Bi-amping nedlagt nu kabel mellan terminaler!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
akny

Bi-amping nedlagt nu kabel mellan terminaler!

Inläggav akny » 2012-04-03 10:09

Jag funderar på att testa med bi-amping på mina Dali 40 och behöver då köpa fler slutsteg. Idag har jag 2st Denon POA-6600A. Tanken är att dessa får mata basdelen i högtalarna. Är det viktigt att slutstegen som ska mata mellanregister/diskant är samma modell? Måste slutstegen på något sätt nivå/volym anpassas till varandra eller är det bara att ansluta?
Senast redigerad av akny 2012-04-05 16:04, redigerad totalt 1 gång.
Serendipity - att ta tillvara på upptäckter som man kommit över av en tillfällighet när man varit ute efter något annat

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Bi-amping med olika slutsteg?

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-03 11:27

akny skrev:Jag funderar på att testa med bi-amping på mina Dali 40 och behöver då köpa fler slutsteg. Idag har jag 2st Denon POA-6600A. Tanken är att dessa får mata basdelen i högtalarna. Är det viktigt att slutstegen som ska mata mellanregister/diskant är samma modell? Måste slutstegen på något sätt nivå/volym anpassas till varandra eller är det bara att ansluta?

Olika slutsteg förstärker olika mycket. Det finns ingen standard.

Vilket är syftet med bi-ampningsförsöket? Vad har du tänkt att få resultat?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-04-03 12:42

Syftet är att höra om det blir någon ljudmässig skillnad. Mera "tryck" i ljudet när det är separat matning till de olika registren.
Serendipity - att ta tillvara på upptäckter som man kommit över av en tillfällighet när man varit ute efter något annat

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-03 14:38

Om en av förstärkarna är integrerad kan du matcha nivåerna med volymkontrollen om du använder tex aux som ingång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-04-03 15:47

Varför vill du biampa? Tror inte att det tillför något..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-03 15:54

Nefilim skrev:Varför vill du biampa? Tror inte att det tillför något..

Nä, antagligen inte men visst har det förts diskussioner om olika lösningars fördelar i olika register? Tex att högre utgångsresistans (rör?) sänker distortionen i diskanten...

Användarvisningsbild
bearwik

Inläggav bearwik » 2012-04-03 16:39

Om man har en klen förstärkare kan det väl vara bra att avlasta den?
Eller om man vill ha rör till mellan/diskant och transistor till basen?
Budgetaudiofil med utvecklingsambitioner
Min hifi-resa: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-04-03 16:51

Hmm, varför tillför det inget? Trodde att delad last vore att föredra.
Upplys mig gärna då jag vill lära mig detta.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-03 17:07

Här finns en tråd med ingående diskussioner om just detta:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=609429
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-03 19:26

akny skrev:Syftet är att höra om det blir någon ljudmässig skillnad. Mera "tryck" i ljudet när det är separat matning till de olika registren.

Försök att låna extra slutsteg innan du köper. Dumt att köpa om det visar sig blir sämre eller ingen skillnad alls.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-03 20:44

Nu måste jag ställa frågan jag så länge undrat över...

Kan man anta att alla förstärkare är linjära på ingången? Jag menar att detta annars blir ett problem om man biampar med olika förstärkare. Säg att man kalibrerar ljudet så att de olika registren balanserar vid t.ex. 85dB ljudtryck. Kan man då förutsätta att balansen mellan registren bibehålls linjärt, oavsett läget på "volymratten"?

Jag tänker även på delade system, där man driver toppar och basar via aktiva filter och olika typ av förstärkare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-03 21:02

akny skrev:

Hmm, varför tillför det inget? Trodde att delad last vore att föredra.
Upplys mig gärna då jag vill lära mig detta.

När man designar ett kvalificerat delningsfilter kommer högpass resp lågpasslänken att påverka varann och det tar man hänsyn till i designen. Genom att driva dem individuellt med varsin stärkare förlorar man denna egenskap. Men som sagt - det har talats om att mer resistiv drivning av diskanten skulle vara positivt för distortionen... Åh andra sidan tål väl ingen HiFi-diskant mer än 5-10 Watt ren effekt innan de går sönder - det ger kanske en indikation om hur litet steg som behövs på toppen... (om man delar...)

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-03 22:51

Det här med Biwiring och BiAmping är intressanta fenomen, Speciellt i de fall där man använder sig av samma kablar eller förstärkare til lbåda register. Jag kan förstå att man väljer förstärkare med lite olika egenheter för att optimera efter eget tycke och smak men att bara tillföra ytterligare en förstärkare av samma kaliber ger enligt mig nada.

Låt däga att du har en högtalare med två element som delas vid ca 2kHz. Impedansen varierar utöver några toppar mellan 4-8ohm.

Filtret är i detta fallet ett parallelfilter för seriella filter kan man inte bi-ampa.
Detta innebär at tom du mäter impedansen för båda elementen parallelt och sedan för bas resp. diskant för sig kommer du troligen se att impedanskurvan för passbandet för resp- element ser snarlik ut när du mäter elementet själv jämfört med parallelt med det andra. Möjligtvis kan frekvenserna vid delningsfrekvensen ligga något lägre i impedans men för de frekvenser som ligger i spärrbandet så kommer impedans ligga högt och om man parallellkopplar något med hög impedans med något med mycket lägre blir resultatet väldigt nära den lägre (Z1*Z2)/(Z1+Z2).

Med detta sagt har man väldigt lite att vinna på att bara bi-ampa om man är ute efter att få mer kraft eller kunna spela högre. Stegen kommer klippa vid samma nivåer som tidigare.

Om du däremot väljer att filtrera signalen till HP/LP innan slutstegen finns det mycket att vinna. Genom att plocka bort massa passiva komponenter i högtalarens väg kommer du öka effektiviteten och ge potential till mer välljud. Dessutom kommer ju varje steg kunna avge mer effekt i passbandet då det bara blir matat med delar av signalen du hade tidigare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-03 23:34

mangs skrev:...
Om du däremot väljer att filtrera signalen till HP/LP innan slutstegen finns det mycket att vinna. Genom att plocka bort massa passiva komponenter i högtalarens väg kommer du öka effektiviteten och ge potential till mer välljud. Dessutom kommer ju varje steg kunna avge mer effekt i passbandet då det bara blir matat med delar av signalen du hade tidigare.

Det innebär ju inte per automatik att ett passivt filter direkt kan ersättas med ett aktivt och ge ett bättre resultat - snarare tvärtom...

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-04-04 20:03

Har nu läst igenom tråden som Paa så förtjänstfullt letade fram. Tack Paa.
Tror att jag i stora drag förstår teorierna och förklaringarna som anges där och att det inte tillför något att bi-ampa (dvs två slutsteg per högtalare innan filtrering)

Jocke skrev:När man designar ett kvalificerat delningsfilter kommer högpass resp lågpasslänken att påverka varann och det tar man hänsyn till i designen. Genom att driva dem individuellt med varsin stärkare förlorar man denna egenskap.

Varför monteras det då dubbla terminaler på högtalarna om konstruktören har designat filtret enligt ovan?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-04 20:06

akny skrev:Har nu läst igenom tråden som Paa så förtjänstfullt letade fram. Tack Paa.
Tror att jag i stora drag förstår teorierna och förklaringarna som anges där och att det inte tillför något att bi-ampa (dvs två slutsteg per högtalare innan filtrering)

Jocke skrev:När man designar ett kvalificerat delningsfilter kommer högpass resp lågpasslänken att påverka varann och det tar man hänsyn till i designen. Genom att driva dem individuellt med varsin stärkare förlorar man denna egenskap.

Varför monteras det då dubbla terminaler på högtalarna om konstruktören har designat filtret enligt ovan?

Tror att det också diskuterats här... själv har jag inget svar men frågan är berättigad. Kanske vet branschen inte bättre eller låter de folk hoppas att de ska få större upplevelser genom att köpa fler prylar?^^

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-04-04 20:21

En annan fundering.

När HemmaBio tidningen testar högtalare/förstärkare så testar de ibland bi-amping om bioförstärkaren klarar det. Vad jag kommer ihåg så är det deras uppfattning att det "alltid" blir bättre med bi-amping.
Med tanke på vad länken ovan utreder så undrar jag givetvis hur det kan komma sig att de tycker det? Förhoppningsvis är deras bedömning objektiv.

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-04 20:59

Jocke: jag är intresserad av att höra hur de olika filterna för resp. element interagerar med varandra i ett parallellfilter.? Att resp. filter i välbyggda konstruktioner är byggda med hänsende till att matcha resp. elements variationer, impedans, frekvsensgång och placering visste jag och om man vill byta mot aktiva filter så måste man ju i så fall givetsvis ta hänsyn till detta. Det går ju inte bara att översätta spolens och kondensatorns värde. :)

Vad det gäller högtalare med dubbla terminaler så finns det säkerligen ett gäng olika anledningar till detta.

