Vänster kanal beter sig annorlunda än höger.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hundburgaren

Vänster kanal beter sig annorlunda än höger.

Inläggav hundburgaren » 2011-07-14 09:24

Hej på er,

Efter att ha haft min lilla ljud anläggning ett tag så har jag stört mig lite på att ljudbilden förefaller kantra lite åt höger. Jag har provat att byta plats på högtalarna för att utesluta fel på en av dem och jag har provat massvis med placeringar. Nu senast så såg jag till att de verkligen står lika långt från sidoväggarna och att allt är centrerat.

Problemet gissar jag är rummet, där den högra högtalaren har en massa fönster på sidoväggen, medan den vänstra har en liten bokhylla med filmer i och ett större avbrott i väggen (kanske tre dörrar brett) som börjar strax innan lyssningsplats. Jag förstår naturligtvis att det är skapar problem och jag ska prova att laborera med/utan bokhyllor på båda sidorna för att se vad som händer.

Det som däremot är lite underligt är att när jag kör left/right/center-tester så låter det klockrent. Men så fort det blir lite musik återkommer problemet. Jag har provat med olika källor och olika ingångar.

Det mest underliga stötte jag på igår, och det är det som gör att jag skapar den här tråden. Jag upptäckte lite tester att göra på audiocheck.net och allt fungera finfint, både vanliga left/right och polaritetstesterna. Men, sen kom jag till den här: http://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php

Allting fungerar precis som det ska, utom "UP Left" som istället för att ljudet rör sig uppåt, rör sig mot mitten. Jag undrar egentligen vad i hela friden det här beror på? 8O

Någon annan får gärna prova också, så det inte är något fel på filen, men jag funderar på om det här kan indikera varför jag upplever just att ljudbilden kantrar åt höger. Det är inte mycket, men tillräckligt för att vara störande. :(

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-14 16:21

Flytta soffan lite åt höger ;)

Hur blir det om du lyssnar på musik i mono? Kan du höra skillnaden då?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-14 17:28

Har du kollat kablaget? Allt kablage!!!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-07-14 21:51

har inga möjligheter att få in en ljudfil från dator till stereon. Låter väl märkligt för er yngre. Men lyssnar just nu på en Elvis i mono från 1960. "His hand in Mine".

Men vad är det du råkar ut för. Hur nära står högtalarna sidoväggarna. Det finns ett fenomen om de står mindre än 40-30 cm (bedömmer jag enligt erfarenhet) från sidoväggen kan de olika instrumentens läge i stereobilden påverkas. Alltså de verkar flytta sig mor vägen. FAktiskt kan det bli att något ljud verkar komma utanför högtalarna. Fenomenet finns beskrivet och jag har själv råkat ut för det och om man irriteras så är det att flytta ev toa in högtalaren som står för nära vägen.

Troligare är kanske att det är rummets utformning som ställer till det. HAr liknande rumm med en öppning till höger. MEn jag har elektrostater och har inte ännu identifierat någto problem med detta. Men dina högtalare sprider energin vidare. Men det finns kanske någon annan som känner igen beskrivningen. Men testa att inte ställa upp högtalarna liksidigt. Öka och minska avståendet till väggen samtidigt prova lite olika vinklingar inåt. Bara för att prova kan du använda en tjockare madrass som absorbent vid första reflexen på hö ? sida.

Ta allt detta bara som enkla reflektioner. Men mera uppgifter och feedback hjälper alltid i en process.

Lyssnar nu på Andres Segovia från 1954. Om man spetsar till det så behövs inte stereo men däremot två högtalare.

Användarvisningsbild
hundburgaren

Inläggav hundburgaren » 2011-07-15 08:37

Tack för alla tips! Ihop med införskaffande av ett par fina basmoduler här från forumet så kommer min hifi-tarm få mer än tillräckligt över helgen. :D :D

Återgå till Generellt om hifi