Jag upplever det som att vissa skivor låter bättre via spotify premium än genom SB Duet med FLAC- filer. Trots den högre bitraten via FLAC- rippningen. Trots att rippningen av cd- skivan gått genom exact audio, och ska vara en bit- perfekt kopia av cd- skivan.
Vad beror det på ? Jag hittade detta intressanta inlägg från AndersH:
.............
Hej,
har i helgen lekt lite med Spotify (Iphone/Ipeng , Spotify plugin & SB3 som jag fått funka bra).
Har tidigare noterat att det verkar som en del inspelningar från Spotify verkar vara mindre utsatta för dynamisk komprimering än motsvarande CDs ute i handeln. Bla. Har Svante visat några Masvis bilder som sett bättre ut än motsvarande CD. Har nu själv enkelt hittat flera exempel på gamla inspelningar som har betydligt bättre dynamik strömmade från Spotify än de CD som finns nya i handeln idag. Har också jämfört toppfaktorn i MasVis efter att ha loopat signalen i mitt ljud kort. Skillnaden på en del låtar har varit 5dB i toppfaktor! Denna iakttagelse gäller absolut inte all musik, men flera exempel har jag hittat. Någon annan som uppmärksammat detta?
Mvh
Anders
.................
Det verkar som att vissa utgivningar via spotify är mindre komprimerade än motsvarande cd- skive- releaser. Och de låter bättre.
Innebär detta att det är dags att skrota sin nätverkspelare ? Man kan ju streama spotify hur enkelt som helst via vilken billigare mediaspelare som helst, nästan. Eller IPad, eller bärbar dator...
...eller också använder man väl spotify via squeezeboxen. Fast jag börjar bli en aning irriterad på att squeezeboxarna inte alltid fungerar klockrent rent buggmässigt.