1. Möjlighet för kunden att köra olika kablage till resp element.
2. Möjlighet för kunden att biampa till resp. element

Då ingen av sakerna ovan egentligen ger så mycket mervärde till kunden så är det nog snarare så att det handlar om medveten marknadsföring från de flesta leverantörer. Det är lite av en check box feature. Dvs har man biwire är det mycket lättare att sälja högtalaren då alla konkurenter har det. Är man istället utan ses det som en brist och man riskerar utebliven försäljning, dessutom är prisskillnaden för tillverkerkningen minimal gällande detta valet. Även om de flesta skulle få betydligt bättre ljud gratis om de plockat bort terminalen och lödat fast kablarna direkt på filtret istället.

När det gäller hemmabioförstärkare så är det väl lite grann samma visa. Någon smart marknadsförare kom på att man om man inte kör alla kanalerna kan koppla på detta viset och visst gör det produkten enklare att sälja. Speciellt när tidningarna som så fint sponsras av alla annonser lovordar denna funktionen. :)

Jag har en ok hemmabio där hemma, bytte hemmabioförstärkare med funktionen som nämns ovan och som dessutom enligt pappret kunde leverera fantastiska 185W per kanal. Nu hade jag alltså inte bara 2x185W utan 4x185W tillgodo till mina fronthögtalare som dessutom avlastades nedåt vid 100Hz. Resultatet blev väl ok men vid höga nivåer distade det och det saknades kraft och dynamik. När till sist ena steget klippte fick jag nog.

Kopplade då in ett enkelt 2x100W steg från pre-out och se på den när jag nu kunde spela flera decibel högre än tidigare med välbehållet välljud.

Med andra ord var det enorma glädjesiffor på hemmabioförstärken som i övrigt är helt fantastisk men något kraftverk för högtalare var den inte oavsett om jag bi-ampade eller ej. Däremot är det nog många som köper en hemmabioförstärkare och på allvar tror att de har möjlighet att köra 9x185W men aldrig pressar den och därför sitter nöjda i sin dolda tro. Dvs marknadsföringen fungerar.
På samma sätt som att folk är nöjda nu när de kör två likadande kablar in i sin högtalare biwirat och dynamiken lyfter, detaljerna kommer fram etc. Den som skrattar mest är dock den som lyckades sälja ett extra par kablar och 16bananer istället för 8.

Åsikterna ovan är mina egna och behöver inte återspegla verkligheten.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-04 22:13

mangs skrev:Jocke: jag är intresserad av att höra hur de olika filterna för resp. element interagerar med varandra i ett parallellfilter.? Att resp. filter i välbyggda konstruktioner är byggda med hänsende till att matcha resp. elements variationer, impedans, frekvsensgång och placering visste jag och om man vill byta mot aktiva filter så måste man ju i så fall givetsvis ta hänsyn till detta. Det går ju inte bara att översätta spolens och kondensatorns värde. :)

Ja du, impedansen varierar i hp respektive lp-länk. Kika på hur parallella RC, RCL eller ev RL-länkar påverkar responsen.

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-04-05 16:07

Då skippar jag bi-amping.

Hur är det då med förbindelsen mellan terminalerna på högtalaren, vilken typ av förbindelse är att föredra? Ska jag använda samma sort som högtalarkabel (Supra Ply 3.4), renskalad EKK 1.5 (har jag idag) eller något annat och i så fall vadå?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-05 16:10

Det bästa är att inte använda någon alls 8O

Skruva loss terminalen och flytta anslutningarna till samma kontakter, så blir du av med det extra böket.

Annars är det väl okej med en bit Supra.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-05 16:16

Det räcker nog med en enkel kopparkabel eller kopparbleck mellan terminalerna.
Själv upplevde jag ganska stor skillnad när jag tog bort mässingblecket mellan terminalerna och ersatte med kopparkabel på mina förra högtalare.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-06 11:33

Kalejdokom skrev:Nu måste jag ställa frågan jag så länge undrat över...

Kan man anta att alla förstärkare är linjära på ingången? Jag menar att detta annars blir ett problem om man biampar med olika förstärkare. Säg att man kalibrerar ljudet så att de olika registren balanserar vid t.ex. 85dB ljudtryck. Kan man då förutsätta att balansen mellan registren bibehålls linjärt, oavsett läget på "volymratten"?

Jag tänker även på delade system, där man driver toppar och basar via aktiva filter och olika typ av förstärkare.

Ja och ja.
- Militant slacker

Återgå till Generellt om hifi