Moderator: Redaktörer
akny skrev:Jag funderar på att testa med bi-amping på mina Dali 40 och behöver då köpa fler slutsteg. Idag har jag 2st Denon POA-6600A. Tanken är att dessa får mata basdelen i högtalarna. Är det viktigt att slutstegen som ska mata mellanregister/diskant är samma modell? Måste slutstegen på något sätt nivå/volym anpassas till varandra eller är det bara att ansluta?
Nefilim skrev:Varför vill du biampa? Tror inte att det tillför något..
akny skrev:Syftet är att höra om det blir någon ljudmässig skillnad. Mera "tryck" i ljudet när det är separat matning till de olika registren.
akny skrev:Nefilim skrev:Varför vill du biampa? Tror inte att det tillför något..
Hmm, varför tillför det inget? Trodde att delad last vore att föredra.
Upplys mig gärna då jag vill lära mig detta.
mangs skrev:...
Om du däremot väljer att filtrera signalen till HP/LP innan slutstegen finns det mycket att vinna. Genom att plocka bort massa passiva komponenter i högtalarens väg kommer du öka effektiviteten och ge potential till mer välljud. Dessutom kommer ju varje steg kunna avge mer effekt i passbandet då det bara blir matat med delar av signalen du hade tidigare.
Jocke skrev:När man designar ett kvalificerat delningsfilter kommer högpass resp lågpasslänken att påverka varann och det tar man hänsyn till i designen. Genom att driva dem individuellt med varsin stärkare förlorar man denna egenskap.
akny skrev:Har nu läst igenom tråden som Paa så förtjänstfullt letade fram. Tack Paa.
Tror att jag i stora drag förstår teorierna och förklaringarna som anges där och att det inte tillför något att bi-ampa (dvs två slutsteg per högtalare innan filtrering)Jocke skrev:När man designar ett kvalificerat delningsfilter kommer högpass resp lågpasslänken att påverka varann och det tar man hänsyn till i designen. Genom att driva dem individuellt med varsin stärkare förlorar man denna egenskap.
Varför monteras det då dubbla terminaler på högtalarna om konstruktören har designat filtret enligt ovan?
mangs skrev:Jocke: jag är intresserad av att höra hur de olika filterna för resp. element interagerar med varandra i ett parallellfilter.? Att resp. filter i välbyggda konstruktioner är byggda med hänsende till att matcha resp. elements variationer, impedans, frekvsensgång och placering visste jag och om man vill byta mot aktiva filter så måste man ju i så fall givetsvis ta hänsyn till detta. Det går ju inte bara att översätta spolens och kondensatorns värde.
Kalejdokom skrev:Nu måste jag ställa frågan jag så länge undrat över...
Kan man anta att alla förstärkare är linjära på ingången? Jag menar att detta annars blir ett problem om man biampar med olika förstärkare. Säg att man kalibrerar ljudet så att de olika registren balanserar vid t.ex. 85dB ljudtryck. Kan man då förutsätta att balansen mellan registren bibehålls linjärt, oavsett läget på "volymratten"?
Jag tänker även på delade system, där man driver toppar och basar via aktiva filter och olika typ av förstärkare.
Användare som besöker denna kategori: Frippland och 23 gäster