostar ju inget för varken bolaget eller artisten att ha flera versioner ute, snarare har de ju större chans att får sina alster spelade ju fler upplagor det finns.
Men vem har sagt att de är smarta...?
Richard skrev:AndersH skrev: Bla. Har Svante visat några Masvis bilder som sett bättre ut än motsvarande CD. Har nu själv enkelt hittat flera exempel på gamla inspelningar som har betydligt bättre dynamik strömmade från Spotify än de CD som finns nya i handeln idag. Har också jämfört toppfaktorn i MasVis efter att ha loopat signalen i mitt ljud kort. Skillnaden på en del låtar har varit 5dB i toppfaktor!
KarlXII skrev:Sa du inte att det mesta strömmas från deras klienter...?
DS skrev:mx skrev:KarlXII skrev:Sa du inte att det mesta strömmas från deras klienter...?
Ja?
Då är ju bandbredden inget problem ju
Svante skrev:KarlXII skrev:Sa du inte att det mesta strömmas från deras klienter...?
Nej, han sa "andra" klienter. Inte "deras". Majoriteten av trafiken kommer inte från datorer som Spotify äger utan bla från din dator (som är en "annan" klient" än min). Spotify har däremot kontroll över det som ligger på din och min dator och talar om för andra var de kan hämta låtarna.
Du kanske har märkt att Spotify är "svårstängt"? Om du stänger programmet ligger det kvar nere till höger på skärmen (i Windows). Detta är för att din dator (och bandbredd) ska kunna användas av andra även när du själv inte lyssnar.
DS skrev:Jag tycker mig inte höra skillnad mellan min CD o Spotify, så jag kan inte rösta, sorry
Svante skrev:Richard skrev:AndersH skrev: Bla. Har Svante visat några Masvis bilder som sett bättre ut än motsvarande CD. Har nu själv enkelt hittat flera exempel på gamla inspelningar som har betydligt bättre dynamik strömmade från Spotify än de CD som finns nya i handeln idag. Har också jämfört toppfaktorn i MasVis efter att ha loopat signalen i mitt ljud kort. Skillnaden på en del låtar har varit 5dB i toppfaktor!
Jag måste kommnetera detta.
Allpassanalysen i MasVis bygger på att en tokmastrad signal typiskt får en högre toppfaktor när man kör den genom ett allpassfilter. Signalen är ju optimerad så att den får så låg toppfaktor som möjligt, och därmed kommer i stort sett varje typ av processning att höja toppfaktorn.
Man gör dock inga ljudkvalitetsvinster genom att allpassfiltrera signalen, ljudet låter i stort sett likadant (men tystare om mediet är toppvärdesbegränsat).
Signaler som passerar Spotify processas också. Det snålkodas, och inte
heller den processningen är särskilt hörbar. Däremot höjer även den toppfaktorn en aning, utan att ljudkvaliteten för "återvänder".
Vid jämförelse av samma utgåva på CD och Spotify kan man alltså förvänta sig att toppfaktorn blir lite högre på Spotify, och att allpassgrafen blir lite "finare". Detta är missvisande, Spotify gör inget magiskt som gör ljudet bättre. Det är snarare tvärtom, med sin snålkodning förstörs signalen ytterligare lite litegrann.
---------------
Om man däremot får så höga skillnader som 5 dB i toppfaktor så är min gissning att man faktiskt jämför olika utgåvor, eller att den ena rippen är skadad på något sätt. Precis som i fallet med vinyl måste man försäkra sig om att man jämför äpplen med äpplen.
Richard skrev:DS skrev:Jag tycker mig inte höra skillnad mellan min CD o Spotify, så jag kan inte rösta, sorry
Detta är intressant. Visst har du en Rega cd ?
Den låter ju analogt och vackert, tycker jag.
Vad använder du för spelare till spotify ?
mx skrev:Som sagt, det beror helt på vilket release som finns på Spotify och vilken
utgåva som du har på CD.
Richard skrev:...men jag kan inte släppa detta att man ju faktiskt ( så länge du inte använder en extern dac ) vid spotifystreamning slipper Spdif- protokollet
( något som många tillverkare av cd- spelare och numera även streamningsspelare) påstår är undermåligt och förstör ljudkvaliteten en aning, kanske mer än snålkodningen gör.
Användare som besöker denna kategori: wendel och 25 gäster