LTS F/E lyssning, blint eller dubbelblint?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

LTS F/E lyssning, blint eller dubbelblint?

Inläggav subjektivisten » 2011-07-28 18:08

Ja, hur ligger det till? Är dom F/E lyssningar som publicerats i MOLT baserade på blindtester (där testledaren vet vad man lyssnar på) eller dubbelblinda (där inte testledaren vet vad man lyssnar på)?
Finns det någon speciell anledning man valt ena eller det andra?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: LTS F/E lyssning, blint eller dubbelblint?

Inläggav Naqref » 2011-07-28 18:11

subjektivisten skrev:Ja, hur ligger det till? Är dom F/E lyssningar som publicerats i MOLT baserade på blindtester (där testledaren vet vad man lyssnar på) eller dubbelblinda (där inte testledaren vet vad man lyssnar på)?
Finns det någon speciell anledning man valt ena eller det andra?

Frågan är om man ens kan kalla de tidigare testen för blinda när alla hörde allas svar...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-28 18:12

Naqref skrev:Frågan är om man ens kan kalla de tidigare testen för blinda när alla hörde allas svar...

Men skulle det påverka resultatet? För det baserar väl fortfarande på vad man personligen "hör"?
Är det annorlunda nu?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-28 18:49

subjektivisten skrev:
Naqref skrev:Frågan är om man ens kan kalla de tidigare testen för blinda när alla hörde allas svar...

Men skulle det påverka resultatet?

Det gör det med all säkerhet. Det finns klassiska experiment där man utsätter en testperson för "grupptryck" utan att vederbörande vet om det. Det är märkvärdigt svårt att hävda en mot majoriteten avvikande åsikt.

Hur det är med just F/E-tester vet jag inte, men en utbildad gissning skulle alltså vara att om alla hör alla så påverkar det utfallet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-28 18:52

perstromgren skrev:Det gör det med all säkerhet. Det finns klassiska experiment där man utsätter en testperson för "grupptryck" utan att vederbörande vet om det. Det är märkvärdigt svårt att hävda en mot majoriteten avvikande åsikt.

Nja, jag tänker såhär. Om A ska fixa 16/20 så spelar det ingen större roll om B och C härmar hans svar. Han måste ju fortfarande få rätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-28 18:52

perstromgren skrev:Hur det är med just F/E-tester vet jag inte, men en utbildad gissning skulle alltså vara att om alla hör alla så påverkar det utfallet.

Inte om man bara låter en person gissa per växling. (Vilket jag inte minns om man gör, men jag anser man bör)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-28 18:54

Nattlorden skrev:
perstromgren skrev:Hur det är med just F/E-tester vet jag inte, men en utbildad gissning skulle alltså vara att om alla hör alla så påverkar det utfallet.

Inte om man bara låter en person gissa per växling. (Vilket jag inte minns om man gör, men jag anser man bör)

OK, om det är så det går till, får man betrakta gruppen som en person.

Hm, det ringer en klocka... Har vi inte haft det här uppe förut? P-A!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-07-28 19:09

Jo, det där har vi alldeles bestämt gått genom. Tråden nådde aldrig konsensus.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-28 19:14

Okej, men vi kan klarlägga att man inte använder dubbelblinttest?
Om då, så kan vi gå till nästa fråga. Skulle det kunna påverka utgången av testet, att testledaren vet om vad man lyssnar på?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-28 19:54

subjektivisten skrev:Okej, men vi kan klarlägga att man inte använder dubbelblinttest?
Om då, så kan vi gå till nästa fråga. Skulle det kunna påverka utgången av testet, att testledaren vet om vad man lyssnar på?

Hur kommer det sig att du undrar det. Det låter nästan som kritik mot testförfarandet och det är man ju inte van att höra från dig?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-28 20:15

Testerna är ännu blinda, inte dubbelblinda.

Att de olika deltagarna får höra varandras svar hanteras så att den sadistiska konfidensen ändå blir det som utlovas.

Det görs genom att man ser varje persons svar som individuella serier och genom att kravet på antal rätt ökas motsvarande att man har gjort flera lyssningssessioner (lika många som man har lyssnare). Vidare ses inte försöken som oberoende, att två personer lyckas detektera en apparat i samma test är alltså mindre värt än om det hade skett i separata test.

Resultatet är att detektioner får en viss känd minsta konfidens, oftast 99 % per omgång. Oftast görs flera omgångar per test, och den 99-procentiga konfidensen i omgångarna medger upp till fem omgångar per test utan att den totala konfidensen för ett helt test understiger 95 % vid detektion .

På senare tid har även försöksserierna börjat redovisas, så att den som är insatt kan värdera resultaten själv.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-28 20:16

Wow.... äntligen ett bra svar i frågan. Tack!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-28 20:22

Äeh... det där har det berättats om i varje jäkla f/e-tråd - och inte minst i tråden om förbenad signifikans.

Det där är ingen hemlighet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-28 20:26

perstromgren skrev:
Nattlorden skrev:

OK, om det är så det går till, får man betrakta gruppen som en person.

Hm, det ringer en klocka... Har vi inte haft det här uppe förut? P-A!

Har ni kollat om det står något i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=345795

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-28 20:28

Tackar Svante :)
Finns det några planer på dubbelblint i framtiden?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-28 20:30

subjektivisten skrev:Okej, men vi kan klarlägga att man inte använder dubbelblinttest?

I princip ja. Ingen av de inblandade tror dock det, vad jag vet, men tro är ju inte samma sak som att veta.

Dubbelblindhet är olika viktigt vid olika typer av försök. Om man tex gör ett test med extremt många lyssningar (tex 40 av 100 (som ger drygt 98 % konfidens)) och frågar sig om det finns någon skillnad så är det troligare att effekter som man inte tror har någon inverkan ändå kan vaskas fram. I LTS lyssningar har vi ofta säg 10 rätt i rad eller 11 av 13, dvs stor andel rätt. Att svaga (otroliga, ointuitiva) effekter av icke dubbelblint testande skulle få så stort utslag är mindre troligt.

...men likafullt vore dubbelblindhet önskvärt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-28 20:30

subjektivisten skrev:Tackar Svante :)
Tror nog paa kan hitta den imformationen också ;)

Även det har varit uppe typ miljarder gånger :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-28 20:31

Frågan som kan vara av intresse(utöver de svar som getts)
är välan om försöksledare(oftast iö?) vet vad som är F eller E
samt om försöksdeltagarna kan se denne(FL) samt föra en
dialog med samme FL under den "skarpa" testcykeln . . .,
tror jag.

ps.Svante hann före ser jag
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-28 20:33

subjektivisten skrev:Tackar Svante :)

Svaret på det är väl "ja", men projektet har gått lite i stå. Vi får se var det landar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-28 20:42

Laila skrev:Frågan som kan vara av intresse(utöver de svar som getts)
är välan om försöksledare(oftast iö?) vet vad som är F eller E
samt om försöksdeltagarna kan se denne(FL) samt föra en
dialog med samme FL under den "skarpa" testcykeln . . .,
tror jag.

ps.Svante hann före ser jag

Under varje lyssning sitter försöksledaren och växlar och lyssnarna lyssnar, oftast blundar de och "går in i" lyssnandet. Försöksledaren har i de flesta fall svårt att få något som helst fokus från lyssnarna.

Det som skulle behövas för påverkan av resultatet är att försöksledaren kan överföra information om vilket läge som är vilket till lyssnarna under en lyssning (tiden från musiken börjar spela tills någon ropar). Under den tiden pratar ingen och lyssnarna är för det mesta i sin egen lilla värld.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-28 20:53

Nattlorden skrev:

Nej, flera personer får svara, medvetna om vad andra svarat. Detta hanteras i statistiken. Det är alltså fullt möjligt för en lyssnare att precis "följa" en annan lyssnares svar. Därför får två lyssnarserier med detektion inte (nämnvärt) större värde än om en person lyckas.

Dessutom växlas det fram och tillbaka många gånger per svar. Man växlar alltså F-E-F-E-F-E-F-E-F-E-F-E-... (eller E-F-E-F-E-F-E-F-E-F-E-F-...) tills någon svarar. Svaret antecknas (rätt eller fel) och de andra får även avge svar till sina individuella serier. Looparna är oftast 5-15 sekunder långa.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-07-30 18:31

"dubbelblint" är möjligtvis ett oklart begrepp som används olika beroende på vad man menar.

Men som jag ser det är dubbelblint i sig inget självändamål - det är ett medel för att säkerställa att deltagarna inte påverkas av testledaren. Om detta kan säkerställas utan dubbelblint förfarande slipper man naturligtvis det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Generellt om hifi