Moderator: Redaktörer
mats skrev:Fast du Morello kanske stirrar dig blind på att alltid mäta och inte lyssnaDet finns ju en hel del som är nöjda med sina Sonus Faber högtalare men de har nog inte mätt.
markih skrev:Fast då måste målsättningen medvetet eller omedvetet bortse från faktiska ljudmässiga prestanda
och snarare inrikta sig på säljbarhet eller kanske bara vara ett uttryck för glädje för (hobby-)tillverkaren.
(Klippa & KlistrA* sig till förklaringsmodell?)Mr_Ekan skrev:Det kan bero på att det är enklare att bygga en högtalare som det kommer ljud ur än ett dito slutsteg.
Fler känner sig manade, men alla har inte kunnandet.
markih skrev:Max!
Men nog hade det krävts ganska lite av de stora tillverkarna att utveckla bättre element och högtalare.
mats skrev:Morello, inget illa menat. Jag bara menade att alla kanske inte bryr sig om att de går ner i de lägre registren. Som den som var avstämd till 55 hz, fast den kanske har väldans fint ljud från 55 hz och uppåt. och då kan man ju knappast kalla högtalaren mindre bra bara för att den inte har hela registret. Smaken är ju också olika.
Ok och bra att du också lyssnar
Med vänliga hälsningar till fabror blå från fabror röd
Mr_Ekan skrev:Stradivari avstämd vid 55 Hz?(Det var Amphion mats).
Max_Headroom skrev:markih skrev:Max!
Men nog hade det krävts ganska lite av de stora tillverkarna att utveckla bättre element och högtalare.
Varför då? Det ksotar ju bara en massa pengar. Vem ska bekosta det? Grejjorna säljer ju bra redan nu. Ska man lägga pengar i utveckling/tillverkning så gör man ju förståss det där det ger mest avkastning (lättare att sälja produkten, kanske också till ett högre pris). Högtalartillverkare ska gå med vinst och tjäna pengar. Om man kunde tjäna mer pengar, snabbare, med riktigt bra högtalare till rimliga priser, så skulle sådana finnas att köpa.
mats skrev:Morello, jag är helt rudis på detta, men det du skrev lät ju inte så bra. Fast de på Sonus Faber menar kanske att man skall köpa en subb till (så att de får in mer kosing). Man kan ju undra hur de tänker de där högtalartillverkarna.
Förresten Morello, vilken spec måste en fullregistrare har för att kunna säga att den är just det? Jag har läst olika nämligen.
mats skrev:Morello, jag är helt rudis på detta, men det du skrev lät ju inte så bra. Fast de på Sonus Faber menar kanske att man skall köpa en subb till (så att de får in mer kosing). Man kan ju undra hur de tänker de där högtalartillverkarna.
Förresten Morello, vilken spec måste en fullregistrare har för att kunna säga att den är just det? Jag har läst olika nämligen.
EngelholmAudio skrev: I företagens värld heter det "man behöver inte vara bra, det räcker med att vara bättre än dom andra".
Nej det är ju att dra det ett steg längre ändå ja. Rätt.Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev: I företagens värld heter det "man behöver inte vara bra, det räcker med att vara bättre än dom andra".
Egentligen räcker det med att kunderna tror att man är bättre än dom andra. Man behöver inte alls vara det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster