Går hifiintresset i vågor för dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

eriken

Går hifiintresset i vågor för dig?

Inläggav eriken » 2011-09-03 23:19

Ja, kommer det och går i perioder eller brukar det ligga på en jämn och stadig nivå för dig?

För min egen del som inte har ett akustikreglerat rum (och kan sitta nöjd) har jag den sista tiden spenderat alldeles för många timmar på att försöka få till akustiken som jag kunde lägga på annat då det ändå är en omöjlighet att få det bra såvida jag inte köper ett hus och ringer IÖ.

Detta gör att jag tappar suget totalt, jag vill ju bara kunna spela musik och vara nöjd. Tankar om att göra sig av med allt och skaffa ett par schyssta lurar känns lockande men jag vet att det går i vågor så det är bara dumt att sälja, snart kommer nog uppgång igen.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-09-03 23:43

Det är stadigt för mig, jag lyssnar i stort sett dagligen någon timme och vissa kvällar blir det väldigt många!

Jag vet att man kan man ruttna när man lyssnar i ett stöktigt rum som inte ger valuta av grejerna man spelar på.

Tidigare hade jag stora rums-problem och vissa låtar gick bara inte lyssna på. Är nu väldigt glad att jag gjorde slag i saken och lät akustikmannen från storstan lösa den biten. Skillnaden blev att nu lyssnar man inte på saker som stör utan musiken.

Bit ihop å kom igen nu eriken..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-04 08:20

Det går i vågor.
På senare tid beror nog vågorna mer på att jag - av olika skäl - ägnar mig åt annat, än att jag tröttnar på att lyssna.

Förr lyssnade jag till stor del enbart för att fundera på de ljudproblem jag hade.
Då kunde frustrationen över att jag inte kom tillrätta med dem, leda till en vågdal.

Om det verkligen är så mycket bättre ljud här hemma nu, eller om jag "lyssnar på ett annat sätt", kan egentligen kvitta.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-09-04 09:03

Svårt att svara på. Vet inte riktigt hur jag ska skilja musik- och hifiintresset
åt. Om det betyder att spela musik i den egna anläggningen så är det i
princip på en konstant nivå. Om hifiintresset bara har toppar då man köper
en ny del till anläggningen, är nog nivån låg. Är det tiden man spenderar på
Faktiskt är nivån fortfarande både hög och jämn men med en dalande
tendens. Är det tiden jag tänker på kommande uppdateringar, då är nog
nivån rätt jämn då med, men lägre nu än för 3 - 4 år sedan.
Senast redigerad av shifts 2011-09-05 19:21, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-04 11:30

Vi har ett årshjul Popsnöret och jag. Vi har precis påbörjat vinylsäsongen då vi mera bor i vår 3-rumslägenhet. Så vi har slutat att ligga över i vårt vitmålade bohuslänska torp.

Även om vi under sommar och vår är hemma i lägenheten så lyssnar vi inte speciellt mycket på musik eller att vi pillar med att förbättra ljudåtergivningen. Dock kan jag numera även skriva under sommaren lite på Faktiskt eftersom Popsnöret tar med sig sitt mobila bredband till torpet.

Posnöret sa igår att hon nu njöt av att påbörja vår andra sätt att leva. Vilket skedde igår.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-04 13:08

Förr berodde dalar på lyssningströtthet, vilket kunde fortgå ett tag tills man hittade något att ändra på i anläggningen. Inte haft sådana problem de sista åren och framför allt inte sedan i28 kom på plats. Jag bedömmer det lättast på musikintresset - hur mycket plattor som köps. Har nog inte köpt så mycket plattor sedan jag gick på teknis och spelade via Michelson-horn, NAD3100PE och NAD5000 som jag gjort i år.

Största problemen för musiklyssnande idag är att det sitter barn i lyssningsposition och ser på tecknat, eller att de sover...

Som tur är har man bra lyssning på jobb och kan spisa en halv platta tidigt på morgonen innan alla andra dyker upp.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-04 13:55

Ja, åtminstonde om du menar nyttjande av anläggingen.

På sommaren lyssnar jag hellre utomhus, på klubbar eller till en kompis gitarr över en grillning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-09-04 19:18

MagnusÖstberg skrev:På sommaren lyssnar jag hellre utomhus, på klubbar eller till en kompis gitarr över en grillning.

Spelar inte han mest banjo?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Richard
Inaktiverad

Re: Går hifiintresset i vågor för dig?

Inläggav Richard » 2011-09-04 19:58

eriken skrev:Ja, kommer det och går i perioder eller brukar det ligga på en jämn och stadig nivå för dig?

För min egen del som inte har ett akustikreglerat rum (och kan sitta nöjd) har jag den sista tiden spenderat alldeles för många timmar på att försöka få till akustiken som jag kunde lägga på annat då det ändå är en omöjlighet att få det bra såvida jag inte köper ett hus och ringer IÖ.

Detta gör att jag tappar suget totalt, jag vill ju bara kunna spela musik och vara nöjd. Tankar om att göra sig av med allt och skaffa ett par schyssta lurar känns lockande men jag vet att det går i vågor så det är bara dumt att sälja, snart kommer nog uppgång igen.

Håller med, och känner igen mig !

