Efter att ha haft min lilla ljud anläggning ett tag så har jag stört mig lite på att ljudbilden förefaller kantra lite åt höger. Jag har provat att byta plats på högtalarna för att utesluta fel på en av dem och jag har provat massvis med placeringar. Nu senast så såg jag till att de verkligen står lika långt från sidoväggarna och att allt är centrerat.
Problemet gissar jag är rummet, där den högra högtalaren har en massa fönster på sidoväggen, medan den vänstra har en liten bokhylla med filmer i och ett större avbrott i väggen (kanske tre dörrar brett) som börjar strax innan lyssningsplats. Jag förstår naturligtvis att det är skapar problem och jag ska prova att laborera med/utan bokhyllor på båda sidorna för att se vad som händer.
Det som däremot är lite underligt är att när jag kör left/right/center-tester så låter det klockrent. Men så fort det blir lite musik återkommer problemet. Jag har provat med olika källor och olika ingångar.
Det mest underliga stötte jag på igår, och det är det som gör att jag skapar den här tråden. Jag upptäckte lite tester att göra på audiocheck.net och allt fungera finfint, både vanliga left/right och polaritetstesterna. Men, sen kom jag till den här: http://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php
Allting fungerar precis som det ska, utom "UP Left" som istället för att ljudet rör sig uppåt, rör sig mot mitten. Jag undrar egentligen vad i hela friden det här beror på?
Någon annan får gärna prova också, så det inte är något fel på filen, men jag funderar på om det här kan indikera varför jag upplever just att ljudbilden kantrar åt höger. Det är inte mycket, men tillräckligt för att vara störande.