Hallå!

Postar här istället för att starta en ny tråd. Känns som diskussionen ändå har avhandlat olika väggmaterial.
Kan man säga något generellt om vilken typ av väggmaterial som är bäst lämpad att ha som högtalarvägg respektive vid väggen där man har sin lyssningsposition?
Jag misstänker nästan vad svaret är.......nej, det beror på

. Du får prova dig fram!
När jag läser runt lite så verkar inte ens IÖ mena att man kan säga sådär jättemycket om hur det kommer att låta i ett rum genom att bara till på en ritning. Man behöver vara i rummet och lyssna och mäta.
Jag som lekman torde då kunna säga väldigt lite om hur det borde låta genom att bara titta på rummet och knacka på väggarna tänker jag

.
Frågan har aktualiserats genom att jag har flyttat och i lyssningsrummet har jag möjlighet att antingen ha högtalarna vid en betongvägg och lyssningsposition vid något form av gips/innervägg, eller tvärt om. Lyssningsposition kommer att vara cirka 20 cm från väggen oavsett vilken vägg jag väljer för ändamålet.
Jag tänker prova båda uppställningarna, och har faktiskt gjort det redan. Även om rummet i övrigt inte har några möbler, mattor, tavlor eller dämpmaterial.
Jag antar även att det hela beror på vad golv och tak är gjort av för material, finns det fönster och i sådana fall hur stora och många? Går det att stänga till rummet? Osv......
Men vad säger ni? Kan man säga något? Eller är det bara att prova, lyssna och mäta lite?