Jag hade kunnat spara mycket pengar genom åren, om jag suttit nöjd och inte hela tiden haft intresset vid apparaterna. De senaste tre åren med piP, SB duet och denon avr 1507 är väl snarast ett rekord i litet apparatbyte för mig. Mycket beroende på att de grejor jag lånat hem inte låtit bättre till rimlig kostnad, samt insikten om att det som " kan låta behagligt" inte alltid är det mest transparenta i alla lägen utan istället ofta är en färgning som jag efter några veckor blir less på att höra, och därför vill köpa nytt hela tiden.

Så har det varit historiskt, och dit vill jag inte komma igen.

Det kan bli dyrt- utan egentlig förbättring. Risken för cirkelformat uppgraderingsmönster är överhängande.

Märkte förresten igår att allting lät jättedåligt. Det berodde på en förkylning för två dar sedan, jag var helt lomhörd,- idag lät det däremot förträffligt.

:? :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-09-04 23:32

Som några gjort före mig, skiljer jag mellan hifi-intresse och musiklyssningsintresse.
Sedan 1994 är mitt musiklyssningsintresse konstant stort, för då hade jag identifierat och gjort mig av med alla "glädjedödare" i anlägggningen och lyckats få ihop en kedja som jag inte tröttnar på.

I konkurrens med hobbybilar och annat har hifi-intresset varierat.
Även om spelglädjen finns på plats sedan länge, finns strävan att locka fram mer information ur goda inspelningar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

eriken

Inläggav eriken » 2011-09-05 12:13

Musiken är det som står i fokus för mig, den är genomgående i min vardag och något jag värderar väldigt högt och inte kan tänka mig vara utan. Apparaterna och högtalarna vet jag kan prestera bra men en bra anläggning räcker ju inte ända fram då det ska integrera bra i rummet också.

Jag inser att jag har på tok för höga krav av vad jag vill att en anläggning ska prestera utan rejäla akustiska ingrepp av proffs. Inget rum (ca 7 olika rum) jag testat mina grejjer i har presterat så som jag vill.

Ibland får man nog bara försöka släppa taget och bara försöka njuta trots de brister som finns men det är ofta lättare sagt än gjort då det samtidigt finns ett intresse för välljud, hade jag inte haft det hade jag ju kunnat sitta nöjd med en plastig kompaktstereo från united :)

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2011-09-05 19:09

Rubriken skriver "HiFi intresse", de flesta och även jag skriver musikintresse och för mig dalar intresset när jag har mer än 38,5 grader i feber, annars skulle jag säga minst ett snitt på 4 timmar om dagen. Så både fru och barn märker tydligt när influensan slår till.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-09-05 19:24

Mitt intresse pendlar mellan "Vill ha!" och "Måste ha!"

Men det har nog urartat lite sedan skillsmässan :roll: :D
Senast redigerad av NADifierad 2011-09-05 20:21, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-09-05 20:12

Du måste skaffa bättre högtalare! Såndärnt Ino-skit låter inge bra!
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
linoleum

Inläggav linoleum » 2011-09-06 20:18

Musik, stereo, jobb och andra intressen, allt går i vågor för mig. Gillar att fokusera på saker (uni-tasking)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-09-18 11:32

Lyssnat på musik har jag gjort i alla tider, men intresset för ljudåtergivning och graden av kräsenhet har växlat genom åren. Jag har betecknat mig själv som "nykter audiofil" i många år, dvs jag har suttit nöjd med det jag haft och t o m kunnat njuta av MP3 under långa hundpromenader och annat. Jag trodde inte att jag skulle kunna höra så mycket skillnad på saker o ting efter fyllda femtio, men när polaren så slog till och investerade tungt i sin ljudanläggning insåg jag hur fel jag hade. Visst var det skillnad och plötsligt började hifin´s skönsjungande sirener sina förförelsekonster och vem kan motstå sådant?

En del av ljudanläggningen såldes under down-perioden, så för att kunna lyssna tvåkanaligt på allvar igen behövdes lite nyinvesteringar. Kvar fanns ett par gamla OA52-2, något som är mycket bättre än dem idag? en defekt NAD 208 (nu på service), en CD-fix och lite Protongrejor. Eftersom jag saknade försteg (ett par hade jag, men de skrapar och glappar trots mängder av kontaktspray) så nysatsade jag på en DAC, som dubblerar som försteg. Så nu försöker jag klura ut hur den ska användas optimalt.

Och så blev jag medlem här... känns som att det kan bli en riktig tidtjuv, mycket intressant att läsa i forumen. Ni verkar vara ett kul gäng!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-18 11:59

det går i vågor, hifi kan kännas oerhört tråkigt och fånigt men det gör aldrig musiken
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-18 14:43

celef skrev:det går i vågor, hifi kan kännas oerhört tråkigt och fånigt men det gör aldrig musiken

Precis fast tvärtom också ibland. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-09-18 19:00

Hifi och musik är två helt olika saker. Det ena är en hobby, det andra föda för själen. Men musiken gör förstås hifi:n mycket roligare. :)
Mundus Vult Decipi

eriken

Inläggav eriken » 2011-09-18 20:31

celef skrev:det går i vågor, hifi kan kännas oerhört tråkigt och fånigt men det gör aldrig musiken

Det kan jag hålla med om. Musiken finns alltid där medan hifi för mig mest är ett irritationsmoment och är i vägen för musiken (även om det periodvis kan vara kul).

Jag vill nog inte veta hur många timmar jag slösat bort av min tid genom att böka med akustiken och bära runt högtalarna och möblera om i försök att få till en bra återgivning.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-09-18 20:37

Jag lyssnar på mer musik, tack vare mitt HiFi intresse. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Återgå till Generellt om hifi