Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Ja, hur ligger det till? Är dom F/E lyssningar som publicerats i MOLT baserade på blindtester (där testledaren vet vad man lyssnar på) eller dubbelblinda (där inte testledaren vet vad man lyssnar på)?
Finns det någon speciell anledning man valt ena eller det andra?
Naqref skrev:Frågan är om man ens kan kalla de tidigare testen för blinda när alla hörde allas svar...
subjektivisten skrev:Naqref skrev:Frågan är om man ens kan kalla de tidigare testen för blinda när alla hörde allas svar...
Men skulle det påverka resultatet?
perstromgren skrev:Det gör det med all säkerhet. Det finns klassiska experiment där man utsätter en testperson för "grupptryck" utan att vederbörande vet om det. Det är märkvärdigt svårt att hävda en mot majoriteten avvikande åsikt.
perstromgren skrev:Hur det är med just F/E-tester vet jag inte, men en utbildad gissning skulle alltså vara att om alla hör alla så påverkar det utfallet.
Nattlorden skrev:perstromgren skrev:Hur det är med just F/E-tester vet jag inte, men en utbildad gissning skulle alltså vara att om alla hör alla så påverkar det utfallet.
Inte om man bara låter en person gissa per växling. (Vilket jag inte minns om man gör, men jag anser man bör)
subjektivisten skrev:Okej, men vi kan klarlägga att man inte använder dubbelblinttest?
Om då, så kan vi gå till nästa fråga. Skulle det kunna påverka utgången av testet, att testledaren vet om vad man lyssnar på?
perstromgren skrev:Nattlorden skrev:perstromgren skrev:Hur det är med just F/E-tester vet jag inte, men en utbildad gissning skulle alltså vara att om alla hör alla så påverkar det utfallet.
Inte om man bara låter en person gissa per växling. (Vilket jag inte minns om man gör, men jag anser man bör)
OK, om det är så det går till, får man betrakta gruppen som en person.
Hm, det ringer en klocka... Har vi inte haft det här uppe förut? P-A!
subjektivisten skrev:Okej, men vi kan klarlägga att man inte använder dubbelblinttest?
Om då, så kan vi gå till nästa fråga. Skulle det kunna påverka utgången av testet, att testledaren vet om vad man lyssnar på?
Tror nog paa kan hitta den imformationen ocksåsubjektivisten skrev:Tackar Svante
Finns det några planer på dubbelblint i framtiden?
subjektivisten skrev:Tackar Svante
Finns det några planer på dubbelblint i framtiden?
Laila skrev:Frågan som kan vara av intresse(utöver de svar som getts)
är välan om försöksledare(oftast iö?) vet vad som är F eller E
samt om försöksdeltagarna kan se denne(FL) samt föra en
dialog med samme FL under den "skarpa" testcykeln . . .,
tror jag.
ps.Svante hann före ser jag
Nattlorden skrev:perstromgren skrev:Hur det är med just F/E-tester vet jag inte, men en utbildad gissning skulle alltså vara att om alla hör alla så påverkar det utfallet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster